Beste leden,
Ik ben langs de endodentoloog geweest en hij was bezig met een wortelkanaalbehandeling.
Tijdens de wkb heeft hij bij een foto gezien dat er een gat is tussen mijn bot en kies.
Hij zegt dat hij de wkb verder kan afmaken, maar dat de kans klein is dat het helemaal over gaat, want door die gat, zal de ontsteking blijven komen in die kies.
De beste oplossing is de kies eruit trekken zegt hij.
Wie heeft hier ervaring mee en/of wie heeft er een raad voor mij voor dit probleem?
Groeten
Ik ben langs de endodentoloog geweest en hij was bezig met een wortelkanaalbehandeling.
Tijdens de wkb heeft hij bij een foto gezien dat er een gat is tussen mijn bot en kies.
Hij zegt dat hij de wkb verder kan afmaken, maar dat de kans klein is dat het helemaal over gaat, want door die gat, zal de ontsteking blijven komen in die kies.
De beste oplossing is de kies eruit trekken zegt hij.
Wie heeft hier ervaring mee en/of wie heeft er een raad voor mij voor dit probleem?
Groeten
Re: Gat tussen bot en kies
Het feit dat de endodontoloog er weinig heil in ziet doet wel wel vermoeden dat er weinig hoop overblijft.
Tijdens een wkb van mijn tandarts is er een stuk van een vijltje erin gebroken, want 1 van mijn wortels loopt in een krulvorm.
Daarnaast heb ik al minstens 3 maanden al ontsteking en in die tijd heb ik 2 maal een antibiotica op mogen maken, maar helaas niet geholpen.
Gat is tussen de bot en de kies en het gaat om de achterste kies van linkerkant van boven.
Volgens de endo is het beste om die kies eruit te trekken, want door die gat zal de ontsteking blijven komen.
Ik hoop nu meer informatie gegeven te hebben, waardoor je misschien wat makkelijker iets erover kan zeggen.
Alvast bedankt.
Waar het mij om gaat is waar precies het 'gat' gelocaliseerd is...is dat onder botniveau, boven botniveau,of het ontstaan is door een natuurlijk proces of door een actie van de tandarts en hoe lang dit al aanwezig is.
Het enkele feit dat er een gat zit zegt mij niet zoveel....het ene gat is het andere niet. Is het bijvoorbeeld ontstaan door externe resorptie dan houdt het vrij snel op, is het een perforatie op een ongelukkige plek net boven botniveau dat al een tijdje daar zit, dan neemt de slagingskans ook drastisch af. Heb je te maken met een verse perforatie onder botniveau dan heb je weer een goede slagingskans....
Daarbij is er ook nog een afgebroken vijl, wellicht dat die ook nog een rol speelt in het hele verhaal, hetzij dat het gat met een poging tot verwijdering van de vijl te maken heeft bijv. of dat de vijl niet verwijderd kan worden en mogelijk chirurgie noodzakelijk is.....dan wordt het al snel een ingewikkeld verhaal met prognose vs de te maken kosten.....
Of er is sprake van een parodontaal probleem met botafbraak....kan ook nog
Vanwege al deze factoren kun je niet zomaar blind iets zeggen over "een gat tussen kies en bot"...daarvoor komen dit soort problemen in teveel soorten en maten voor.
Overigens antibiotica helpen sowieso amper in dit soort situaties, ze lossen namelijk het probleem niet op...hoogstens gaat de ontsteking tijdelijk weg.
met vriendelijke groeten
Ik bedank je alsnog van harte voor de moeite die je hebt genomen om mij te willen helpen.
Groeten