Vervangen Composietvullingen

Author:
JeeSee
Posted:
zo, 08/12/2012 - 00:16
Hallo allemaal,

Ik heb een vraag over het laten vervangen van composietvullingen, waarbij ik hoop dat iemand mij kan helpen.

Ik ben iemand wiens tanden dicht op elkaar staan en die in de eerste 20 jaar van zijn leven slecht poetste (iets waar ik nu eeuwig spijt van heb...). Hierdoor zijn in die tijd mijn tanden op de punten waar ze elkaar raken behoorlijk verzwakt, en moest ik op mijn 20e mijn eerste 3 vullingen laten plaatsen. Dit deed veel pijn en deze ervaring schudde mij behoorlijk wakker, waardoor ik vanaf dat moment iedere dag goed poets en flos, en goed voor mijn tanden ben gaan zorgen. Het kwaad leek jammer genoeg echter al geschied en de schade onomkeerbaar, waardoor ik nu op mijn 27e inmiddels aan de ongeveer 14 vullingen zit. Ik las onlangs dat composietvullingen gemiddeld zo'n 8 jaar meegaan, wat zou betekenen dat de eerste misschien in de komende jaren al aan vervanging toe zijn. Ik moet zeggen dat dit me wel een beetje verontrustte - omdat er bij mij op een relatief jonge leeftijd al zo veel vullingen geplaatst zijn, betekent dit dus ook dat ze in de loop der tijd allemaal waarschijnlijk meerdere malen vervangen zullen moeten worden. Ik weet niet zo goed hoe dit in zijn werk gaat, maar ik hoorde dat om een nieuwe vulling te kunnen plaatsen behalve de vulling zelf ook vaak (altijd?) een extra stukje weefsel eromheen weggehaald moet worden. Met meerdere vervangingen in meerdere tanden in het vooruitzicht, vroeg ik mij (wat plat gezegd) af of dit niet betekent dat er op een gegeven moment weinig meer van mijn gebit overblijft, zelfs als ik goed voor mijn tanden blijf zorgen?

Ik heb geprobeerd op andere plekken informatie hierover te zoeken, maar kon helaas niets vinden, dus vandaar mijn vraag hier. Zou iemand mij kunnen vertellen hoe zo'n vervangingsproces ongeveer in zijn werk gaat (al zal dit natuurlijk van veel verschillende factoren afhangen...), en of mijn zorgen enigszins gegrond zijn?

Erg bedankt,

Stefan
Newtan

Eerst even inwijden in een paar geheimen.
Bij de meeste mensen is na hun 25e het gevaar op nieuwe gaatjes geweken.
Vullingen van tandartsen die hun werk perfect doen gaan gemiddeld 2 tot 3 keer zo lang mee als 'gemiddeld'.
Mensen die elk half jaar naar de mondhygienist gaan doen ook 2 tot 3 keer zo lang met hun vullingen, zelfs slechte vullingen.

Hier heb je wat aan denk ik. Zoek eens een vrijgevestigde mondhygienist. En je gebit gaat langer mee. Je leert namelijk reinigen op moeilijke plekken waar je vroeger snel tanbederf kreeg.
zo, 08/12/2012 - 07:59 Permalink
JeeSee

Hartelijk dank voor het antwoord. Of mijn tandartsen bij het vullen van de gaatjes perfect hun werk hebben gedaan, kan ik natuurlijk zelf niet beoordelen (maar laten we hopen van wel).

Wat doet een mondhygiënist precies waardoor de vullingen langer meegaan? Als een vulling vervangen wordt, moet er dan over het algemeen ook wat extra weefsel weggeboord worden om de nieuwe vulling te kunnen plaatsen, of valt dit meestal wel mee en wordt alleen de oude vulling zelf weggehaald?

Vriendelijke groet,

Stefan
di, 08/14/2012 - 21:20 Permalink
JeeSee

Dank voor het antwoord.

Ik begrijp dat het mijn tandarts is die uiteindelijk moet beslissen. Ik had alleen van iemand gehoord dat als een vulling vervangen moet worden, er altijd ook een extra stukje van de tand meegeboord moet worden om de nieuwe vulling te kunnen laten hechten (zelfs als het weefsel nog goed is) en ik vroeg mij af of dit inderdaad klopte. Ik zal het er dan in ieder geval bij mijn komende afspraak nog eens met mijn tandarts over hebben.

Ik heb het stukje gezien dat een mondhygiënist je kan leren hoe je beter bij de zwakke plekken van je gebit kan komen om ze te reinigen. Ik stelde de vraag omdat ik dacht dat er hiernaast misschien nog een andere reden was. Dit omdat als je de zwakke plekken van je gebit eenmaal kent en de mondhygiënist je precies verteld heeft hoe je deze het beste schoon kan maken, je hiervoor niet meer ieder half jaar langs hoeft te gaan (zo leek mij althans, maar ik zou het natuurlijk best mis kunnen hebben).

Met groet,

Stefan
di, 08/14/2012 - 23:24 Permalink
Newtan

Ik ben alweer een tijdje volwassen maar ik heb gemerkt dat een stok achter de deur beter werkt dan goede voornemens. Vandaar elk half jaar.

En ik zie het verschil bij mijn klanten. Het uis het geld waard. Uiteraard krijg je tips die je van je tandarts nooit hoort. Maar die ken ik natuurlijk niet :roll:
wo, 08/15/2012 - 03:42 Permalink