Zeer slechte voortanden plus ernstige overbeet

Author:
christa142
Posted:
wo, 08/01/2012 - 22:29
Hoi,

Dit is mijn eerste bericht op dit forum, misschien niet het juiste topic, maar probeer het toch.
ik zit namelijk met een lastig probleem. Ik heb namelijk zeer slechte voortanden en een vrij extreme overbeet, mijn ondergebit staat namelijk in mijn gehemelte gedrukt en ik kan mijn mond met geen mogelijkheid sluiten. Het probleem zit hem in de 2 voortanden. Toen mijn tanden er net doorheen kwamen en ze nog in de groei waren ben ik namelijk op mijn twee voorste tanden gevallen en hoogst waarschijnlijk is dat de reden dat die twee tanden zo erg naar voren zijn gaan staan. Ook zijn ze het laatste jaar ineens extreem erg gaan rotten en brokkelen ze steeds verder af. Dit beïnvloedt mijn gehele leven, heb weinig zelfvertrouwen en durf mijn mond amper te openen om te praten, laat staan lachen, wat natuurlijk niet erg bevorderlijk is voor mijn sociale leven of beter gezegd mijn hele leven. Ook heb ik constant veel spanning op mijn gezicht, aangezien je je mond automatisch dicht probeert te doen, maar dit bij mij dus niet gaat. Heb ook erg veel last van mijn nek vermoedelijk ook als gevolg hiervan. Van mijn gehemelte heb ik nog niet veel last, maar dat zal waarschijnlijk nog wel komen als het zo blijft. De rest van mijn gebit staat hartstikke recht op de voorste tanden na dus. In mijn ondergebit heb ik vrijwel geen klachten. Ik heb uiteraard met de tandarts overlegd over wat een oplossing is. Aangezien ik 18 jaar ben zal een kaakoperatie voor mij financieel vrijwel niet mogelijk zijn net als een beugel, er zal een groot bedrag voor mijn eigen rekening komen.
Een ander iets waar ik overna gedacht heb is een gedeeltelijke prothese. Dit omdat dit niet zo extreem duur is en ik bang ben dat wanneer ik wél voor een kaakoperatie + beugel zal kiezen het mogelijk over een aantal jaar weer zal gaan rotten en mijn tanden er alsnog uitmoeten. Ook heb je natuurlijk veel kans dat de tanden langzamerhand weer in de oude positie zullen gaan staan.
Ook dit heb ik aan mijn tandarts verteld en die raadde mij aan om mij toch eerst door te verwijzen naar de orthodontist en af te wachten wat daar uitkomt en vervolgens verder te kijken. Zit er zo erg mee, er is geen moment op de dag dat ik er even niet aan denk.
Zou graag willen horen wat jullie mening is en of jullie mogelijk tips hebben.
Alvast bedankt.
Ortholimburg

Toch eerst naar de orthodontist . Als je voorbeet zo groot is dat je met de onderste tanden in je verhemelte bijt heb je bovendien een erg diepe beet ,en dat komt vrijwel zeker omdat niet alleen je tanden fout staan maar de verhouding tussen boven- en onderkaak niet klopt .Anders is het vrijwel onmogelijk .En met een foutieve kaakstand en bovendien een diepe beet ga je aan een prothese echt niet veel plezier beleven,
wo, 08/01/2012 - 22:49 Permalink
christa142

Ok. Ja ik ben zeker van plan om eerst wel naar de ortho te gaan om te horen wat zijn mening is. Mogelijk is een operatie + gedeeltelijke prothese een mogelijkheid? Er is mij ooit wel verteld dat mijn geval van medische aard is en daarom compleet (of vrijwel compleet) vergoed zou worden, maar weet niet zeker of dit waar is. Zal dit gaan vragen aan mijn verzekeringsmaatschappij en mogelijk kan de ortho mij daarover ook meer vertellen. In iedergeval bedankt voor uw reactie!
wo, 08/01/2012 - 23:02 Permalink
yfke

Als antwoord op door christa142

ik ben benieuwd wat je hebt laten doen
ik zit in eenzelfde situatie
ik ben 53 jaar.
en volgens de kaakchirurg is alleen maar operatie boven en onder mogelijk, met 3 jaar beugelen. ik vind mijn tanden voor niet meer mooi, ook omdat alles scheef staat en een spleetje voor. volgens de paradontist en tandarts zijn mijn tanden nog redelijk tot goed
di, 06/07/2016 - 14:28 Permalink