Napijn na diepe vulling

Author:
Snowwhite30
Posted:
do, 07/26/2012 - 10:19
Maandag 16 juli kreeg ik pijn in een kies. Omdat mijn eigen tandarts een maand vakantie heeft ben ik op dinsdag de 17e naar een diensttandarts geweest. Hij zag op de foto een diep gat in de kies. Hij zei dat hij het gat kon vullen, maar dan moest ik gelijk een wortelkanaalbehandeling, zoniet, dan zou de vulling de zenuw blijvend irriteren. Omdat de pijn draaglijk was heeft hij toen geen actie ondernomen.

Na een nacht slecht slapen, de volgende dag (18 juli) naar diensttandarts nummer 2 gegaan. Zij heeft het gat gevuld. Omdat ze het wortelkanaal niet heeft aangeboord, heeft ze geen wortelkanaalbehandeling gedaan. Ze zei wel dat ik nog last kon hebben van de kies.

De volgende dag was ik pijnvrij! Helaas zat er een stukje vulling aan de zijkant van de kies, dat in mijn tandvlees was gezakt, waardoor mijn tandvlees bloedde.

Vrijdag de 20e naar diensttandarts nummer 3 geweest, die dit artefactje heeft weggeslepen. Hij heeft diep in mijn tandvlees moeten slijpen, waardoor er een redelijk formaat gat in mijn tandvlees zat, wat nog bloedde. Inmiddels is dat weer dicht.

Sindsdien pijn. Deze pijn is goed te onderdrukken met 3x200 mg ibuprofen. Ik laat de ibu uitwerken en kijk dan of ik nog pijn heb. Helaas ben ik nog elke nacht wakker geworden van de pijn. Die overigens niet heel ernstig is. Als de ibu is uitgewerkt heb ik een zeurende pijn. De kies is drukpijngevoelig, maar niet voor koude/warmte of zoet. De pijn is niet erger geworden over de dagen, eigenlijk hetzelfde gebleven, misschien iets (heel iets) minder.

Gisteren heb ik naar diensttandarts nummer 4 gebeld. De assistente verzekerde me dat de napijn nog 10-14 dagen aan kan houden en dat ik weer moet bellen (met diensttandarts nummer 5) als de pijn langer aanhoudt.

Inmiddels wat ontmoedigd geraakt en verdrietig. Wat moet ik doen?
Romy32

Gisteren heb ik naar diensttandarts nummer 4 gebeld. De assistente verzekerde me dat de napijn nog 10-14 dagen aan kan houden en dat ik weer moet bellen (met diensttandarts nummer 5) als de pijn langer aanhoudt.

Dit is toch een goed advies?

Hoe gaat het nu?
vr, 07/27/2012 - 11:41 Permalink
Snowwhite30

Oh bedankt voor uw reactie!

De pijn is nog hetzelfde, goed te onderdrukken met ibruprofen. Maak me zorgen omdat ik al best een tijdje ibuprofen slik. Maak me ook zorgen of ik geen ontsteking aan de wortelpunt heb, omdat de kiesdrupijnlijk is. Dan ben ik bang dat ik straks een kaakontsteking heb. Wat ik eigenlijk mis is mijn eigen tandarts die het hele verhaal kent, dat hij er niet is en ik telkens gefragmenteerd adviezen krijg, draagt bij aan mijn onrust (vandaar dat ik het verhaal op dit forum post).

Ik heb van die doktersassistent ook begrepen dat ik pas een wortelkanaal moet als ik de pijn niet meer kan onderdrukken met pijnstilling of als het heviger wordt. Een andere assistente vertelde dat de napijn nog 4 weken aan kan houden.

Mijn vraag aan u:
-duurt napijn 14 dagen of 4 weken?
-Klopt het dat zolang de pijn hetzelfde blijft, ik geen actie hoef te ondernemen?
-Tenzij ik langer dan twee weken ibuprofen nodig heb om de pijn te onderdrukken?
-Is een doemscenario als een wortelpuntontsteking en andere ellende reëel?
-Moet ik de pijn verdragen of is het juist beter dat ik vóór de pijn al een ibu neem (ook ivm anti-inflammatoire werking)

Bedankt alvast voor uw reactie!
vr, 07/27/2012 - 13:10 Permalink
Romy32

Wat ik eigenlijk mis is mijn eigen tandarts die het hele verhaal kent, dat hij er niet is en ik telkens gefragmenteerd adviezen krijg, draagt bij aan mijn onrust (vandaar dat ik het verhaal op dit forum post)

Ik kan me die onrust heel goed voorstellen!
Maar ook hier krijg je misschien weer net andere adviezen, dus het blijft lastig.

