Een aantal weken geleden heb ik twee verstandskiezen laten trekken bij de kaakchirurg. Ik heb toen pijnstillers meegekregen (Ibuprofen 600 mg PCH bruis en Paracetamol) maar ik ga nu toch ineens twijfelen over het volgende. Ik kan me herinneren dat ik na afloop van de behandeling (behoorlijk suf van de verdoving en de behandeling) met de assistente sprak over de inname van de pijnstillers. Ze had het toen over een bepaald aantal per dag (ik geloof 2 zakjes bruis ibuprofen per dag plus 3 paracetamol). Maar nu schoot me ineens te binnen dat ze dit op zo'n manier zei dat het meer leek op een 'kuur', die ik moest afmaken, en dat dat aantal wellicht heel precies ingenomen moest worden in plaats van dat ze aangaf dat het simpelweg het maximum aantal bruis/tabletten was dat ik per dag mocht innemen afhankelijk van de hoeveelheid pijn. Heb ik me dan toch vergist, en gaat het hier toch om antibiotica? Ik heb nu een aantal weken later namelijk alleen nog de verpakking van de Ibuprofen bruiszakjes, maar de paracetamol (althans, ik DENK dus dat het paracetamol was) is op en ik kan dus niet meer de verpakking checken op de naam.
Is het gebruikelijk dat een kaakchirurg antibiotica voorschrijft na afloop van het trekken van verstandskiezen? De behandeling is gewoon goed gegaan zonder complicaties en hij heeft de wond van de kies die horizontaal lag en er dus meer 'uitgesneden' moest worden gehecht. Ik ben nu dus alleen ineens bang dat het toch om een antibioticakuur ging, in plaats van om pijnstillers. Ik heb de pillen/bruiszakjes simpelweg ingenomen als ik last begon te krijgen, maar dus absoluut niet met een vast aantal per dag op een vast moment... maak me nu toch een beetje zorgen hierover. Ik weet dat het slecht is om een antibioticakuur niet af te maken en heb laatst wat onderzoeken bij de dokter gehad die vroeg of ik onlangs antibiotica had geslikt omdat dit de resultaten van de onderzoeken kon beinvloeden, waarop ik dus nee heb geantwoord. Vandaar dat dit me nu ineens niet helemaal lekker zit. Kan iemand me helpen?
Bedankt!
Is het gebruikelijk dat een kaakchirurg antibiotica voorschrijft na afloop van het trekken van verstandskiezen? De behandeling is gewoon goed gegaan zonder complicaties en hij heeft de wond van de kies die horizontaal lag en er dus meer 'uitgesneden' moest worden gehecht. Ik ben nu dus alleen ineens bang dat het toch om een antibioticakuur ging, in plaats van om pijnstillers. Ik heb de pillen/bruiszakjes simpelweg ingenomen als ik last begon te krijgen, maar dus absoluut niet met een vast aantal per dag op een vast moment... maak me nu toch een beetje zorgen hierover. Ik weet dat het slecht is om een antibioticakuur niet af te maken en heb laatst wat onderzoeken bij de dokter gehad die vroeg of ik onlangs antibiotica had geslikt omdat dit de resultaten van de onderzoeken kon beinvloeden, waarop ik dus nee heb geantwoord. Vandaar dat dit me nu ineens niet helemaal lekker zit. Kan iemand me helpen?
Bedankt!
Re: Vraag over pijnstillers na trekken verstandskiezen
Om en om Paracetamol en Ibuprofen.
Dat heeft niets met antibiotica te maken.
Die zijn overigens niet echt werkzaam meer, antibiotica.
De bacteriën hebben de medische bestrijdingsmiddelen ingehaald.
Wat wordt er precies bedoeld met een 'kuur'? Ik heb altijd begrepen dat een kuur een begin en een eind heeft waarbij de medicijnen op een vast tijdstip en met een vast aantal moeten worden ingenomen.. ik heb dat in dit geval niet gedaan, en heb de pijnstillers ingenomen op momenten dat ik last begon te krijgen, maar dat was dus heel wisselvallig. Kan dit kwaad? Ik dacht dat de assistente, toen zij het aantal pillen/bruiszakjes noemde dat ik per dag mocht innemen bedoelde dat ik er simpelweg niet meer in mocht nemen dan dat aantal in verband met het voorkomen van een 'overdosis'.
Maar ik lees nu ook in de bijsluiter een stukje over 'wat te doen als u dit middel vergeet in te nemen' en 'als u zonder advies van uw arts plotseling stopt met inname van dit middel, etc'... klinkt toch alsof het op vaste tijdstippen met een vast aantal ingenomen had moeten worden, gedurende een x aantal dagen... :s Ik snap er helemaal niks meer van, paracetamol en ibuprofen zijn toch alleen maar pijnstillers?
En kan de inname van toch wel 2 a 3 bruiszakjes ibuprofen 600mg plus 2 paracetamol 500 mg elke dag gedurende ongeveer een week de testresultaten van andere (bloed)onderzoeken beïnvloeden? Ik heb namelijk een dag nadat ik ben gestopt met de pijnstillers een onderzoek gehad voor eventuele aanwezigheid van bacteriën/parasieten/virussen waarvan alle resultaten negatief (niets gevonden) terug kwamen. Kan het zijn dat deze testresultaten beïnvloed zijn door het gebruik van de pijnstillers? Of is dat echt alleen in geval van antibiotica?
Nogmaals bedankt! :)
Het is niet erg als je minder of met langere tussenpozen hebt ingenomen, alleen werkt het minder goed.
Enig idee of het gebruik van deze hoeveelheid Ibuprofen/Paracetamol de testresultaten van andere medische onderzoeken kunnen beïnvloeden? (bij het zoeken naar eventuele bacteriën/parasieten/virussen?) Bedankt!
Als er dan geen bacillen gevonden worden, is dat niet door de pijnstillers.
Maar door een goede weerstand :D
Dus eigenlijk werkt het nemen van pijnstillers deels juist tegen het natuurlijke afweersysteem tegen bacteriën? Of zie ik dat verkeerd? En is het niet zo dat bij dergelijk onderzoek niet wordt gezocht naar de bacterie zelf, maar juist naar de 'antistoffen' die het lichaam aanmaakt om de bacterie te bestrijden? En zou - indien de pijnstillers zoals je zegt inderdaad de natuurlijke afweer onderdrukken - dit dan niet inderdaad de testresultaten kunnen beïnvloeden, omdat er dan minder/geen afweerstoffen worden gevonden?
sorry voor mijn wellicht vergezochte theorieën, dit is slechts de 'logica' van een leek ;) En daarom een oprechte vraag aan de experts! :)
Toch voor alle zekerheid goed om te weten, als het nog nodig is het gebruik van de pijnstillers te melden aan mijn dokter hoor ik het graag!