Hallo allemaal,
Ongeveer 2 weken geleden heb ik een wkb ondergaan aan een kies in mijn onderkaak. Nu heb ik sinds 3 dagen erge pijn aan deze kies: kloppen, bonsen, voelt hoog aan, kan mijn kiezen niet op elkaar zetten, laat staan kauwen. Slaap 's nachts niet door het gebons en gegons aan de rechterkant van mijn hoofd, opgezwollen klier rechts, kan niet op de rechterkant van mijn gezicht liggen. Bij de weekendtandarts geweest: foto gemaakt: is idd een actieve ontsteking te zien vd wortelpunt. Maar omdat ik geen dik gezicht heb of een duidelijk abces aan de buitenkant wordt er nu niets aan gedaan. Advies is antibiotica en pijnstilling. Op mijn vraag hoe het kan dat ik nu zulke klachten krijg na deze behandeling kreeg ik geen antwoord...alleen maar...dat is wel raar ja......(Mijn voorgeschiedenis van dit jaar: 4 antibioticakuren, 3 wkb en een apexresectie aan mijn bovenkaak....) Op dit advies zat ik niet echt te wachten. Pijnstilling doet weinig (paracetamol en ibuprofen 400), en de antibiotica heeft al die keren ook niet geholpen, gaf alleen maar bijwerkingen waarvoor ik ook weer medicatie nodig had. Ben echt aan het eind van mijn latijn, merk dat mijn lichaam al die ontstekingen en kuren niet meer aan kan, mijn weerstand wordt hierdoor steeds minder wat ook weer tegenwerkt natuurlijk....
Hoop eigenlijk dat er hier iemand is met tips/ideeen. Zal iig morgen mijn eigen tandarts maar weer bellen.
Alvast dank voor jullie reacties!
Ongeveer 2 weken geleden heb ik een wkb ondergaan aan een kies in mijn onderkaak. Nu heb ik sinds 3 dagen erge pijn aan deze kies: kloppen, bonsen, voelt hoog aan, kan mijn kiezen niet op elkaar zetten, laat staan kauwen. Slaap 's nachts niet door het gebons en gegons aan de rechterkant van mijn hoofd, opgezwollen klier rechts, kan niet op de rechterkant van mijn gezicht liggen. Bij de weekendtandarts geweest: foto gemaakt: is idd een actieve ontsteking te zien vd wortelpunt. Maar omdat ik geen dik gezicht heb of een duidelijk abces aan de buitenkant wordt er nu niets aan gedaan. Advies is antibiotica en pijnstilling. Op mijn vraag hoe het kan dat ik nu zulke klachten krijg na deze behandeling kreeg ik geen antwoord...alleen maar...dat is wel raar ja......(Mijn voorgeschiedenis van dit jaar: 4 antibioticakuren, 3 wkb en een apexresectie aan mijn bovenkaak....) Op dit advies zat ik niet echt te wachten. Pijnstilling doet weinig (paracetamol en ibuprofen 400), en de antibiotica heeft al die keren ook niet geholpen, gaf alleen maar bijwerkingen waarvoor ik ook weer medicatie nodig had. Ben echt aan het eind van mijn latijn, merk dat mijn lichaam al die ontstekingen en kuren niet meer aan kan, mijn weerstand wordt hierdoor steeds minder wat ook weer tegenwerkt natuurlijk....
Hoop eigenlijk dat er hier iemand is met tips/ideeen. Zal iig morgen mijn eigen tandarts maar weer bellen.
Alvast dank voor jullie reacties!
Re: Erge pijn 2 weken na wortelkanaalbehandeling
Hoe die bacterien daar komen is vers twee, maar daar zijn een aantal oorzaken voor aan te wijzen:
1) persisterende infectie in het kanaal (inclusief gemist kanaal)
2) (her)infectie van het kanaal
3) persisterende apicale infectie
4) persisterende apicale cyste
5) vreemdlichaamreactie
(er zijn nog een paar meer, maar deze zijn in dit geval minder van toepassing naar het lijkt)
Welke van de 4 in dit geval een rol speelt is zonder voorgeschiedenis moeilijk te zeggen, maar het meest waarschijnlijk is een gemist kanaal, of infectie van het kanaal (hetzij persisterend, hetzij door (her)infectie). In zo'n geval heeft een herbehandeling door bijvoorbeeld een endodontoloog of een tandarts die zich hierop heeft toegelegd een goed resultaat geven. Is er geen enkele twijfel over de kwaliteit en de uitvoering (rubberdam, voldoende irrigatie) van de wortelkanaalbehandeling, dan kan een persisterende apicale infectie/cyste als mogelijke oorzaak in aanmerking komen.
Ook bij een vreemdlichaamreactie zou dit behandeling van keus zijn, bij een vreemdlichaamreactie reageert het lichaam nl op doorgeperst vulmateriaal (en dit moet duidelijk zichtbaar zijn op de foto).
In een dergelijk geval zou een chirurgische behandeling in beeld komen, maar enkel dan wanneer er geen twijfel is over de kwaliteit van de wortelkanaalbehandeling, als deze van matige kwaliteit is en de oorzaak ligt daar zullen na verloop van tijd de klachten ook na een chirurgische behandeling terugkomen.
Vooral gezien uw voorgeschiedenis zou ik een consult bij een endodontoloog overwegen voor een goede diagnose van het probleem.
met vriendelijke groet
Re: Erge pijn 2 weken na wortelkanaalbehandeling
Ik zal het morgen maar eens goed gaan navragen bij de tandarts. Het blijft vreemd waar al deze ontstekingen vandaan komen, heb werkelijk nog nooit klachten van mijn gebit gehad, op een paar gaatjes na.