vergeten afspraak!

Author:
enckevoirtje111
Posted:
di, 09/18/2012 - 15:22
Mijn dochter vergat haar afspraak voor 2 gaatjes vullen.Zij kreeg een rekening van 70 euro!Mag dit zomaar?
vV

wanneer de praktijk netjes heeft aangegeven dat niet nagekomen afspraken in rekening worden gebracht mag dit ja. lijkt mij normaal dat wanneer iemand tijd reserveert voor behandeling van zijn gebit er compensatie is voor de verloren tijd, waar ook anderen de dupe van zijn.
Ook bij bv fysiotherapeuten bv is het normaal , net zo normaal als het is afspraken gewoon na te komen, en niet anderen met de gevolgen op te zadelen maar die gewoon zelf te dragen.Er is trouwens discussie dit in de hele zorgsector in te voeren, dus ook in de ziekenhuizen, aangezien de zorgkosten behoorlijk gereduceerd kunnen worden wanneer iedereen gewoon op zijn afspraak komt (ook voor operaties verschijnen mensen niet, meestal zonder bericht, ten koste van anderen..)
di, 09/18/2012 - 16:03 Permalink
vV

hoezo? ze was er toch niet?
hoeveel tijd was er gereserveerd, en wat was de begroting van de behandeling? het is toegestaan dit 1 op 1 door te berekenen. meeste praktijken doen dit niet eens, of laten het afhangen van voorgeschiedenis. maakt niet uit, voor bezwaar of overleg moet u toch kontakt opnemen met de praktijk, dit soort zaken is te individueel.
Maar als voorbeeld: als er 140,- aan werk ingepland was op de afspraak, mag er 140 gedeclareerd worden aan niet nagekomen afspraak, alles minder is matswerk. Die 140 is namelijk de schade die de tandarts heeft door het niet verschijnen. het is ook geen boete maar schadevergoeding wegens omzet/inkomstenderving. Kosten lopen ook gewoon door.
di, 09/18/2012 - 17:13 Permalink
twilitekid

Een tandarts mag volgens mij zelf weten wat hij of zij in rekening brengt voor het niet verschijnen op een afspraak. Mijn tandarts rekent geloof ik 10 euro per 10 minuten ingeplande tijd, en dat lijkt me nog best schappelijk.
wo, 09/19/2012 - 21:45 Permalink
druifje10

Ik heb mij vergist in de afspraak van de tandarts en was een uur later. Nu werd mij een bedrag van 300,00 in rekening gebracht, dat is het bedrag van mijn behandeling, per kwartier 100,00!! Sorry maar hier was ik echt niet mee eens, ik kom hier al jaren, nooit vergeten en nu, zoveel. Na wat praten heeft de tandarts het bedrag gehalveerd. Toch vind ik dit een rare regeling, dat je de kosten voor het personeel en evt. licht, gebouw etc. moet betalen oké maar de hele behandeling, materialen die helemaal niet gebruikt worden, echt belachelijk!!! Nu komt het geld van de hele behandeling van 650,00 daar natuurlijk nog overheen! Eigenlijk moest ik nu voor één kroon 950,00euro betalen. Dit is voor mij echt een reden om van tandarts te gaan wisselen.
do, 06/27/2013 - 22:29 Permalink
vV

idd niet de schuld van de tandarts dat je een uur te laat was. Waarom sommige mensen toch wanneer zij anderen schade berokkenen de rekening daarvan ook elders willen neerleggen ipv gewoon bij zichzelf als veroorzaker.ontgaat mij nog steeds...Naast dat andere patiënten er de dupe van zijn..

