Hallo allemaal,
Na heel veel meelezen hier en het uitpluizen van heel veel topics nu dan toch ook maar mijn eigen topic geopend :smt006
Ik zal mezelf even kort voorstellen.
Ben een jonge (ahum) vrouw van 30 jaar en stoor me eigenlijk al jaren aan mijn gebit.
Het is allemaal niet vreselijk dramatisch maar gewoon vreselijk irritant (voor mezelf dan) maar had het eigenlijk in de loop der jaren maar geaccepteerd. Vond eigenlijk dat ik me niet zo moest aanstellen.
Afgelopen februari ben ik bevallen van ons tweede kindje en helaas ging dat allemaal niet zonder slag of stoot.
Vlak voor de bevalling bleek ik een longembolie te hebben en tijdens de bevalling had ons spruitje een knoop in de navelstreng gezwommen waardoor haar hartslag heel snel daalde en dus met spoed gehaald moest worden (daaag mooie bevalling)
Het werd een spoedkeizersnede onder algehele narcose en omdat ik dus aan de bloedverdunners zat (vanwege de embolie) ben ik echt heel veel bloed verloren. Meer dan 4 liter iig.
Maar goed, gek genoeg kijk je dan opeens heel anders tegen dingen aan in je leven. Zoals dat dan gaat. Je waardeert de prachtige dingen die je wél hebt en nu, na 4 maanden, besef ik me des te meer dat het ook opeens allemaal zomaar voorbij kan zijn.
En dus vraag ik me steeds vaker af 'waarom genoegen nemen met dingen die zo relatief makkelijk te verhelpen zijn'
Afijn, ik keek dus enkele weken opeens in de spiegel naar m'n gebit en bedacht me dus dat als ik me eraan stoor, ik er gewoon aan wat moeten laten doen :smt004
Heb heel lang lopen dubben tussen facings en de orthodontist en had ook een afspraak gemaakt bij beide voor advies maar na mijn afspraak bij de orthodontist ben ik er toch wel helemaal uit.
Ik ga weer aan de beugel!!
Reden: Ik heb in principe mooie, gezonde tanden waarvan er een aantal net niet staan zoals het hoort. Ik zou wel gek zijn om er dan facings overheen te laten plaatsen.
Ook voelt het gewoon zo dat een beugel even afzien is (alhoewe,l na een bevalling is alles relatief :wink: ) maar wel de mooiste oplossing voor de lange termijn. Althans, zo zie ik het.
En dus heb ik mijn adviesgesprek voor de facings afgezegd en staan de eerste twee afspraken voor foto's en bitje én het plaatsen van de beugel al in mijn agenda!
Ik krijg zowel boven als onder brackets. Onder is er maar weinig voor nodig, aldus de orthodontist. Maar dat scheen te maken te hebben met het verplaatsen van de boventanden en de manier hoe eea nu op elkaar aansluit. Ik vind het best. Het ziet er onder gewoon recht uit maar vertrouw de beste man op zijn woord :D
Ik heb gekozen voor de Damon Clear brackets en twijfel nu nog heel erg tussen wel of geen witte draad nemen. Zijn er wellicht mensen die hier ervaring mee hebben? De orthodontist raadde het eigenlijk af vanwege verkleuringen maar ik twijfel er eigenlijk nog steeds over. Ik zag dat Romy32 ook witte brackets en witte draad heeft gehad? (leuk topic trouwens..)
Zijn er nog meer mensen die damon clear brackets hebben (gehad?) Lees er wel veel goede dingen over eigenlijk.
Ik was het liefst voor alligners gegaan maar het werd me afgeraden omdat de behandeling dan beduidend langer zou duren én bij mij zijn mijn hoektanden (die naast m'n voortanden) het probleem. Die zijn iets te kort en gedraaid. Met brackets zouden ze weer langer gemaakt kunnen worden en met alligners dus duidelijk niet.
Nu ik eenmaal mijn keuze gemaakt heb kan ik haast niet wachten om te beginnen. Moet dus wel nog even wachten. Eind augustus wordt m'n hekwerk pas geplaatst.
Als er interesse is kan ik hier wel mijn updates posten mét het nodige fotomateriaal uiteraard 8)
Vond (en vind) dat zelf eigenlijk ook altijd wel leuk om door te lezen van anderen.
Na heel veel meelezen hier en het uitpluizen van heel veel topics nu dan toch ook maar mijn eigen topic geopend :smt006
Ik zal mezelf even kort voorstellen.