Het is moeilijk om aan te geven hoe lang napijn duurt. Simpelweg omdat geen mens hetzelfde is. Ook is het heel lastig om in te schatten hoe heftig de pijn is. Wat de één ervaart als 'wel te doen', vindt de ander misschien wel ondraaglijk.
Wanneer is je eigen tandarts weer terug?
Wat mij wel opvalt, is het verhaal van tandarts nummer één (die van dinsdag de 17e). Want je schrijft:
maar dan moest ik gelijk een wortelkanaalbehandeling, zoniet, dan zou de vulling de zenuw blijvend irriteren

Het lijkt erop, dat hij het bij het rechte eind had.
Maargoed, zolang de zenuw niet geraakt is, is er een kans dat die zich herstelt. Dat kan lang duren!

Al met al geen makkelijk verhaal.
Ik durf er ook niet al te veel over te zeggen, want ik ben geen tandarts.
De pijn moet in ieder geval niet erger worden. Gebeurt dat wel, zou ik zeker weer contact opnemen met de tandarts.

Sterkte ermee.

(Oh ja, en je hoeft geen 'u' tegen mij te zeggen hoor :wink: )
vr, 07/27/2012 - 17:09 Permalink
jaapjanmazzel

ieder heeft zijn/haar pijndrempel op een ander niveau, wat voor ons juist gewoon een lichte stimulatie is, kan voor een ander al pijn zijn. wat voor een ander juist een enorme lichte pijn is, kan voor iemand al over zijn/haar pijndrempel.

maar goed, heel misschien was je dentine (tandbeen) poreus, en is er toch bacterien in je pulpa gekomen, een beginnende bacteriele infectie kan je volgens mijn geweten niet 1,2,3 zien via een rontgen foto. Daar een wortelpunt onsteking wel weer te zien is, ziet dr donker, zwart, schaduwig uit op een foto.

De napijn kan meerdere redenen hebben, bovenstaande is dr een. Een ander is misschien dat door het aandrukken van de vulling de druk is verhoogd (misschien omdat je tendine poreus was) en dus door het afsluiten van de vulling/gat is de druk daar blijven hangen, geen idee of het mogelijk is, ik ben zelf geen tandarts.

anderzijds vertelt je tandarts ook niet zomaar om de WKB als optie te houden, waarschijnlijk kon hij het al inschatten dat die flink diep moest boren, en redelijk dicht bij de zenuwen ging komen.

En nonstop ibu nemen, is ook geen optie he ;)
zo, 07/29/2012 - 04:31 Permalink
Snowwhite30

Ben bij de diensttandarts geweest. Foto gemaakt. Verstandskies heeft lekkende vulling die tegen zenuw aanzit en de andere kies waarschijnlijk wortelkanaal. Woensdag eerst verstandskies trekken, als ik daarna nog pijn heb bij de volgende diensttandarts een wortelkanaal. Ik moest heel hard huilen bij de tandarts, kon ook niet meer stoppen. Denk ook omdat ik het zo zat ben om elke dag pijn te hebben. Nog twee dagen wachten dan hopelijk brufenvrij!
ma, 07/30/2012 - 11:43 Permalink
Snowwhite30

En nu ook geen pijn meer (heel af en toe een pijnscheutje)! Weer ruimte in mijn hoofd voor andere dingen, zoals vakantie. Al heb ik maar wel een reisverzekering met tandheelkunde afgesloten en alvast een paar goede Spaanse nederlandse tandartsen opgezocht, voor als die verstandskies toch pijnlijk gaat worden. En als mijn eigen tandarts terugkomt dan ga ik zeggen dat ik hem gemist heb! :)
do, 08/02/2012 - 16:44 Permalink