extractie elementen onderkaak onder narcose

Author:
Rebecca1975
Posted:
vr, 06/29/2012 - 23:12
Hoi allemaal,

Op 20-06-2012 is er bij mij onder algehele narcose 11 elementen uit de onderkaak verwijderd.
De reden hiervan was dat ik een extreme angst heb voor de tandarts. De bovenkaak was voor 6 jaar terug al onderhanden genomen en sinds die tijd draag ik boven dus ook al een prothese.

Nu mijn probleem: De dag van de operatie ging alles eigenlijk naar wens vrijwel geen pijn nadien, geen last van de prothese en daar waar ik last van had dat was te verwachten. Totdat.... de nacht kwam. Ik heb letterlijk op de kop gestaan van de pijn, en snachts bleek ook nog steeds dat de kaak aan het bloeden was. Gelukkig had ik wel medicatie meegekregen van het ziekenhuis diclofenac 100mg met daarnaast toestemming om paracetamol te gebruiken indien dit niet toereikend was. En die heb ik ook zeker moeten gebruiken en nog stond ik op de kop.

De volgende dag werd ik gebeld door de verpleegkundige van de dagbehandeling om te vragen hoe het ging, en nadat ik haar het verhaal had uitgelegd maakte zij zich toch zorgen en ging in overleg met de chirurg. Dit ook omdat de kaak pimpelpaarsblauw was en extreem opgezet zodat ik niet eens mijn mond dicht kon krijgen. Ik moest dus terug komen want de chirurg wilde de kaak zien.

Daar gekomen was duidelijk dat mijn kaak nog steeds bloede want ik spuugde nog steeds bloed uit, dus de chirurg heeft de prothese verwijderd. Vrijwel direct na het verwijderen van de prothese werd het bloeden minder. Heb medicatie mee gekregen voor de pijn omdat ik hem melde dat ik nog liever beviel en dat zelfs mijn baarmoederverwijdering een schijntje was in verhouding met de pijn die ik nu voelde. Gevolg ik kreeg tramadol voorgeschreven en ibuprufen 600 mg. En nog een spoeling voor het bloeden: tranexaminez. En ik mocht de komende dagen mijn prothese niet indoen aangezien mijn kaak rust nodig was.

Ik had nog gevraagd tot 2 x toe of ik dan geen problemen met mijn prothese zou krijgen, immers het was een imidiaatprothese. Volgens de arts niet, want dat ik het 24 uur moest dragen had te maken met de wond en bloedingen en die waren we al voorbij, dus ik moest mij geen zorgen maken over problemen met de prothese, want die zouden er niet zijn. En na deze boodschap werd ik na huis gestuurd. Er is niets schoon gespoeld (waarschijnlijk vanwege de bloedingen niet, een andere verklaring heb ik niet)

Op zak met een behoorlijk dosis pijnmedicatie ging ik met goede moed weer naar huis. Om vervolgens nog 6 dagen door een hel te gaan. Ik slikte 2x daag 100mg tramadol 3x daags ibu 600 4x daags zaldiar en 3x daags 1000 mg paracetamol (de zaldiar en paracetamol op eigen wanhopige initiatief) En nog verging ik van de pijn. Om maar weer het ziekenhuis te bellen, voor opnieuw een afspraak omdat dit naar mijn inzicht niet normaal kon zijn.
Daar aangekomen bij een andere jonge arts(ik vermoed een assistent) heeft zij mij kaak onderzocht: de wonden waren al mooi aan het genezen, en de hechtingen waren inmiddels al weg. Aan de rechterkant had ik echter 2 gaatjes zitten en deze heeft zij doorgespoeld al waar de oorzaak van mijn heftige pijn werd gevonden. Een hoop stinkende troep en tandsplinters kwamen uit deze wond, ondanks dat ik dus ook weer op eigen initiatief 2 dagen na de operatie zelf chloorhexedine gehaald had om de mond te spoelen (welke ik dus 6 jaar terug automatisch meekreeg uit het ziekenhuis) Na de spoeling heb ik aangegeven dat ik aan de rechterkant een hoop splinters voelde zitten. Volgens haar had dit te maken met de randen van de kaak en moest dit vanzelf slijten. Mijn inziens voelen splinters anders aan als randen van de kaak maar ik was te dopey om hier adequaat te kunnen reageren.
Wel heb ik nog gevraagd of die splinter geen probleem gaat vormen voor het genezingsproces, maar volgens haar moest mijn tandvlees er gewoon overheen groeien. Een andere optie was om alles weer open te halen,in de kamer hiernaast de kaaklijn te freezen dan was ik gelijk van dat scherpe gevoel af, maar dit raadde zij af aangezien het genezingsproces al zo ver was. Gezien mijn angst voor tandartsen welke ze had moeten weten, kunnen jullie raden wat mijn keuze is geweest :s.
Met de boodschap 2x perdag spoelen tot het water schoon is in de 2 gaatjes met een zoutwater oplossing. En een extra doos ibu aangezien ik er reeds door heen was. En dat ik na 7 dagen toch echt zonder pijnmedicatie moest kunnen doen.

