Tand gedeeltelijk afgebroken

Author:
IB uit Rotterdam
Posted:
di, 07/24/2012 - 13:31
Hallo,

Bij mijn zoon is gisteren een van zijn voortanden (onder) bij het spelen gedeeltelijk afgebroken. Er mist een hoekje aan de bovenzijde van zijn tand. Beginnend ongeveer halverwege de lengte, en eindigend bijna halverwege de bovenzijde van de tand. Er is, zeg maar, een kwart van de tand weg.
Hij heeft wel pijn, maar lijkt zich goed te houden en speelt gewoon. Hij geeft wel aan last te hebben met eten.
De tandarts is gebeld, maar deze is met vakantie. Eerstvolgende mogelijkheid (en ik heb de afspraak maar gemaakt) is over 8 dagen van nu.

Mijn eerste vraag is: 'Is dat niet te lang, of niet?'

Nu heb ik gehoord dat er facings zijn, en ook heb ik gehoord over 'sealen', maar weet niet goed wat het inhoudt, en wat nu in het geval van mijn zoon de mooiste oplossing zou zijn. Hij is nu 13 jaar oud, en je wilt toch dat het er dan zo mooi mogelijk uitziet voor je zoon. Hij moet nog een levenlang met z'n gebit doen, en het gebit is toch 'je aangezicht'.

Mijn tweede vraag is dan ook: 'Wat zou in dit geval, de te prefereren behandelmethode/oplossing zijn'?

Uw reactie wordt zeer gewaardeerd. Bij voorbaat onze dank daarvoor.
Illuminus

Gezien het feit dat er bij jonge kinderen sneller bacteriële invasie optreed door de tubuli is afdekken van de tubuli op korte termijn wel aan te raden zeker als het gevoelig is. Ik zou toch de waarnemend tandarts vragen om in ieder geval af te dekken.
di, 07/24/2012 - 15:42 Permalink
IB uit Rotterdam

Dank u voor uw reacties. Jammer dat ik het nu pas lees, na 17uur (tandartspraktijk is dan al gesloten).
Maar, morgenochtend bel ik hem opnieuw op, en overleg en vraag ik nogmaals of het niet beter is mijn zoon i.i.g. even langs de waarnemend arts te sturen, met het verzoek het afgebroken en overgebleven deel van tand af te dekken in verband met de mogelijkheid van bacteriële invasie.

Wat ik me afvroeg over dat opvullen met composiet ... Ik weet dat het gebruikt wordt om kiezen mee te vullen.
Dit hier betreft een snijtand (voortand, onderkaak/ondergebit). Kan composiet daar dan ook voor gebruikt worden?

Ik beloof dat ik hier zal vertellen hoe het is afgelopen met mijn zoon en de afgebroken tand.
Tot dusver, nogmaals, dank voor de reacties.
di, 07/24/2012 - 17:35 Permalink
IB uit Rotterdam

Hallo iedereen,

Ik had beloofd te vertellen hoe het was afgelopen.

Bij de vervanger van de 'gewone' tandarts kon ik gelukkig snel terecht.
Helaas brak de vulling ongeveer een week later weer af met spelen. Weer opnieuw opgebouwd, door de 'gewone', 'eigen' tandarts. Maar, ook toen brak hij weer af, dit keer met eten.
Vandaag is de tand (voor de 3e keer) opgebouwd, en is de composietlaag dikker gemaakt dan eerder, en de tand iets korter geslepen om te voorkomen dat door 'overbeet' er te veel druk op de vulling komt wat vermoedelijk het eerder afbreken van de vulling (bij de 2e keer) heeft veroorzaakt.

Het ziet er nu i.i.g. weer goed uit. Drie keer is scheepsrecht zegt men. Ik hoop dat de vulling nu blijft zitten, maar sluit niet uit dat tijdens het leven van mijn zoon deze tand altijd een beetje een probleem zal blijven.

Ik wil degenen die mij tips gaven hierin, heel erg hartelijk bedanken hiervoor. Wij, mijn zoon en ik, waren hier echt mee geholpen. Nogmaals, onze oprechte dank hiervoor!

Vriendelijke groet,
ma, 08/27/2012 - 13:36 Permalink