Pijn in gehele gebit

Author:
Berkies
Posted:
wo, 07/04/2012 - 11:58
Ik zit met iets waar ik erg wanhopig van word. Ik heb nu al 2 jaar last van mijn gebit. Elke dag heb ik last van pijn en gevoeligheid in heel mijn gebit dat vaak uitstraalt naar mijn kaak, en ook het tandvlees is vaak ontstoken. Ik ben er al vaak mee naar verschillende tandartsen geweest en zelfs naar de huisarts, Bijzondere Tandheelkunde en de kaakchirurg, maar altijd krijg ik te horen dat er op foto's niets te zien is. Het glazuur is wel aangetast, maar ze vinden (behalve in het tandvlees) geen ontsteking. Ik heb er niet alleen last van bij kou en warmte, maar gewoon de hele dag. Zodra ik opsta is het er en vaak heb ik daardoor al helemaal geen zin in de dag. Ik slik ibuprofen, maar dat helpt niet echt. Ik heb wel vaak last van tandsteen en tandplak, maar dat laat ik dan verwijderen. Ook heb ik een slotjesbeugel gehad en ik heb al jaren last van een eetstoornis. Ik vermoed dat het braken van de laatste jaren er ook mee te maken heeft, vanwege de zuren, maar ik spoel wel veel me water en fluoride op advies van de tandarts en ik poets mijn tanden nooit daarna. Eigenlijk heb ik ook nog nooit van iemand met een eetstoornis gehoord dat die ook deze voortdurende pijn heeft, dus misschien is het iets vreemds waar alleen ik last van heb? Het is erg moeilijk en frustrerend. Ik wil er dolgraag van af. Ik heb gedacht aan aangezichtspijn, omdat ik ook regelmatig uitstralende pijn heb aan de rechterkant van mijn gezicht, maar als ik naar de huisarts ga word ik niet echt serieus genomen. Ik ben sinds gisteren 25 en eigenlijk voelt mijn mond haast als een open wond aan. Het is een scherpe pijn en het voelt raar als ik mijn tanden op elkaar zet. Ik heb zelfs een knarsplaat gekregen, maar daar heb ik niks aan, omdat ik helemaal niet knarsetand en dat ding geeft nog meer pijn. Misschien is er iemand die het herkent of iets weet wat hieraan te doen valt? Alvast bedankt!
Lieneke

Wat heb jij meegemaakt? Ja, je kan glazuur verliezen door braken. Maar de hele dag pijn en artsen die niks zien, dan denk ik al snel richting spychosomatisch. Nee, ik zeg niet dat het tussen de oren zit. Ik zeg dat jouw stress in combinatie met bijv. knarsen (heb je vaak zelf niet in de gaten) en erosie wel eens de veroorzaker kan zijn. Om dat circeltje te verbreken zou ik iets dieper in jouw psyche willen duiken. Want ik denk dat daar de sleutel ligt. Pb maar even, als je me vertrouwd.
wo, 07/04/2012 - 12:45 Permalink