Ben een jonge (ahum) vrouw van 30 jaar en stoor me eigenlijk al jaren aan mijn gebit.
Het is allemaal niet vreselijk dramatisch maar gewoon vreselijk irritant (voor mezelf dan) maar had het eigenlijk in de loop der jaren maar geaccepteerd. Vond eigenlijk dat ik me niet zo moest aanstellen.
Afgelopen februari ben ik bevallen van ons tweede kindje en helaas ging dat allemaal niet zonder slag of stoot.
Vlak voor de bevalling bleek ik een longembolie te hebben en tijdens de bevalling had ons spruitje een knoop in de navelstreng gezwommen waardoor haar hartslag heel snel daalde en dus met spoed gehaald moest worden (daaag mooie bevalling)
Het werd een spoedkeizersnede onder algehele narcose en omdat ik dus aan de bloedverdunners zat (vanwege de embolie) ben ik echt heel veel bloed verloren. Meer dan 4 liter iig.
Maar goed, gek genoeg kijk je dan opeens heel anders tegen dingen aan in je leven. Zoals dat dan gaat. Je waardeert de prachtige dingen die je wél hebt en nu, na 4 maanden, besef ik me des te meer dat het ook opeens allemaal zomaar voorbij kan zijn.
En dus vraag ik me steeds vaker af 'waarom genoegen nemen met dingen die zo relatief makkelijk te verhelpen zijn'
Afijn, ik keek dus enkele weken opeens in de spiegel naar m'n gebit en bedacht me dus dat als ik me eraan stoor, ik er gewoon aan wat moeten laten doen :smt004
Heb heel lang lopen dubben tussen facings en de orthodontist en had ook een afspraak gemaakt bij beide voor advies maar na mijn afspraak bij de orthodontist ben ik er toch wel helemaal uit.
Ik ga weer aan de beugel!!
Reden: Ik heb in principe mooie, gezonde tanden waarvan er een aantal net niet staan zoals het hoort. Ik zou wel gek zijn om er dan facings overheen te laten plaatsen.
Ook voelt het gewoon zo dat een beugel even afzien is (alhoewe,l na een bevalling is alles relatief :wink: ) maar wel de mooiste oplossing voor de lange termijn. Althans, zo zie ik het.
En dus heb ik mijn adviesgesprek voor de facings afgezegd en staan de eerste twee afspraken voor foto's en bitje én het plaatsen van de beugel al in mijn agenda!
Ik krijg zowel boven als onder brackets. Onder is er maar weinig voor nodig, aldus de orthodontist. Maar dat scheen te maken te hebben met het verplaatsen van de boventanden en de manier hoe eea nu op elkaar aansluit. Ik vind het best. Het ziet er onder gewoon recht uit maar vertrouw de beste man op zijn woord :D
Ik heb gekozen voor de Damon Clear brackets en twijfel nu nog heel erg tussen wel of geen witte draad nemen. Zijn er wellicht mensen die hier ervaring mee hebben? De orthodontist raadde het eigenlijk af vanwege verkleuringen maar ik twijfel er eigenlijk nog steeds over. Ik zag dat Romy32 ook witte brackets en witte draad heeft gehad? (leuk topic trouwens..)
Zijn er nog meer mensen die damon clear brackets hebben (gehad?) Lees er wel veel goede dingen over eigenlijk.
Ik was het liefst voor alligners gegaan maar het werd me afgeraden omdat de behandeling dan beduidend langer zou duren én bij mij zijn mijn hoektanden (die naast m'n voortanden) het probleem. Die zijn iets te kort en gedraaid. Met brackets zouden ze weer langer gemaakt kunnen worden en met alligners dus duidelijk niet.
Nu ik eenmaal mijn keuze gemaakt heb kan ik haast niet wachten om te beginnen. Moet dus wel nog even wachten. Eind augustus wordt m'n hekwerk pas geplaatst.
Als er interesse is kan ik hier wel mijn updates posten mét het nodige fotomateriaal uiteraard 8)
Vond (en vind) dat zelf eigenlijk ook altijd wel leuk om door te lezen van anderen.
Re: Eindelijk een keuze gemaakt!!
Succes hoor met je beugel. Ik ken dat ook, als je eenmaal de beslissing hebt genomen kun je haast niet meer wachten tot'ie erin zit.
