Vulling brokkelt nu al af en bittere smaak in mond

Author:
klaasjenl
Posted:
ma, 08/06/2012 - 18:31
4 dagen geleden heb ik een wortelkanaalbehandeling ondergaan. Vandaag zijn er opeens 2 behoorlijke stukken van de tijdelijke vulling afgebroken en ik kan niet goed zien of de kies nog goed afgesloten is. Kan dit kwaad? Mijn tandarts is vanaf deze week 4 weken op vakantie, dus zou ik moeten bellen met het spoednummer, maar ik weet niet of dat de moeite waard is.

Sinds vandaag heb ik ook opeens een bittere smaak in mijn mond. Pijn heb ik niet echt. Ik vraag me nu af of dit verband houdt met de afbrokkelende vulling of toch misschien met de verwijderde verstandskies van 2 weken geleden. Ondanks dat deze getrokken kies gehecht is (het gat uiteraard), zie ik nu ook een behoorlijk gat zitten dat in het midden wit/geel is. Is dit normaal?

De volledige achtergrond van de behandelingen zijn hier wel te vinden, en ik maak me nu behoorlijk ongerust. Ik heb inmiddels wel genoeg pijn geleden in 2 weken tijd en hoop eventuele ontstekingen/complicaties voor te zijn. Vooral ook omdat ik over 2 weken zelf op vakantie ga.

Ik heb heel google en tandarts.nl afgezocht, maar kon helaas geen sluitend antwoord op mijn vragen vinden.
klaasjenl

Ik heb heel google en tandarts.nl afgezocht, maar kon helaas geen sluitend antwoord op mijn vragen vinden.

Terwijl ik in no time dit en dit vond. Maar googlen is dan ook mijn tweede natuur :wink:

Dankje voor je snelle reactie. Ik had beide topics ook al gevonden, maar de combinatie van factoren maakt me nogal onzeker. Uitgaande van het eerste topic over de afgebrokkelde vulling zou ik de spoedlijn moeten bellen omdat mijn eigen tandarts er niet is. Ik vraag me af of dit al nodig is, want mogelijk sluit de vulling nog wel af, al weet ik niet of dit af te leiden is van de bittere smaak die ik sinds vandaag heb.

Het gat in het tweede topic heeft wel iets weg van mijn gat, maar ik loop er nu al 2 weken mee rond en bovendien was het gat bij mij gehecht en ziet het er wat geliger uit.

De situaties zijn dus net wat anders en ik vind het moeilijk om misschien voor niets de spoedlijn te bellen en bij een andere tandarts langs te gaan. Misschien ligt het probleem ook niet bij de vulling maar bij de getrokken verstandskies en moet ik meteen de kaakchirurg bellen. Nadeel daarvan is dat ik een behoorlijk eind moet rijden om daar langs te gaan.

Ik probeer dus zoveel mogelijk informatie mee te nemen en daarmee te bepalen of ik de spoedlijn of de kaakchirurg bel, of nog even helemaal niets doe...
ma, 08/06/2012 - 19:11 Permalink
Romy32

ik vind het moeilijk om misschien voor niets de spoedlijn te bellen en bij een andere tandarts langs te gaan

De spoeddienst is in principe voor ernstige klachten die niet kunnen wachten.
Zowel een afgebrokkelde vulling als een vreemd uitziend gat, zijn geen spoedklachten.
In het geval van de vulling is het lastig er iets over te zeggen, hier op het forum.
Het is niet ongewoon dat er kleine stukjes vanaf brokkelen.
Zelf zeg je dat er twee behoorlijke stukken vanaf zijn. Maarja, wat is 'behoorlijk'....?

Heeft je tandarts geen waarnemer, voor de tijd dat hij op vakantie is?
Een nieuwe noodvulling plaatsen is een minuutje werk.

De kaakchirurg bellen lijkt me niet direct nodig.
Als je geen pijn hebt aan de plek waar de kies is getrokken, zit het waarschijnlijk wel goed.
ma, 08/06/2012 - 19:30 Permalink
klaasjenl

Zelf zeg je dat er twee behoorlijke stukken vanaf zijn. Maarja, wat is 'behoorlijk'....?

Heeft je tandarts geen waarnemer, voor de tijd dat hij op vakantie is?
Een nieuwe noodvulling plaatsen is een minuutje werk.

Helaas is er geen waarnemer. Als ik de tandarts bel krijg ik alleen een bandje met een doorverwijzing naar de spoedlijn. Ik zal het nog even een weekje aankijken. Als de rest van de vulling blijft zitten zal er wel weinig aan de hand zijn.

De kaakchirurg bellen lijkt me niet direct nodig.
Als je geen pijn hebt aan de plek waar de kies is getrokken, zit het waarschijnlijk wel goed.

Ik heb soms een hele lichte pijn, maar het mag geen naam hebben. Wat dat betreft kijk ik het ook nog even een paar dagen aan. Ik hoop alleen gewoon niet dat er een kleine ontsteking zit die tijdens m'n vakantie wel opeens pijn gaat doen.

In elk geval bedankt voor je reactie. :)
ma, 08/06/2012 - 20:37 Permalink
klaasjenl

Graag gedaan.
Ik hoop dat je de spoedlijn niet nodig zult hebben!

Ik hoop het ook niet. Over 2 weken ga ik op vakantie, dus kijk ik het in elk geval nog een week aan. Misschien dat ik dan nog even bel of het zin heeft om de vulling dan nog even na te kijken. Volgens mijn vrouw zitten er namelijk wat barsten in en heb ik ook wat scherpe randen die langs m'n wang schuren.
di, 08/07/2012 - 21:23 Permalink