De totale schade die berokkent is, is de geplande behandeling, niet alleen de onkosten...en als daar voor 300 werk gepland was, was die 300 reëel, even zuiver juridisch gezien.
ma, 07/01/2013 - 08:12 Permalink
druifje10

Hoezo worden andere patiënten er de dupe van? Ik weet dat ik redelijk ben en mezelf de schuld geef en ik wil ook wel de onkosten vergoeden, maar ik blijf erbij dat je niet de één voor een vergissing voor drie kwatier 100,00 laat betalen en een ander voor dezelfde tijd 300,00 laat betalen, omdat die patiënt toevallig een dure behandeling op afspraak heeft staan.Die ook nog wel word ingehaald. Waar zitten de onkosten dan in? Ik vind dat er één lijn in moet zitten, zodat de echte kosten eruit zijn en dat iedereen hetzelfde moet betalen per 5 minuten zeg maar!! Iedereen kan zich een keer vergissen, dit was de eerste keer in jaren!!
ma, 07/01/2013 - 14:37 Permalink
vlinderkind

Waarom andere patiënten er de dupe van worden? Omdat in dat uur dat jij had horen te komen en niet kwam een andere Patiënt die pijnklachten had wel langs had kunnen komen als jij op tijd afgebeld had...
ma, 07/01/2013 - 14:50 Permalink
glimglom

Geeft niet hoor, dat je 'erbij blijft'. Als je maar wél betaalt dan. Jouw fout, jouw blaren en ga er zelf maar op zitten. Wat je daar verder van vindt is niet zo boeiend. Behalve dan dat het sneu geld is, dat begrijpt iedereen. Je moet maar zó denken: zo'n vergissing maak je nooit meer. :wink:
ma, 07/01/2013 - 15:33 Permalink
vV

als ik een keer door rood reed, ook al was het de eerste keer, krijg ik wel een bekeuring. Is gewoon gevolg van afspraken die wij met elkaar maken cq gemaakt hebben.
Dat geldt ook voor in een praktijk, of ziekenhuis. Sprak laatst een specialist, had een ochtend bijna zitten duimen draaien omdat mensen die voor operaties kwamen niet op kwamen dagen. Gemiste afspraken, expres of niet, kost de zorg en daarmee de premiebetaler of anderen (in het geval van zelfstandig gevestigde zorgverleners) bij elkaar miljoenen per jaar..
Had toevallig recent ook weer een dergelijke discussie, nu was patiënt 3 dagen ervoor per mail herinnerd, en een dag ervoor per sms, en nog een rekening voor de niet nagekomen afspraak onredelijk vinden. Mag, maar de rekening blijft wel staan. Dat ik zo veel moeite doe dit soort dingen te voorkomen is immers ook onredelijk.. :roll: :wink:

dit zijn oeverloze en tevens zinloze discussie. iemand realiseert zich de gevolgen en accepteert die (is een tandarts misschien ook geneigd wat coulanter te zijn), niet alleen voor zichzelf maar ook voor anderen, of niet.

overigens : qua rechtlijnigheid: kosten liggen per praktijk anders. De wettelijke regeling is dat je de geplande behandeling in rekening mag brengen, en dat tandartsen daar individueel van afwijken mag ook.
Hangt soms ook van houding patiënt af, klinkt misschien als meten met 2 maten maar het is een individuele behandelovereenkomst die ik met patiënt aan ben gegaan, en dat soort dingen mag ik dus ook individueel bepalen!! de basisregeling staat overal vermeld, en dat is het maximum.
ma, 07/01/2013 - 15:54 Permalink
Lieneke

Ik merk dat er regelmatig patiënten niet komen die ook nog een rekening van hun vorige behandeling hebben openstaan...Die kosten lopen echt heel flink op. En dan te weten dat ze het geld van de verzekering er allang op hebben staan...
ma, 07/01/2013 - 16:28 Permalink
druifje10

Oké De uitleg is duidelijk, Ik begrijp het ook wel! Dit zijn de regels. ik was gewoon erg geschrokken. En soms moet je in de schoenen van de ander staan om elkaar te begrijpen.:) Bedankt voor de uitleg!!!!
ma, 07/01/2013 - 16:30 Permalink
zel'dovich

idd niet de schuld van de tandarts dat je een uur te laat was. Waarom sommige mensen toch wanneer zij anderen schade berokkenen de rekening daarvan ook elders willen neerleggen ipv gewoon bij zichzelf als veroorzaker.ontgaat mij nog steeds...Naast dat andere patiënten er de dupe van zijn..