Ik heb zelf ook Damon Clear brackets, nu alleen nog boven en over een tijdje ook onder. Mijn eerste draad was een witte draad. Na een week was het witte eraf gesleten en was het een mooie zilverkleurige draad geworden. Kijk maar voor foto's op ons topic http://www.tandarts.nl/phpBB/viewtopic.php?f=24&t=23035
Ruben
Ik wilde vooraf heel graag witte brackets met witte draad maar de orthodontist raadde het dus af (die witte draad)
Maar als ik nu foto's zie met zilverkleurige draad valt me dat best wel mee eigenlijk (lang leve Google-afbeeldingen) 8)
Respect!!
"" 'waarom genoegen nemen met dingen die zo relatief makkelijk te verhelpen zijn'"
Dat had ik ook een beetje, bij mij was het ook voor mezelf, of hoe zeg je dat? cosmetisch zicht, dat ik zelf het initiatief heb genomen om te laten
kijken of mijn tanden, waar ik me ook aan stoorde op sommige plaatsen en momenten, met een beugel niet net iets perfecter gemaakt konden worden.
En ja, tuurlijk kon dat! :-)
Ik ben dus inmiddels al een hele tijd bezig, maar het resultaat is zo gaaf! Nu staat het echt al helemaal zoals ik me happy voel en wilde!
Gelukkig heb je je voortanden nooit laten bijslijpen!!! Had je anders nu spijt van gehad denk ik!
Je zult zien, met een beugel kunnen ze echt "wonderen" verrichten.
Jij had "Romy32" ook al gevonden op het forum las ik, wat ik bij haar zag, whow!! dat is een beetje mijn voorbeeld/ideaal beeld geworden...hihihi
Jammer dat er een lange wachttijd is voor je kan beginnen met je behandeling, ook ik had dat, zoals velen, als je eenmaal de beslissing hebt genomen
wil je ook liefst gelijk aan de beugel/beginnen!
Hoop voor je dat het snel eind augustus is, en je kunt starten.
We zullen je volgen en steunen hier ;-)
Vele groetjes,
Saskia
Ik heb inderdaad in het begin witte draden gehad.
Later werden dat metaalkleurige, maar eigenlijk vond ik dat meteen al mooier.
Ik had verwacht dat het meer op zou vallen, maar dat viel ontzettend mee.
Een witte draad is trouwens gewoon een metaalkleurige, met een wit laagje er omheen. Dat laagje kan eraf slijten, waardoor het metaal alsnog zichtbaar wordt. Bij mij is dat nooit gebeurd, maar bij patiënten in onze praktijk zie ik het wel.
Dus gewoon lekker een metalen draad nemen, staat echt mooi bij witte brackets.
Later in de behandeling kúnnen witte draden trouwens niet eens meer, omdat je dan meestal RVS draden krijgt, en die zijn er (voor zover ik weet) niet in wit.
Succes met alles!
Ja heb Romy´s logje ook helemaal doorgelezen toen ik op zoek was naar meer info 8)
Wat ik zo grappig vond is die enigzins irritante drang naar perfectie. Die heb ik ook namelijk. Vandaar dat ik dus de stap naar facings ook niet durfde te nemen. Stel je voor dat je na afloop net iets ziet dat je niet bevalt is dat met facings niet zo makkelijk aan te passen, lijkt me. En geloof me, als ik iets in mn hoofd heb dan volgt er altijd een meer dan grondig voor-onderzoek op internet zodat ik meer dan goed geinformeerd ben over het betreffende 'projectje'. Dit tot irritatie van menig televisieverkoper, tegelzeter, stucadoor, kapper en what so ever.
Ik heb hier al de nieuwe kitnaden uit onze nieuwe badkamer staan schrapen en zelf opnieuw gekit omdat ze niet naar mn zin waren en de kitter dus blijkbaar niet de kennis en perfectie had die ik voor ogen had. Dan doe ik het zelf wel :smt006
Het is dat ik m'n eigen haar niet kan knippen :smt003
Ik heb gewoon een bepaald beeld voor ogen en weet gewoon precies wat ik wil (en als ik het dan als muts nog beter en netter doe dan een professioneel kitter is dat idee niet geheel onrealistisch, toch?)
O erg he?
