Behandeling zonder kaakoperatie mogelijk?

Author:
Subadmiral
Posted:
di, 06/05/2012 - 19:03
Een tijdje terug heb ik een afspraak gemaakt bij de orthodontist om te kijken wat er mogelijk is om mijn tanden wat rechter te laten zetten. Mijn boven en ondertanden staan een beetje scheef en een van mijn voortanden staat wat naar voren. Na een aantal maanden die erover heen gegaan zijn, omdat ik al 24 jaar ben inmiddels heb ik uiteindelijk een behandelplan te horen gekregen en daar was ik eerlijk gezegd niet bepaald blij mee.

Het behandelplan bestond uit eerste 1,5 jaar beugel met permanente onder en bovenbeugel (zo'n streepje dat je bijna niet ziet) en een vaste blokjes beugel.
Hierna zou mijn onderkaak naar voren gezet moeten worden middels een operatie, omdat ik een overbeet heb van 4,5mm.

Ik ben heel erg geschrokken van het feit dat een operatie in het behandelplan was opgenomen, vanwege de hevigheid van de ingreep en dat ik niet eens weet van mijn overbeet, heb ook helemaal nergens last van. Het was ook niet mijn intentie om mijn overbeet te laten corrigeren, als ik al wist dat ik er een had.

Nu weet ik niet vanaf hoeveel mm overbeet een operatie wellicht noodzakelijk is. Maar ik lees ook verhalen dat na een operatie een overbeet weer kan terugkomen en het in feite dus weinig nut heeft, behalve dat ze je onderkaak even los gaan zagen. Het idee van snijden in een gezond gebit zie ik niet zitten.

Ik wacht momenteel een afspraak met de kaakchirurg af over hoe en wat en ga dan nog eens vragen aan de orthodontist in hoeverre dit allemaal noodzakelijk is. Het liefst wil ik alleen een beugel, al is het maar om die tanden wat rechter te krijgen en al haal ik er maar 1 mm mee, dan is dat meegenomen.

Ik weet niet hoe de orthodontist hierop zal reageren als ik een dergelijke operatie weiger. Maar ik ga het eerst navragen en langs bij mijn tandarts en dan evt. nog voor een second opinion naar een andere orthodontist. Ook zit ik met mijn zakelijk voorkomen en nog een hoop andere dingen.

Misschien dat iemand enige ideeën hierover heeft of mogelijk advies?

Alvast bedankt!
Ortholimburg

Ik vermoed dat je het hebt over een voorbeet van 4,5 mm, dus dat je boventanden 4,5 mm voor de onderste tanden staan. Dit is niet echt veel, en in veel gevallen is dit ook met blokjes alleen te corrigeren, ook bij een volwassen patient. Maar mogelijk zijn er nog andere factoren die meespelen, en waar je als patient geen zicht op hebt. De overjet is maar 1 enkele variabele, en er zijn meerdere factoren die meespelen, als er al of niet gekozen wordt voor een osteotomie. Je kan best het advies van de kaakchirurg afwachten, maar je moet niet vergeten dat je dan ook een beetje bij de duivel te biechten gaat, ,want kaakchirurgen opereren nu eenmaal en ik ken er niet veel die zeggen dat een ingreep eigenlijk kan vermeden worden.
wo, 06/06/2012 - 00:00 Permalink
Subadmiral

Ik vermoed dat je het hebt over een voorbeet van 4,5 mm, dus dat je boventanden 4,5 mm voor de onderste tanden staan. Dit is niet echt veel, en in veel gevallen is dit ook met blokjes alleen te corrigeren, ook bij een volwassen patient. Maar mogelijk zijn er nog andere factoren die meespelen, en waar je als patient geen zicht op hebt. De overjet is maar 1 enkele variabele, en er zijn meerdere factoren die meespelen, als er al of niet gekozen wordt voor een osteotomie. Je kan best het advies van de kaakchirurg afwachten, maar je moet niet vergeten dat je dan ook een beetje bij de duivel te biechten gaat, ,want kaakchirurgen opereren nu eenmaal en ik ken er niet veel die zeggen dat een ingreep eigenlijk kan vermeden worden.