Nu het gevolg van deze problemen. Splinters zijn nog steeds aanwezig waarbij de splinter onder 1 van de 2 gaatjes een gat heeft gecreeerd aan de zijkant (wangzijde) die momenteel bijna doorloopt tot aan het gaatje waar voor heen een kies heeft gezeten. En wordt alleen maar groter. Ondanks het spoelen.

Mijn imidiaatprothese past niet meer, en het is afwachten of ik dat kostenloos kan laten herstellen, aangezien ik het had moeten inhouden en dit niet onder de garantie valt van de tandtechnieker. (ik heb mijn prothese rechtstreeks bij P uit groningen laten maken omdat ik geen tandarts heb) Deze heb ik dus eerst zelf moeten bekostigen omdat ze nog niet rechtstreeks bij Menzis kunnen declareren, en welke ik dus nu bij menzis weer moet gaan indienen om het terug te krijgen. Op mijn verhaal dat dit niet mijn keuze is geweest, maar dat dit door de chirurg was gezegd gezien de complicaties, zei ze nogmaals maar ja een imidiaatprothese moet erin blijven anders past hij niet meer. Dus waarscheinlijk 758 euri betaald voor een prothese die zo de prullebak in kan :s.

Ik nog steeds met pijn loop alleen gelukkig een stuk minder, alleen word het eten me wel heel erg bemoeilijkt omdat ik alleen aan de linkerkant kan eten, met alle gevolgen van dien.

Wat nu te doen, wanneer ik zelf de aanpassingen moet gaan betalen? Kan ik dit dan verhalen op het ziekenhuis oid. Want feitelijk heb ik alleen maar het advies van de chirurg opgevolgd. Daarnaast heb ik toch het gevoel dat er fouten zijn gemaakt, aangezien ik dergelijke problemen met de bovenkaak echt niet heb gehad.
En die splinters moeten toch ook op een andere manier te verhelpen zijn?

Ik durf niet meer naar het ziekenhuis, voel me een lastige patient, en daarnaast heb ik weer het gevoel dat er dwars over alles heen gelopen wordt. Terwijl ik zelfs op de ok al lag te hyperventileren van de stress. Slaat nergen op ik weet het maar dit geeft iig weer hoog de stressfactor is bij mij voor een tandarts of een kaakchirurg.

Wie o wie heeft raad?
Newtan

Dit is bijzonder.
Of je voor je bijzondere medische toestand je behandelaar aansprakelijk kunt stellen vraag ik me af.
Het is net zoiets als rijkswaterstaat aansprakelijk stellen voor gladheid bij vorst.
Want voor je gezondheid is ofwel jijzelf verantwoordelijk, ofwel onze Lieve Heer.

Mijn advies: laat even een maandje de prothese uit.
En laat daarna de huidige aanpassen.
Goede kans dat je dan ongeveer een week of drie aan het wennen bent aan zo'n vreemd stuk plastic.
Maar dat is normaal.
Over een half jaar kun je voor rekening van de basisverzekering en van de aanvullende verzekering een nieuwe volledige prothese laten maken.

Maar nogmaals: dit is heel bijzonder en dat kun je de chirurg echt niet verwijten.
En als je geen geld hebt, kun je van de bijzondere bijstand het niet vergoede deel terug vragen.
En dan maar hopen dat ze dat doen.
Spannend en interessant leven heb je.
Maar niet leuk
vr, 06/29/2012 - 23:45 Permalink
Rebecca1975

@Newtan,

Geld is opzich geen issue. En na mijn verhaal gelezen te hebben, staan er 2 aparte problemen een beetje vaag door elkaar.

Het prothese verhaal hoort er eigenlijk niet in thuis, want dat is iets tussen de tandtechnieker en mij uiteraard.