Maar dat geheel terzijde. Ik heb dus inmiddels denk ik op 'google afbeelding' elke mogelijk denkbare foto gevonden waarin een Damon clear brackets te zien was en op youtube elk filmpje van deze beugel. Helemaal op de hoogte dus :lol:
Nu idd nog even wachten voor we kunnen beginnen. (en over het algemeeen ervaar ik dat als best lastig...)
Over meningen en opmerkingen van anderen maak ik me (gelukkig) echt helemaal niet druk. Maar daar ben ik inmiddels 30 voor denk ik. Weet nog wel dat ik daar op mijn 15e (toen ik dus mijn eerste keer een beugel had) daar net even iets anders over dacht.
M'n man maakt het ook allemaal niet zoveel uit. Hij ziet het geloof ik als de zoveelste bevlieging van me en weet inmiddels ook dat liefdevol toestemmen de snelste oplossing is hiervoor (des te eerder is het weer voorbij :smt003 )
Ja dat van die witte draad heb ik inmiddels meer gelezen ja. Je hebt gelijk, die metalen draad ziet er niet eens zo gek uit. Denk ik dat ik die gewoon kies. Als ik later toch op metalen over moet kan ik dat net zo goed gelijk doen.
O, begin het steeds spannender te vinden..... Verheug me er gewoon een beetje op. Erg he? haha!
'Enigszins'.....??? :smt003
Het is irritant, ik weet het, maar aan de andere kant komen er soms ook hele mooie dingen uit voort.
Perfect gekitte naden, om maar een voorbeeld te noemen...
Ik zal niet teveel off-topic gaan. Maar dat is idd wel zo'n beetje het moraal van het verhaal ja.....
Het is trouwens vaak meer de wetenschap dat ik toch geen rust in m'n hoofd krijg als het niet zo is als ik me voorgesteld had. Dan maar gelijk aanpassen en dan is het klaar :smt003
Daarnaast vind ik het vaak een uitdaging om dan zoiets 'moeilijks' zelf te kunnen.
Hopen dat de orthodontist z'n vak verstaat want dát 'how to' filmpje ben ik nog niet tegengekomen op youtube :smt017
Wel bewonderenswaardig dat je uiteindelijk doorgegaan bent totdat het precies zo was als je zelf wilde. Da's dan wel een voordeel van mensen met zo'n 'plaatje' in hun hoofd...
Sterker nog; onder ben ik nog altijd bezig.
Maar niet meer voor lang, houd mijn topic maar in de gaten.... :wink:
Maar goed. Even doorbijten :wink:
Vraag me alleen steeds meer af of mijn voortanden niet iets korter moeten ipv de kleinere tanden ernaast langer. Dat is namelijk het plan. De tanden links en recht naast mn voortanden iets omlaag halen. Ik heb echter het idee dat mijn voortanden best aan de grote en lang kant zijn (zie foto bovenaan topic).
Wellicht iemand die hier verstand van heeft en zijn mening zou willen delen? Ik ben namelijk geen expert (alleen vreselijk irritant perfectionistisch)
Zou het niet mooier zijn alle tanden recht te zetten en dan na afloop de voortanden bij te slijpen? Als ik naar de lengte van de tanden naast mn voortanden kijk is dat volgens mij een normale lengte....
Als ik zo kijk, begrijp ik waarom je je hoektanden korter zou willen hebben.
Jij moet er de rest van je leven mee rondlopen. Niet je ortho. 'Zij' hebben soms een bepaald beeld voor ogen van wat volgens hen/de tandheelkundige regeltjes mooi is, maar als jij wat anders wilt, leg dat dan vooral op tafel!
Precies
Want er zijn technische regeltjes en ideeen die erg verschillend zijn. Dus je moet als volwassene meepraten over het eindresultaat. Niet alle orthodontisten zijn dat gewend.... Scheelt je ook soms maanden van afwerken!
Afgelopen vrijdag was het dan zover. Wist natuurlijk wel een beetje wat me te wachten stond omdat ik op m´n 15e ook al een beugel had gehad. Nu, 15 jaar later, gaan we dan voor het eindresultaat.
Maar tot nu toe valt het me toch een beetje tegen. Zoveel pijn en last als ik nu heb had ik vorige keer echt niet hoor!
Probeer me maar te focussen op het eindresultaat.
Heb in ieder geval echt heel veel pijn gehad. 3 dagen onwijze hoofpijnen en ehct veel pijn aan m´n gebit. Gelukkig begint het allemaal wat beter te worden nu.