Dank voor je snelle reactie! Sorry voor mijn wat late reactie. Inderdaad is de kans groot dat de kaakchirurg de operatie zal aanbevelen. Ik ga hem dan ook eerst uithoren, ik heb een lijst met de diagnose gehad van de ortho en wil dan vragen wat er dan operatief zou worden behandeld. Hier ga ik ook in op de voor- en nadelen van het wel en niet doen.
Hierna ga ik terug naar de ortho om te vragen over de noodzaak van een operatie en voor de mogelijkheden zonder operatie en indien nodig een evt. second opinion bij een andere ortho. Ben erg benieuwd wat hier uit gaat komen.
za, 06/09/2012 - 12:53 Permalink
BJN

Voor een overbeet van 4,5mm is een operatie onzin. Zoals al eerder gezegd: misschien zijn er andere factoren.
Maar als een beugelbehandeling kan, is een operatie ALTIJD optioneel. Dus nooit noodzakelijk. Laat je goed voorlichten door de kaakchirurg. Vraag wat er gebeurt als er geen operatie plaatsvind. En vraag naar de risicos en nadelige effecten van de operatie.

Daarna zien we je hier terug met je verhaal (hoop ik).
za, 06/09/2012 - 15:05 Permalink
Subadmiral

Voor een overbeet van 4,5mm is een operatie onzin. Zoals al eerder gezegd: misschien zijn er andere factoren.
Maar als een beugelbehandeling kan, is een operatie ALTIJD optioneel. Dus nooit noodzakelijk. Laat je goed voorlichten door de kaakchirurg. Vraag wat er gebeurt als er geen operatie plaatsvind. En vraag naar de risicos en nadelige effecten van de operatie.

Daarna zien we je hier terug met je verhaal (hoop ik).

Nogmaals dank voor je reactie! Ik ga zeker alles goed navragen, voor alles wat ik nu weet komt er geen operatie.
Ik heb je een private message gestuurd met de diagnose die ik heb meegekregen en de behandeling.

Nogmaals dank voor je advies!
za, 06/09/2012 - 15:30 Permalink
door82

Hoi,

Vorig jaar heb ik met mijn overbeet van 13 mm dezelfde behandeling als jou voorgesteld gekregen.
Ik wilde echt geen operatie en heb om een alternatieve behandeling gevraagd.
Die alternatieve behandeling waar ik toen voor heb gekozen is een beugel alleen op mijn boventanden om mijn boventanden naar achteren te zetten.
Die beugel heb ik nu nog. Maar vorige week heb ik te horen gekregen dat wel echt een kaakoperatie moet ondergaan, omdat ik met mijn ondertanden in mijn gehemelte bijt. Hierdoor bloed mijn gehemelte nadat ik heb gegeten en met de beugel kan de ortho nu niets meer.
A.s donderdag moet ik definief beslissen en dat word het hele proces in gang gezet want dan zal ik ook eerst een beugel op mijn ondertanden krijgen omdat ik nu alleen boven een beugel heb.

tIs echt moeilijk he om zo'n beslissing te nemen!!!

Succes ermee.

Groetjes
za, 06/09/2012 - 15:47 Permalink
Subadmiral

Hoi,

Vorig jaar heb ik met mijn overbeet van 13 mm dezelfde behandeling als jou voorgesteld gekregen.
Ik wilde echt geen operatie en heb om een alternatieve behandeling gevraagd.
Die alternatieve behandeling waar ik toen voor heb gekozen is een beugel alleen op mijn boventanden om mijn boventanden naar achteren te zetten.
Die beugel heb ik nu nog. Maar vorige week heb ik te horen gekregen dat wel echt een kaakoperatie moet ondergaan, omdat ik met mijn ondertanden in mijn gehemelte bijt. Hierdoor bloed mijn gehemelte nadat ik heb gegeten en met de beugel kan de ortho nu niets meer.
A.s donderdag moet ik definief beslissen en dat word het hele proces in gang gezet want dan zal ik ook eerst een beugel op mijn ondertanden krijgen omdat ik nu alleen boven een beugel heb.

tIs echt moeilijk he om zo'n beslissing te nemen!!!