Waar ik wel ontzetten van baal, is dat ik nu problemen heb met de onderkaak die buitengewoon vervelend zijn, waaronder wanneer de pijnmedicatie is uitgewerkt, prikkelingen in mijn rechterlip tot aan halverwege mijn hoor en rechtergedeelte van mijn tong.
Ik toch aardig met dat gat in mijn tandvlees in de maag zit vanwege een splinter. En ik achter in nog een hoop splinters heb die de nodige discomfort met zich mee brengen. Daarnaast heb ik toch sterk het vermoeden dat er ik een ontsteking zitten heb. Alleen nu komt het, mijn grootste angst is... dus jaja.. dat ik dus daar heen ga, en dat alles weer opengehaald gaat worden. En ik op dit moment heel sterk het gevoel heb dat wanneer de nazorg wat adequater geweest was (dus spoelen , evt antibiotica) immers ik heb geen tandarts en daarvan waren ze op de hoogte, ik nu niet met deze problemen had gezeten. Wat stom is geweest van mezelf is dat ik niet gemeld heb dat mijn kaak maar beperkt open kan dus het probleem die ik nu heb met mijn kaakgewricht is mijn eigen stomme schuld.

De reden dat ik uberhaupt ben gegaan is omdat ik eigenlijk van mijn angst af wilde komen, aangezien ik kinderen heb, en ik bewust al niet met hun mee ga omdat ik niet mijn angst op hun over wil brengen. Zelfs bellen naar de tandarts is voor mij al een bezigheid die mij aardig doet laten zweten. Uiteraard speelde ook het uiterlijk een rol, maar dat was van ondergeschikt belang, aangezien mijn ondergebit vrijwel niet opviel.

Het idee nu nog een maand zonder gebit te moeten lopen trekt me niet echt... en is voor mijn gewicht nou ook niet echt gezond :wink:
En ja dat je moet wennen aan zo'n stuk plastic dat weet ik, immers heb ik al 6 jaar een bovenprothese, waarbij ik in het begin alleen maar de gebruikelijke probleempjes heb gehad maar waar ik van begin af aan goed mee uit de voeten kon en ik na 2 week al weer volledig alles at!
En dat een onderprothese meer problemen met zich mee brengt weet ik ook, in dat opzicht ben ik echt niet onvoorbereid hier in gedoken.

Maar is er echt geen andere manier om van die splinters af te komen dan dat alles weer opengesneden moet worden?

Als het nu weer te warrig is, dan hoor ik het wel, .....
za, 06/30/2012 - 00:22 Permalink
Newtan

Het verhaal is inderdaad zodanig getypt dat er moeilijk een touw aan vast te knopen is.
Maar dat zal komen door het gebrek aan rust :)

Als je ontstekingen aan wortels hebt, dan geneest niet altijd alles normaal na het trekken.
Ik zie dit in ongeveer een op de 20 gevallen.
Het lijkt alsof er nog wat 'na brandt' in het bot.
Ik ben natuurlijk geen kaakchirurg, maar over het algemeen kom ik in die gevallen zelden splinters tegen die er operatief uit gehaald moeten worden.
Wat wel effectief is, is de prothese a) voldoende uitslijpen bij de scherpe puntjes en b) met Dinabase of zoiets tijdelijk zacht opvullen.
Dat gaat erg snel en is voor de technicus goedkoop. Je mag wat mij betreft wel elke twee tot drie dagen een pietsje laten wegslijpen indien nodig in de eerste twee weken.
Maar het genezen van de pijn duurt een tot twee maanden.
En vaak kom je van sommige puntjes nooit af.
Maar dan is dus de prothese aanpassen voldoende om de hem in te kunnen houden.

Ikzelf vul hem eerst met Dinabase, na een tot vier weken. Dit moet je soms na een week nog een keer doen.
Daarna reline ik hem met een tijdelijke harde laag, meestal na vier tot 7 weken.
Wel de reline even wegslijpen op de puntjes dus.
En 3-4 maanden na het trekken een rebasing.
Op die manier valt er al redelijk tot goed te eten in de eerste drie maanden.

In veel leerboekjes staat dat je pas na een maand of drie moet rebasen.
Ik vraag me af wie dat heeft verzonnen.
En soms hoor ik zelfs na zes maanden!
In dit vak zitten waarschijnlijk een paar mensen haters.
Of mensen met een gebrekkige technische vaardigheid.

Tikkie TLC scheelt een berg overlast.
http://en.wiktionary.org/wiki/tender_loving_care
Oh ja, ik ben ook geen echte fan van echt sterke pijnstillers bij verzwakte mensen.
De oorzaak vinden is soms moeilijk, maar vele malen effectiever.
Ga maar eens gewoon lekker 3km wandelen per dag. Dat helpt beter.
Behalve in hartje Amsterdam natuurlijk :roll:
za, 06/30/2012 - 04:38 Permalink