Beste Forumleden.
Ik ben begin april van de fiets gevallen. Hierbij is mijn voortand voor 3/5 deel afgebroken.
Bij de tandarts hebben ze deze aangevuld met composiet. Ook was er een foto gezien waarbij er een kleine ontsteking bij de wortel te zien was.
Ik heb nu sinds 3 weken erg last van deze tand wanneer ik koude dingen drink en of eet. Bij warme drank bijna nergens last van.
Weten jullie hoe dit kan? Zal de zenuw aan het afsterven zijn? Vorige week nog een foto laten maken bij de tandarts en daar konden ze niet zien dat de infectie verergerd was.. Iemand ervaring met bovenstaand verhaal??
Ik hoor graag van jullie!!
Bedankt en groeten Tinus
Ik ben begin april van de fiets gevallen. Hierbij is mijn voortand voor 3/5 deel afgebroken.
Bij de tandarts hebben ze deze aangevuld met composiet. Ook was er een foto gezien waarbij er een kleine ontsteking bij de wortel te zien was.
Ik heb nu sinds 3 weken erg last van deze tand wanneer ik koude dingen drink en of eet. Bij warme drank bijna nergens last van.
Weten jullie hoe dit kan? Zal de zenuw aan het afsterven zijn? Vorige week nog een foto laten maken bij de tandarts en daar konden ze niet zien dat de infectie verergerd was.. Iemand ervaring met bovenstaand verhaal??
Ik hoor graag van jullie!!
Bedankt en groeten Tinus
Re: Pijnlijke (composieten) voortand
Op een foto is die ontsteking niet zichtbaar, dat zie je pas als er bacterien in het onderste deel van de wortel komen en daar het kaakbot gaan irriteren, daar is hier nog geen sprake van.
Moet ik een wortelkanaalbehandeling ondergaan? Uiteindelijk een kroon??
Bedankt!
Daarna zal er een ontsteking aan de wortelpunt ontstaan....of u daar meteen last van krijgt is nog maar de vraag, maar op enig moment zal dat wel op gaan spelen.
Een wortelkanaalbehandeling is aan te raden als de zenuw ter ziele gaat, een wortelkanaalbehandeling in een nog levende zenuw heeft een betere prognose dan in een afgestorven zenuw waar bacterien zich al in hebben kunnen nestelen.
Of een kroon nodig is hangt af van het resterend tandweefsel, het is niet zo dat u vanwege de wkb an sich perse een kroon nodig heeft.