Succes ermee.

Groetjes

Hoi Door,

Dank voor het delen van je ervaring met een alternatief. Een dergelijke beslissing is inderdaad lastig. Echter heb je wel een iets verdere overbeet en heb je last van bloed na het eten. Momenteel heb ik nergens last van en is ie 4.5 mm. Wellicht dat een alternatief wel zou helpen, als ik er uberhaubt een nodig heb.

Ik wens jou ook heel veel succes a.s. donderdag en sterkte op de weg die je gaat kiezen!

Groetjes
za, 06/09/2012 - 16:11 Permalink
Ortholimburg

Met een overjet van 13 mm spreken we van een correctie van in totaal pakweg 11 mm, bij 4,5 mm overjet gaat het om 2 tot 2,5 mm correctie.Zoals BJN al zei is hiervoor chirurgie doen nogal heftig, behalve als er ook in verticale zin moet gecorrigeerd worden, of je kin erg terugligt. Dan zijn we met beugels alleen nogal beperkt in onze mogelijkheden. Maar bij een overjet van 13 mm is er toch wel wat vaker chirurgie nodig, en zeker als je tot bloedens toe je verhemelteslijmvlies kapotbijt is de kans op permanente schade groot als er niet ingegrepen wordt.
zo, 06/10/2012 - 16:58 Permalink
beugelman

Hi @subadmiral

Heb je ondertussen een beslissing kunnen maken ?
Ik zit in dezelfde situatie als jou.
De orto wou niet beginnen aan een beugelstraject zonder de kaakoperatie, ik heb dan uiteindelijk maar toegezegd omdat ik mijn tanden op een rij wou.
De beugel zit er al in maar ik heb wel veel last waardoor ik hem er zo weer uit zou willen. Zeker als ik dan nog eens denk aan die kaakoperatie.
Dus ik denk dat ik ga vragen of het zonder operatie kan...maar ik weet het antwoord eigenlijk al :-(

Eigenlijk zoek iemand die een beugel heeft gehad en de kaakoperatie NIET heeft laten doen en of dit na een aantal jaren nog altijd goed is ...of juist niet...
za, 01/26/2013 - 23:21 Permalink
Subadmiral

Het is een tijdje geleden sinds ik heb gereageerd. Ik heb uiteindelijk de knoop doorgehakt en de operatie ondergaan 2 weken geleden en ben erg tevreden over het resultaat. Ik heb ook een blog opgezet met de status en mijn hele traject. De eerste week is horror na de operatie, maar dat gaat snel weer beter. http://deepbitecorrection.blogspot.nl

Over 3 weken keer ik terug bij de ortho voor de nabehandeling en mag de beugel er over 6 maanden uit of eerder als het meezit.
zo, 11/09/2014 - 22:36 Permalink
Subadmiral

Dankjewel! Het herstel gaat steeds beter!

Ik wens jou heel veel succes en alvast beterschap met je beugeltraject en de operatie komende zomer! Het zal even een moeilijke periode worden, met name de eerste weken. Maar dat zal snel verbeteren. Zorg dat je in goede conditie en gezondheid bent, dan gaat het herstel des te sneller. Er zijn veel blogs te vinden op het Internet van mensen die ook de operatie hebben ondergaan. Ook veel Engelse blogs. Ik kijk ook weleens naar zo'n tijdtabel van op welke dag je wat kunt verwachten na een dergelijke ingreep:
http://doublejawsurgery.com/recovery-timeline

Heel veel suc6 en hopelijk kun je erna lachend naar terugkijken!
wo, 11/12/2014 - 15:33 Permalink