Vraag over horizontale verstandskies

Author:
inge83
Posted:
wo, 06/06/2012 - 22:41
Beste allen,

Een paar maanden geleden heeft mijn tandarts mij geadviseerd om mijn verstandskies te laten verwijderen door de kaakchirurg, vanwege horizontale ligging. Nu kwam er - stom stom stom - telkens wat tussen (afspraken, vakanties en andere momenten waarop het niet handig was om met een dikke wang en eventuele complicaties rond te lopen), waardoor ik het maken van een afspraak heb uitgesteld. Ik begrijp dat dit hartstikke stom is, en nu baal ik als een stekker dat ik niet eerder een afspraak heb gemaakt want ik ga morgen voor mijn werk 2 maanden naar het buitenland, iets dat ik pas sinds enkele weken weet. Ik heb er een paar weken geleden mijn mondhygiëniste nog eens naar laten kijken en zij zei dat het er schoon uit zag (de kies komt al een redelijk stukje boven het tandvlees uit), maar dat het optreden van complicaties natuurlijk nooit uitgesloten is. Ik maak het ook elke dag grondig schoon met borsteltjes, een monoject, en de normale hulpmiddelen (tandenstokers, flos, tandenborstel, mondwater). Maar ik houd uiteraard rekening met het feit dat het toch kan gaan ontsteken.

Ik heb nu mijn afspraak verzet bij de kaakchirurg, en kan direct nadat ik terug kom terecht. Ik heb helemaal geen last van de kies, het tandvlees is niet ontstoken (heeft dezelfde kleur als de rest van mijn tandvlees), en als ik het schoonmaak bloed het heel soms maar een klein beetje (als ik per ongeluk te hard prik of borstel) maar eigenlijk bijna nooit. Nu vroeg ik mij af of het mogelijk is dat mijn voortanden (onder) kunnen gaan 'wandelen' door de druk van de verstandkies? Ik las in andere topics over dit onderwerp reacties van tandartsen/orthodontisten dat dit nooit is bewezen en niet in de boeken rondom tandheelkunde wordt beschreven als een complicatie van verstandskiezen. Maar tegelijkertijd lees ik vrij veel berichten van mensen die vertellen dat hun tanden scheef zijn gaan groeien door het niet, of te laat, laten verwijderen van de verstandskiezen en dat dit idee volgens andere tandartsen wel mogelijk is. Is dit nog altijd een discussiepunt of is er toch misschien (inmiddels) een duidelijk antwoord? Ik heb overigens een spalkje, boven en onder, omdat ik een aantal jaren geleden een beugel had. Is het desondanks toch mogelijk dat mijn voortanden kunnen gaan schuiven?

Alvast bedankt!
inge83

Hartelijk dank voor uw reactie, en mijn excuses voor mijn verlate reactie. Ik heb inmiddels de verstandskies laten trekken, samen met nog een andere verstandskies, en het is mij honderd procent meegevallen (zie topic: "positief verhaal over het laten trekken van verstandskiezen"). Inderdaad; langer wachten heeft geen enkele zin en kan op ten duur alleen maar meer problemen veroorzaken. Dank!
zo, 08/05/2012 - 22:02 Permalink