Stukje glazuur weg, hoe lang duurt behandeling???

Author:
debbie01be
Posted:
za, 07/21/2012 - 12:49
Even uitleggen: bij twee hoektanden onderaan is er tegen het tandvlees aan een stukje glazuur afgebroken. De tandarts wil dit woensdag herstellen. Ik ben vreselijk bang omdat ik een stikfobie heb en het is een marteling om dan achterover te liggen met je mond open terwijl er water je mond ingespoten wordt. Een ware horror voor mij. De laatste keer dat ik het mee maakte ging ik compleet door het lint, begon te beven en te huilen. Het is vooral dat water en de angst te stikken die me helemaal gek maakt.

Kan iemand me vertellen hoe lang de behandeling duurt? Hoe lang er geboord zal moeten worden ongeveer? Ik kan mezelf gewoon niet meer kalmeren en als ik zo door doe ben ik tegen woensdag echt een wrak!!!!
Please help me :(
Romy32

Zo'n fobie lijkt me heel vervelend!

Enkele tips:

- Vraag of ze een cofferdam gebruiken. Daardoor komt er minder makkelijk water in je mond. Nadeel is wel, dat je mond voor een gedeelte wordt afgesloten, wat voor jou misschien juist niet prettig is.
- Vraag of ze je niet te ver achterover willen leggen. Misschien scheelt dat iets.
- Vraag of ze twee afzuigers willen gebruiken. Een grote bij de tanden zelf, en een kleine achter in je mond. De kans dat er dan water in je keel komt, is echt heel klein.
- Spreek af dat ze af en toe even stoppen (bijvoorbeeld als jij je hand opsteekt), zodat je kunt slikken. Het idee dat je zelf controle hebt over de situatie, zal vast schelen.

Kortom; bespreek het met de luitjes, zodat ze rekening met je kunnen houden.

Ik realiseer me dat het lastig voor je is hoor. Een fobie is nu eenmaal een irrationele angst, en ik kom met allemaal rationele tips. Maar als het je maar een béétje helpt, is dat al meegenomen. Toch?

Succes woensdag, laat je nog even weten hoe het is gegaan?
za, 07/21/2012 - 17:16 Permalink
debbie01be

Zo'n fobie lijkt me heel vervelend!

Enkele tips:

- Vraag of ze een cofferdam gebruiken. Daardoor komt er minder makkelijk water in je mond. Nadeel is wel, dat je mond voor een gedeelte wordt afgesloten, wat voor jou misschien juist niet prettig is.
- Vraag of ze je niet te ver achterover willen leggen. Misschien scheelt dat iets.
- Vraag of ze twee afzuigers willen gebruiken. Een grote bij de tanden zelf, en een kleine achter in je mond. De kans dat er dan water in je keel komt, is echt heel klein.
- Spreek af dat ze af en toe even stoppen (bijvoorbeeld als jij je hand opsteekt), zodat je kunt slikken. Het idee dat je zelf controle hebt over de situatie, zal vast schelen.

Kortom; bespreek het met de luitjes, zodat ze rekening met je kunnen houden.

Ik realiseer me dat het lastig voor je is hoor. Een fobie is nu eenmaal een irrationele angst, en ik kom met allemaal rationele tips. Maar als het je maar een béétje helpt, is dat al meegenomen. Toch?

Succes woensdag, laat je nog even weten hoe het is gegaan?

Dank je voor deze tips. Probleem is dat ik van België ben waar ze helaas nog steeds totaal geen rekening houden met angsten. :(
Ik zal je iets laten weten hoor, bedankt xxx
za, 07/21/2012 - 20:58 Permalink
debbie01be

In Belgie zijn toch ook wel moderne tandartsen?

Ik ben bij meerdere geweest, vijf om precies te zijn. Geen enkele van hen begreep mijn angst. Ze hielden er totaal geen rekening mee en ik had het gevoel dat ze van mening waren dat ik me maar wat aanstelde, dat ik even flink moest zijn..... Ik deed ook mijn best om flink te zijn. De laatste keer was een ramp voor me, de stoel ging helemaal horizontaal en terwijl hij tandsteen verwijderde spoot dat water mijn mond in. Ik heb een erge paniekaanval gekregen en begon te huilen na een kwartier. Begrip was er helemaal niet. Misschien moet ik dan toch maar overwegen om voortaan in NEderland naar een tandarts te gaan?
ma, 07/23/2012 - 17:40 Permalink
debbie01be

Neen, in België zijn blijkbaar alle tandartsen Neanderthalers :-?

Dat zeg ik niet, maar hoe kan ik in hemelsnaam een tandarts vinden die begrip heeft voor een fobie? Hoe?
Dit kan je hier nergens vinden hoor http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/diversen/8481-geen-angst-meer-voor-…
En lachgas wordt niet vergoed door de ziekenbond. Bij navraag hoorde ik dat ik alleen al voor de lachgas 650 euro moet betalen bij het plaatsen van een brug, puur en alleen voor de lachgas. Dat kan ik me niet permiteren.
ma, 07/23/2012 - 17:49 Permalink