Beste mensen,
Zo'n drie weken geleden zijn mijn rechter boven- en onderkiezen keihard op elkaar geklapt. De dagen erna deden mijn kiezen aan de rechterkant dan ook pijn en daarom heb ik een bezoekje aan de tandarts gebracht. De tandarts heeft foto's gemaakt en alles was in orde. Geen breuken in de wortel, geen breuken in de kies. So far so good...
De weken daarna heb ik geen last meer gehad van mijn kiezen. Soms had ik er wel even vijf minuten last van, maar dit was zo weer weggetrokken.
Maar nu. Sinds drie/ vier dagen heb ik nu last van een kies rechtsonder in mijn gebit. Ik heb een kloppende, drukkende pijn. De pijn is niet heel erg (3 op een schaal van 10) en als ik er niet aan denk voel ik het zelfs helemaal niet. Koud en warm water doen wel pijn, maar ook dat geef ik een 3 op de schaal van 10. Mijn tandhalzen zijn gevoelig, dus is het logisch dat warm en koud water pijn doen. Als ik op mijn tanden tik voel ik geen pijn.
Vanochtend ben ik voor de zekerheid toch naar de tandarts gegaan. De tandarts heeft opnieuw foto's gemaakt en hier was opnieuw niets op te zien. Ook heeft hij een koude test uitgevoerd, dit deed absoluut geen pijn. De tandarts heeft ook hard op de kiezen getikt, ook dit deed absoluut geen pijn.
De pijn in mijn kies wordt nu steeds erger, en tevens heb ik ook last van mijn kaak. Het lijkt alsof mijn kaak iets dikker wordt, maar mijn ouders zeggen dat dit niet zo is. Wel voel ik dat bij de kleinste beweging mijn kaakspier zich heel erg aanspant en deze erg hard wordt.
Kan dit een acute zenuwontseking zijn, terwijl ik geen pijn heb bij tikken en bij kou en warmte? Of kan het ook zijn dat ik drie weken na het trauma 'gewoon' een paar dagen pijn heb? Of kan mijn kaakspier overbelast zijn (ik word 's ochtends weleens wakker met een lamme kaak, klemmen waarschijnlijk) en straalt dit uit naar de kiezen?
Hopelijk kunnen jullie mij helpen.
Alvast bedankt
Zo'n drie weken geleden zijn mijn rechter boven- en onderkiezen keihard op elkaar geklapt. De dagen erna deden mijn kiezen aan de rechterkant dan ook pijn en daarom heb ik een bezoekje aan de tandarts gebracht. De tandarts heeft foto's gemaakt en alles was in orde. Geen breuken in de wortel, geen breuken in de kies. So far so good...
De weken daarna heb ik geen last meer gehad van mijn kiezen. Soms had ik er wel even vijf minuten last van, maar dit was zo weer weggetrokken.
Maar nu. Sinds drie/ vier dagen heb ik nu last van een kies rechtsonder in mijn gebit. Ik heb een kloppende, drukkende pijn. De pijn is niet heel erg (3 op een schaal van 10) en als ik er niet aan denk voel ik het zelfs helemaal niet. Koud en warm water doen wel pijn, maar ook dat geef ik een 3 op de schaal van 10. Mijn tandhalzen zijn gevoelig, dus is het logisch dat warm en koud water pijn doen. Als ik op mijn tanden tik voel ik geen pijn.
Vanochtend ben ik voor de zekerheid toch naar de tandarts gegaan. De tandarts heeft opnieuw foto's gemaakt en hier was opnieuw niets op te zien. Ook heeft hij een koude test uitgevoerd, dit deed absoluut geen pijn. De tandarts heeft ook hard op de kiezen getikt, ook dit deed absoluut geen pijn.
De pijn in mijn kies wordt nu steeds erger, en tevens heb ik ook last van mijn kaak. Het lijkt alsof mijn kaak iets dikker wordt, maar mijn ouders zeggen dat dit niet zo is. Wel voel ik dat bij de kleinste beweging mijn kaakspier zich heel erg aanspant en deze erg hard wordt.
Kan dit een acute zenuwontseking zijn, terwijl ik geen pijn heb bij tikken en bij kou en warmte? Of kan het ook zijn dat ik drie weken na het trauma 'gewoon' een paar dagen pijn heb? Of kan mijn kaakspier overbelast zijn (ik word 's ochtends weleens wakker met een lamme kaak, klemmen waarschijnlijk) en straalt dit uit naar de kiezen?
Hopelijk kunnen jullie mij helpen.
Alvast bedankt
Re: Pijn in kies en pijnlijke kaas
Ik merk ook dat ik pijn heb in de onderkant van mijn wang (en kaakspier). Als ik mijn wang wegtrek van mijn kiezen lijkt de kiespijn weg. Kan het dus zo zijn dat ik pijn in mijn wang heb, en het hierdoor ook lijkt alsof ik pijn in mijn kiezen heb?
De foto's worden meer gemaakt om over een maand of 3 te kunnen zien of er alsnog iets ontstaan is.
Want dan zie je wel eens een donkere plek waar een ontsteking eerst niet te zien was.
De tik en bijt test is voor het vinden van breukjes in het glazuur.
Als ik dit zo lees, dan zou er iets gebroken kunnen zijn aan een wortel of het bot.
Een breuk geneest namelijk door iets dikker te worden.
De eerste 3 weken wordt het bot steeds zachter op die plek.
En in dat geval is het over 3 tot 6 weken een stuk minder.
Maar je kunt inderdaad ook last hebben van een overbelaste kauwspier.
Soms gaat dat ook gepaard aan een stijve nek.
Even aankijken, lijkt me.
Ik heb nog steeds niet heel veel pijn en heb zojuist opgemerkt dat de pijn ook niet erger wordt tijdens het slapen, wanneer er dus meer bloed naar de kieszenuwen gaat.
Wel heb ik het gevoel dat wanneer ik koud water drink en dit dirigeer in de richting van de pijnlijke kies en ik het water daar even vasthoud, de pijn een stuk minder is. Duidt dit alsnog op een ontsteking, of kunnen meerdere soorten kiespijnen minder worden door kou? Overigens, door warmte wordt de pijn niet erger.
Over de eventuele breuk: is het dan zo, als het bot gedurende de eerste drie weken zachter wordt, je er weinig pijn aan hebt (zoals ik had), en dat het daarna, als het zich herstelt, ineens pijnlijk wordt?
Alvast bedankt.
Sorry voor de vele berichtjes, wil jullie goed op de hoogte houden. :)
Klopt :D