hallo
ik heb enige tijd geleden met mijn tandenborstel tegen mijn linker hoektand gestoten
en deze is schijnbaar toen afgebroken aan de basis, boven de wortel
hij hangt alleen nog vast aan het tandvlees en doet pijn als er koude op komt
nu meer en meer, met hoofdpijn..
wat kan de tandarts doen ??
wat zijn de verdere stappen ?
is een operatie nodig en hoe zwaar is dat ?
hoe duurt het ?
ik heb enige tijd geleden met mijn tandenborstel tegen mijn linker hoektand gestoten
en deze is schijnbaar toen afgebroken aan de basis, boven de wortel
hij hangt alleen nog vast aan het tandvlees en doet pijn als er koude op komt
nu meer en meer, met hoofdpijn..
wat kan de tandarts doen ??
wat zijn de verdere stappen ?
is een operatie nodig en hoe zwaar is dat ?
hoe duurt het ?
Re: hoektand gebroken
* gaan ze hoogstwaarschijnlijk een rontgen foto maken, daar men wilt weten in hoeverre je pulpa onstoken is (mits dat het geval is)
* de volgende stap is dat ze waarschijnlijk een WKB gaan uitvoeren, aangezien je in jouw post aan kaart dat het afgebroken is vanaf de basis, is het mogelijk dat je pulpa bloot ligt, of althans poreus is naar je pulpa en mogelijk wortel kanaal toe.
* de WKB doen ze waarschijnlijk met een plaatselijke verdoving.....ik heb het 4 dagen geleden gehad, heb dr helemaal niets van gevoeld, ook niet NA de behandeling. Tijdens de WKB gaan ze een gat boren naar je kanaal toe, en gaan ze het ontwortelen, misschien nog medicijnen dr in stoppen, dat hangt van elke tandarts af.
* daarna gaan ze het opvullen met gucha percha nog iets.....
* aangezien het afgebroken is gaan ze of een brug dr in stoppen en anders eventueel een kroon. Ik denk eerder een kroon, mits het een kroon betreft gaat ze eerst een staafje dr instoppen voor houvast en daarna een kroon dr op zetten.
hoop dat je hier iets aan hebt....let wel op, ik ben geen tandarts!!!! dus bovenstaande is enkel een persoonlijke mening!
Nou, voor een niet-tandarts hebt U wel een heel erg gedetailleerd behandelplan opgesteld. Guymarina ,misschien is het zinvol om eerst en vooral te weten of de tand überhaupt nog te redden is vooraleer je er voor ettelijke honderden Euro's behandelingen aan laat uitvoeren, want als hij afbreekt enkel door een eenvoudige tik van de tandenborstel ,dan moet hij toch wel héél erg aangetast geweest zijn. Misschien is de meest logische stap om een advies te vragen bij uw tandarts. Die kan je na een klinisch onderzoek ,eventueel een Rx, al wat meer gerichte info geven.
er was al van die metaalachtige pasta in..
en de klap met de tandenborstel was wel pats echt op de kies
maar
voorts was een stevige tand met geen problemen
ik zou toch gelijk de volgende dag gegaan zijn als er een tand helemaal afgebroken was vanaf de basis.....