Wat niet echt meehielp was dat er een verhoging (heet dat zo?) op m'n kiezen gemaakt moest worden omdat m'n kiezen anders niet op elkaar aansloten. Dit is echt heel onwennig en vraag me af hoe ik in hemelsnaam de komende maanden normaal zal kunnen eten hiermee. Hou me maar vast aan het feit dat ik er nog aan moet wennen. We zullen zien.
Ben wel heel blij dat ik voor de witte brackets ben gegaan. Wilde eigenlijk boven en onder helemaal maar volgden m'n ortho ging dat niet en heb ik nu boven 10 witte en beneden 6 witte. Maar dat is helemaal goed zo want meer zie je er ook niet.
Heb m'n vraag van mijn voortanden nog voorgelegd voordat we begonnen vrijdag en volgens hem lijkt dat echt alleen maar zo omdat de tandjes ernaast een stuk korter zijn maar wilde hij sowieso proberen de voortanden iets omhoog, terug m'n kaak in te duwen. Klinkt allemaal heel spannend in ieder geval :smt003
M'n draad loopt godzijdank deze keer nog niet door tot de achterste kies maar tot die ervoor. Dat scheelt een hele hoop geprik in m'n wang denk ik :wink:
Moet ook eerlijk zeggen dat ik van wondjes of irritatie nog helemaal geen last gehad heb.
Nu hopen dat het allemaal snel weer beetje went (vooral die ophoging) en dan kan ik niet wachten de eerste resultaten te zien.....
Die opbeten (verhogingen op je kiezen) lijken me inderdaad niet heel erg lollig.
Toch hoor ik van onze patiënten vrijwel altijd dat het snel went. Dat zijn wel voornamelijk kinderen, misschien dat dat nog scheelt.
Ik sta er vaak van te kijken hoe ontzettend flexibel die zijn. Pijn? Last? Waar heb je het over?
Succes met wennen!
De pijn is zo goed als weg. Die opbeten blijven wel gevoelig (en vervelend). Zal deze toch niet de hele behandeling nodig hebben??
We'll see :roll:
Voor de rest valt het allemaal wel mee.
Kreeg alleen wel gisteren (per ongeluk) een kopstoot van m'n zoontje van 5. Precies tegen mn mond aan :smt013
Daardoor nu aan de binnenkant kleine wondjes die behoorlijk irritant zijn. Maar dat zal wel snel over zijn.
Kan niet wachten om de eerste resultaten te zien!!! :smt003
Ik ben 44 en heb sinds vorige week een vaste beugel zowel boven als onderin.
Op mijn 22ste heb ik het overwogen ivm overbeet,toch niet gedaan heb het toen geaccepteerd. Maar na jaren van hoofdpijn,moe in de kaken omdat ik altijd mijn onderkaak aan het bewegen was om een goede beet te krijgen ben ik naar de kaakchirurg en orthodontist gegaan. Zij vertelde mij dat dat zeker opgelost kan worden maar dan wel met een beugelbehandeling en kaakoperatie. Na goed erover nagedacht te hebben en veel erover gelezen heb ik de knoop door gehakt. Ik kreeg ook groen licht van de verzekering.
Afgelopen week was best zwaar aangezien ik de zeer zware hoofdpijn heb gekregen een dag na het plaatsen van de beugel. Het gaat nu iets beter.
Maar we houden de moed erin. Ik sta er voor 100% achter.
Inmiddels alweer mijn eerste controle achter de rug en mag over een week alweer voor de tweede.
De napijn van de controle viel idd gelukkig heel erg mee en was lang niet zo heftig als de pijn na het plaatsen.
Wat me wel opvalt is dat ik er vrij weinig last van heb, na een dag of twee is de meeste pijn wel weg. Maar dan opeens zo tussendoor één dag één tand heb die opeens heel gevoelig is. Is me vorige keer helemaal niet zo opgevallen. Maar goed, blijkbaar gebeurt er dus vanalles daarbinnen :smt003
Ik zal volgende keer weer een foto plaatsen.
Ik kan iig al zien dat die twee kortere tandjes al een stuk minder kort zijn.
Heb afgelopen keer nog een ronde draad gekregen om ruimte te maken en krijg volgende keer een platte draad om de boel beetje op zijn plek te gaan zetten.
Voor nu nog steeds erg blij mee!! :wink:
@Wilhelmien: moedig besluit. Denk dat je er geen spijt van zult krijgen. Ben benieuwd naar je voortgang!