Geruststelling mbt kaakoperatie

Author:
Nadieh90
Posted:
wo, 06/20/2012 - 13:21
Goedemiddag,

Ik ben een (jonge) vrouw van 21 jaar.
In de puberteit lekker aan het beugelen geslagen, maar vroegtijdig mee gestopt.
Echter altijd mijn overbite gehouden.
Op mijn 16e heb ik een klap gekregen op mijn kaak, na die avond is mijn 'leven drastisch veranderd' haha, de volgende ochtend kwam ik beneden met een blauw gezicht en voelde ik regelmatig een knak.. ja hoor.. hij was uit de kom maar schoot zelf weer terug.. maar net zo hard weer eruit!
Hier mee door gelopen maar kwam er achter dat mijn kaak ontzettend schreef is gaan staan + overbite wordt er niet mooier op kan ik je vertellen!

Na 4x bij een verschillende orthodontist te zijn geweest die elke keer met dezelfde horror verhalen aankwamen heb ik maandagmiddag besloten om het traject aan te gaan (ik ben tenslotte nog jong niet waar?!) 'wie mooi moet zijn, moet pijn lijden' :o

Nu heb ik in mijn hele leven al een angst voor de tandarts, trillende benen, zweet handjes, misselijk kokhalzend gedrag en niet op de dag zelf .. nee een week van te voren!!
Dus dit is een hele stap voor me!
9 juli fotos maken
7 aug plan bespreking ortho
17 aug plan bespreking kaakchi

Internet af zitten struinen naar informatie, ervaringen maar elke keer kom ik bij dezelfde mensen uit... IK WIL MEER!
Wie kan mij een beetje gerust stellen/ ervaringen delen

Uiteraard houd ik jullie op de hoogte! :smt001
Liefs
meisje 74

Net afgelopen woensdag operatie aan boven en onderkaak gehad. Geef je over aan de behandeling. ik ben bang voor de tandarts en heb 2 ervaringen achter de rug die mij daar recht op geven. dat ten eerste, ten tweede: ja het doet pijn, gelukkig is er goede pijnmedicatie die er voor zorgt dat je daar bijna niets van merkt. Nu heb ik na 3 dagen eigenlijk alleen een heel stijf gevoel en mijn lip tintelt en mn oren zitten dicht. maar dat is niet echt pijnlijk alleen ongemakkelijk. verder moet je wat creatief worden met de blender, er zijn de wereld aan receptjes voor energie drankjes of fruit hapjes die door een rietje passen, broccolisoep is ook lekker en aardappelpuree op smaakmaken met wat proteiinepoeder en oplossoep is ook een aanrader. veel succes, niet bang zijn het komt allemaal goed!
za, 07/21/2012 - 08:33 Permalink
Joke81

Hoi Nadieh,

Ik kan je enkel vertellen dat ik mijn kaakoperatie zelf, positief heb ervaren! Ik heb bijna of helemaal geen pijn geleden..
Ik ben de dag dat ik uit het ziekenhuis ben gekomen zelfs op bezoek geweest bij mijn mama om te stoefen met mijn nieuwe kaak. Heb zelfs 2 dagen na de operatie een meubelstukje van Ikea in elkaar gestoken.
Ik zag zo goed als niet blauw en was maar een beetje gezwollen. Wetende dat ik een roker ben en dit nefast is voor de genezing moet ik zeggen dat ik, in tegenstelling tot vele verhalen op het internet, bijna geen last heb gehad.

Wel moet ik zeggen dat ik nu 15 maanden na de operatie nog altijd met een 'verdoofd' gevoel zit aan mijn onderlip/kin, wat ik bij nog mensen op dit forum heb gelezen. Dit gevoel kan tot 3 jaar duren, dus ik zal nog even geduld moeten hebben...

Ik wens je heel veel geluk Nadieh en je moet je echt geen zorgen maken voor de operatie!
Moest je nog vragen hebben mag je me altijd contacteren!

Groetjes,
zo, 08/12/2012 - 12:18 Permalink
Nadieh90

Ooh *shame on me!* Opeens zag ik de mailtjes staan met "reactie op..".

Ondertussen kan ik wel vertellen dat ik midden in mijn traject beland ben, na een hoop gesprekjes met de kaakchirurg, orthodontist en heel veel telefoontjes met mijn verzekering.

De beugel zit erin, afgelopen dinsdag eerste controle gehad en ze waren erg positief!
Ik heb 2 foto's naast elkaar gezet (week 1 en week 5) en het verschil is al erg duidelijk (nooit geweten dat mijn tanden ook daadwerkelijk zo scheef stonden!!)
Ze denken zo rond eind oktober (2013) 'klaar' te zijn om mij door te sturen naar de kaakchirurg, zelf had ik een beetje april 2014 gepland dus dit was al even een :o reactie maar ik moet wel zeggen dat ik er klaar voor ben. Waarschijnlijk tegen die tijd piep ik nog wel even anders :roll:
Ik ben helemaal blij met mijn tandjes (NU AL!) :smt003

Dat tintel gevoel kom ik inderdaad overal tegen, is het al iets minder geworden?
Lijkt me inderdaad erg vervelend zo ook met de dichte oren, pff als ik verkouden ben wordt ik er al gek van haha!

Nogmaals sorry voor de late reactie, maar ook bedankt voor jullie reactie!
do, 05/23/2013 - 08:35 Permalink