Beste,
Op dit moment werk ik in Frankrijk en duurt het nog 1 maand voordat ik thuis ben, vandaar dat ik ook zo even probeer te kijken
wat ik het beste kan gaan doen. Een aantal maanden geleden bleek ik een heftige ontsteking te hebben in mijn tandvlees
en was een wortelkanaalbehandeling met spoed nodig. Mijn tandarts gaf aan niet zo goed te weten welke kies het betrof en of het er
eventueel twee konden zijn. dmv van de kou test bleek de andere kies nog niet dood en heeft ze er dus 1 gedaan.
Een week later is de noodoplossing weggehaald en is de kies gevuld, had ik inmiddels een antibiotica kuur afgerond en zou het goed moeten zijn.
Inmiddels zit ik in Frankrijk en blijkt mijn kies erg gevoelig voor aanrakingen, helemaal bovenin het tandvlees ( tot de overgang naar je lip ), boven die kies
is een bult ontstaan die ook pijnlijk is als ik eraan kom, daarnaast lijkt het alsof rond mijn kies 'het randje' open is gaan staan en dit wat dikker is dan normaal>
Ik zie geen pus of iets dergelijks en heb ook nog geen vieze smaak of iets dergelijks gehad. Ook uit het openstaande stukje zie ik niks komen.
Ik ben enorm bang voor de tandarts en ondanks dat ik bijna vloeiend frans spreek zou ik dat waarschijnlijk kwijt zijn op het moment
dat ik in de stoel zit, ik ben nu dus vooral aan het kijken wat het beste is om te doen.
Is er iemand die me kan vertellen wat dit zou kunnen zijn ?
Op dit moment werk ik in Frankrijk en duurt het nog 1 maand voordat ik thuis ben, vandaar dat ik ook zo even probeer te kijken
wat ik het beste kan gaan doen. Een aantal maanden geleden bleek ik een heftige ontsteking te hebben in mijn tandvlees
en was een wortelkanaalbehandeling met spoed nodig. Mijn tandarts gaf aan niet zo goed te weten welke kies het betrof en of het er
eventueel twee konden zijn. dmv van de kou test bleek de andere kies nog niet dood en heeft ze er dus 1 gedaan.
Een week later is de noodoplossing weggehaald en is de kies gevuld, had ik inmiddels een antibiotica kuur afgerond en zou het goed moeten zijn.
Inmiddels zit ik in Frankrijk en blijkt mijn kies erg gevoelig voor aanrakingen, helemaal bovenin het tandvlees ( tot de overgang naar je lip ), boven die kies
is een bult ontstaan die ook pijnlijk is als ik eraan kom, daarnaast lijkt het alsof rond mijn kies 'het randje' open is gaan staan en dit wat dikker is dan normaal>
Ik zie geen pus of iets dergelijks en heb ook nog geen vieze smaak of iets dergelijks gehad. Ook uit het openstaande stukje zie ik niks komen.
Ik ben enorm bang voor de tandarts en ondanks dat ik bijna vloeiend frans spreek zou ik dat waarschijnlijk kwijt zijn op het moment
dat ik in de stoel zit, ik ben nu dus vooral aan het kijken wat het beste is om te doen.
Is er iemand die me kan vertellen wat dit zou kunnen zijn ?
Re: Pijn na wortelkanaalbehandeling
Ik ben zelf ook ooit in Maleisië geholpen aan een wkb en dat werd heel zorgvuldig en professioneel aangepakt.
Veel sterkte in elk geval.
Maar nu de kwestie: ik denk dat je een wortelpuntontsteking hebt.
En die wil rommel/dode witte bloedlichaampjes afstoten.
Daar zijn ontstekingen ook voor bedoeld, opruimen.
Het is waarschijnlijk door de antibiotica gekomen dat er een grote hoeveelheid dode bacterien tegelijk ingekapseld moesten worden.
En dat is niet allemaal via de bloedvaten af te voeren.
Dus dan heb je een soort ophoping.
Het is mogelijk dat het minder pijnlijk wordt.
Maar het kan ook ineens enorm gaan steken en dan komt er een gaatje in je tandvlees bij je lip.
Waar het nu zeer doet.
En dat is ook een manier van opruimen.
Beide kunnen wel zeer doen, maar geen kwaad.
Meer antibiotica is wel gebruikelijk geweest, maar niet meer effectief.
Tegen pijn kun je in la douce France van alles in de Pharmacie kopen.
ben ik vorige week weer terug gegaan naar de tandarts maar hij kon helemaal niks vinden in de rontgonfoto gemaak t
maar daar was niks op te vinden dus ik heb een antibiotica gekregen met wat pijnstillers hopen dat de pijn weg gaat.
dus niet helaas :cry: . wat kan er dan zijn
Als de behandeling niet helpt, was dan de behandeling goed genoeg?
Of was de originele diagnose wel goed?
En op een foto niets zien zegt niets over de werkelijke situatie. Een ontsteking die minder dan 9mm groot is zie je vrijwel nooit.
Er kan wat aan het tandvlees mankeren, of de beet kan storen.
Of er kan een breuk in de wortel zitten.