van 1 brug 2 kronen maken?

Author:
sippie
Posted:
ma, 08/27/2012 - 12:18
Beste tandartsen,

is het mogelijk om bij een bestaande brug het tussendeel er tussenuit te slijpen zodat het twee losse kronen worden?

Ik vraag dit omdat ik op een andere plaats in mijn mond een element mis (wortelkanaalbehandeling, breuk, chirurgisch verwijderd). Na lang beraad is in samen met de tandarts besloten om door middel van een beugelbehandeling het gat 'op te vullen'.

De brug heb ik al zeker 15 jaar. Tussendoor is hij nog wel eens opnieuw vastgeplakt, ik denk dat dit ongeveer 7 jaar geleden is. Achteraf heb ik spijt dat ik toen voor een brug heb gekozen omdat de naastliggende elementen nu ook beschadigd zijn.

Omdat ik nu toch een beugel ga dragen zou ik ook graag het gat onder de brug willen dichten. Dan zou ik in plaats van een brug nog twee losse kronen over houden. Zo pak ik mijn gebit in 1 keer goed aan. De brug zal waarschijnlijk binnenkort toch aan vervanging toe zijn na al die jaren?

Helaas moet ik alles zelf betalen dus zomaar de brug laten verwijderen (met alle risico's van dien) én twee nieuwe kronen én een beugelbehandeling wordt me iets te duur. Daarom mijn vraag: is het mogelijk om van 1 brug twee losse kronen te maken door het tussendeel er tussenuit te slijpen? Of is het verstandiger te wachten met de beugelbehandeling totdat deze brug problemen gaat leveren?

Groeten en vast bedankt voor uw antwoord!