DODESnijtand waar kroon op komt

Author:
p_vervoort
Posted:
za, 06/09/2012 - 09:34
Ik heb een snijtand, waarop een nieuwe kroon komt, de oude is er al af geslepen.
Nu vroeg de tandarts of de stomp senetieve is bij warm/koud etc.
Nee, ik heb nergens last van.....bij ghet slijpen soms een licht zeurende pijn.
Dan zal tand waarschijnlijk dood zijn vlg. de tandarts,
Ik heb nu ik eraan terugdenk well een jaar of 7 geleden een ontstekeing gehad boven deze
tand, gezwollen tandvlees, waaruit pus en bloed kwam.
Toen dit eruit was nooit nergens meer last van gehad.
Vraag is nu, is het verstandig om toch nog een WKB te doen ??
Of gewoon de nieuwe kroon erop.
Is een dode tand zwakker als een levende, en zit deze even vast ???

Graag een reaktie,

BvD
Illuminus

Nee, ik heb nergens last van.....bij ghet slijpen soms een licht zeurende pijn.
Dan zal tand waarschijnlijk dood zijn vlg. de tandarts,

Het spijt me wel, maar een beetje tandarts maakt voor het opnieuw kronen van een tand of kies een foto en doet een fatsoenlijke sensibiliteitstest. Op grond hiervan kan hij u vervolgens informeren of een wkb wenselijk is of niet en wat de overwegingen hiervoor zijn (wel/geen reactie koudetest, wel/geen zwarting aan de wortelpunt).

Zoals het in uw beschrijving staat komt het op mij een beetje laissez faire over....

Of een wkb nodig/zinvol is zult u samen met de tandarts moeten beslissen op grond van degelijk onderzoek.

Een dode tand an sich is niet zwakker dan een levende en zit ook net zo vast in de kaak. Een endodontisch behandeld elemement is wel zwakker, omdat er een gat geboord wordt naar het kanaal, echter met de huidige composieten wordt een groot deel van deze verzwakking wel weer opgevangen.
za, 06/09/2012 - 12:41 Permalink
Illuminus

Dan een koudetest uitvoeren op de geprepareerde stomp, dit zou (als de wortelkanalen normaal zichtbaar zijn) reactie moeten geven. Indien niet, dan een proefboring uitvoeren.....kom je in het kanaal zonder gevoel, dan is de zenuw overleden, is het gevoelig dan dichtmaken en de kroon plaatsen.

Op deze manier heeft u alles gedaan om problemen met een dode pulpa te voorkomen.

Succes :)
zo, 06/10/2012 - 10:49 Permalink
Newtan

Op een foto zie je nog geen 20% van de werkelijke situatie in het bot.
Ik sluit me helemaal bij de vorige spreker aan: eerst een kleine proefboring.
Zéker als je er al eens een bultje hebt gehad.

Want als er achteraf een WKB gedaan wordt, ben je zeker de kroon aan het stukboren geweest.
Dat zal de tandarts niet fijn vinden, zo'n wakkere patient die komt claimen voor een gratis nieuwe kroon.
zo, 06/10/2012 - 15:06 Permalink
p_vervoort

Ok Bedankt voor reaktie, de wortelkanalen liggen niet bloot...
En de ontsteking boven de tand is al van zo'n 7 jaar terug.
Toen de tandarts lucht blaasde wel wat gevoelig........
Ik heb het maar gegokt en de kroon erop laten zetten zonder WKB.
Ook omdat mijn kennis onlangs wel een WKB gedaan heeft en nu na 6 weken er nog
last van heeft en pijn ...

Peter
di, 06/12/2012 - 14:08 Permalink