Wortelkanaalbehandeling na getrokken verstandskies

Author:
klaasjenl
Posted:
do, 08/02/2012 - 21:32
Na tien jaar niet na de tandarts te zijn geweest heb ik vorige week weer plaats genomen in de stoel omdat ik voelde dat een stukje vulling was afgebroken. Ik kreeg een controle en doorverwijzing naar de kaakchirurg voor het trekken van een verstandskies die dwars lag en waarvoor ik 12 jaar geleden al eens was doorverwezen. Nu bleek de verstandskies tegen de kies ernaast te drukken, waardoor deze al behoorlijk diep was aangetast (overigens nooit last van gehad). Ik kreeg een vervolgafspraak voor de aangetaste kies en kon na een belletje een dag later al terecht bij de kaakchirurg.

De bevalling bij de kaakchirurg was een zware. Ik heb bijna 3 kwartier in de stoel gelegen voordat de kies rechtsonder verwijderd was, met als gevolg dat alles behoorlijk beurs was en ik een week lang alleen op ibuprofen 600mg kon functioneren.

Gisteren was de pijn eindelijk dusdanig draaglijk dat ik kon slapen zonder verdoving, maar vandaag stond dus mijn vervolgafspraak bij de tandarts op het programma. Het werd een hel...

Ik kreeg zowel boven als onder verdoving. Boven voor het vervangen van de gebroken vulling en onder voor de aangetaste kies. Boven sloeg de verdoving wel aan maar onder niet. Daarop kreeg ik onder nog een spuit en werd eerst de vulling boven vervangen. Toen de vulling was vervangen werkte de verdoving onder nog niet. De tandarts zette nog een spuit en probeerde wat te boren. Ik voelde alles en het deed vreselijk veel pijn. Daarop stopte hij en kreeg ik weer een spuit. Hij snapte niet waar het door kwam dat de verdoving niet werkte, dus daar zaten we dan te wachten. Afwachten of de verdoving ging werken.

Na een kwartier voelde ik een hele lichte tinteling en ik stelde zelf voor het weer te proberen. De kies was al dusdanig aangetast en er was al een dusdanig gat geboord dat er eigenlijk geen weg meer terug was volgens de tandarts.

Hij begon te boren en ik lag te gillen in de stoel. De assistente hield mijn handen vast en de tandarts zei dat ik even moest volhouden. Ik vermoed dat hij de zenuwen bloot wilde leggen. Hoe dan ook, hij pakte een nieuwe spuit en drukte deze recht in de zenuw! Ik dacht dat ik alles wel had gehad, maar dit was echt vreselijk. Gelukkig duurde het maar een seconde of 2 en toen was de zenuw verdoofd.

De rest van de behandeling viel mee. De kies werd gereinigd en een tijdelijke vulling is geplaatst, die over 2mnd wordt vervangen.

Nu zit ik met een paar vragen waarop ik hier hopelijk antwoord kan krijgen:

-Waar kan het door komen dat de verdoving niet werkte? Een vriendin gaf aan dat dit.mogelijk kwam doordat mijn onderkaak nog herstellende was van de verwijdering van de verstandskies een week eerder, waar ik nog steeds pijn aan had. Kan dit de oorzaak zijn? En had de tandarts dit niet moeten weten en de afspraak moeten verschuiven? De verdoving vorige week bij de kaakchirurg werkte namelijk prima.

-Daarnaast vroeg ik mij af hoe ik mijn gebit nu kan reinigen. Kan ik meteen al poetsen? En is het schadelijk om Corsodyl te gebruiken om te spoelen? Ik gebruik dit de laatste dagen omdat de plek waar de verstandskies zat niet goed gepoetst kon worden. Of tast dit de tijdelijke vulling aan?

-En blijft een tijdelijke vulling wel 2 maanden zitten? Ik lees hier overal verschillende verhalen over en wil nu zo goed mogelijk voorbereid zijn om een nieuwe horrorervaring te voorkomen...
klaasjenl

Vervelende ervaring, hoe gaat het nu?

Het gaat nu gelukkig stukken beter. Dankje.

Na de behandeling werd me aangeraden meteen een pijnstiller te nemen. Ik had van de kaakchirurg nog een 600 mg ibuprofen over, dus die heb ik gebruikt. Daarna geen pijnstillers meer nodig gehad.

Nog wel een beetje een zeurende pijn, maar die zit volgens mij vooral in m'n wang en kaakspieren. In m'n wang zit nog een hechting van de kaakchirurg die wat gevoelig is als ik er met m'n tong langs ga en mijn kaak is behoorlijk stijf. Moest gisteren een banaan tussen m'n tanden door drukken omdat ik mijn mond niet ver genoeg openkreeg, maar dat zal wel normaal zijn? Achter in mijn mond ook een bloeduitstorting, waarschijnlijk van de verdovingsspuiten. Het is daar ook wat dik en slikken doet een beetje pijn.

Maar al met al mag ik niet klagen. Ik eet weer vast voedsel en kan functioneren zonder pijnstillers. :)
za, 08/04/2012 - 10:43 Permalink