De totale schade die berokkent is, is de geplande behandeling, niet alleen de onkosten...en als daar voor 300 werk gepland was, was die 300 reëel, even zuiver juridisch gezien.


Daar ben ik het niet geheel mee eens. Volgens, bijvoorbeeld, de NMT mag de tandarts hiervoor een bedrag rekenen "dat in verhouding staat met de gereserveerde tijd", dat is m.i. iets anders dan het bedrag van de misgelopen behandeling. Uw tandarts moet dit ook hebben vermeld in zijn tarievenlijst of algemene voorwaarden die aan de patient bekend moeten zijn gemaakt.

Zo niet, dan komt het so wie so voor rekening van de tandarts zelf. Check dit eventueel, want niet altijd wordt hieraan voldaan!

300 euro is een hoop geld en mijns inziens alleen te verantwoorden in het onwaarschijnlijke geval dat als de tandarts in dat verloren uur echt niets had te doen. Vaak zijn echter de volgende patienten al eerder in de wachtkamer bijvoorbeeld, is er spoedgeval of kan iemand anders (eerder) komen) Als dit het geval is geweest, en de tandarts de tijd deels heeft ingevuld, is "het volle pond" mijns inziens niet redelijk en ook niet gebruikelijk.

Ik zou daarom, alvorens te betalen, eerst proberen het gesprek met de tandarts aan te gaan en een regeling proberen te treffen, eventueel met bemiddeling van de beroepsorganisatie. Inzetten op 75 euro
di, 07/02/2013 - 15:35 Permalink
vV

idd niet de schuld van de tandarts dat je een uur te laat was. Waarom sommige mensen toch wanneer zij anderen schade berokkenen de rekening daarvan ook elders willen neerleggen ipv gewoon bij zichzelf als veroorzaker.ontgaat mij nog steeds...Naast dat andere patiënten er de dupe van zijn..

De totale schade die berokkent is, is de geplande behandeling, niet alleen de onkosten...en als daar voor 300 werk gepland was, was die 300 reëel, even zuiver juridisch gezien.


Daar ben ik het niet geheel mee eens. Volgens, bijvoorbeeld, de NMT mag de tandarts hiervoor een bedrag rekenen "dat in verhouding staat met de gereserveerde tijd", dat is m.i. iets anders dan het bedrag van de misgelopen behandeling. Uw tandarts moet dit ook hebben vermeld in zijn tarievenlijst of algemene voorwaarden die aan de patient bekend moeten zijn gemaakt.

Zo niet, dan komt het so wie so voor rekening van de tandarts zelf. Check dit eventueel, want niet altijd wordt hieraan voldaan!

300 euro is een hoop geld en mijns inziens alleen te verantwoorden in het onwaarschijnlijke geval dat als de tandarts in dat verloren uur echt niets had te doen. Vaak zijn echter de volgende patienten al eerder in de wachtkamer bijvoorbeeld, is er spoedgeval of kan iemand anders (eerder) komen) Als dit het geval is geweest, en de tandarts de tijd deels heeft ingevuld, is "het volle pond" mijns inziens niet redelijk en ook niet gebruikelijk.

Ik zou daarom, alvorens te betalen, eerst proberen het gesprek met de tandarts aan te gaan en een regeling proberen te treffen, eventueel met bemiddeling van de beroepsorganisatie. Inzetten op 75 euro

in essentie niet meer dan een persoonlijke mening, het er niet mee eens zijn mag , wij leven in een vrij land.
""in verhouding tot de gereserveerde tijd"" betekent dat je uiteraard niet iets in rekening kan/mag brengen wat niet kon, ik noem maar wat van 20 vullingen in 40 minuten (beetje gechargeerd).
Maar wanneer er een behandeling gepland stond met een volledig op zichzelf staande omzetwaarde van 300 euro, is dat ook de bovengrens (exclusief tandtechniek). Wanneer iemand niet komt opdagen is iets anders dan (niet tijdig) voor afspraaktijd afbellen. In het laatste geval kan je moeite doen de tijd te vullen, bv hoeft een patiënt ervoor indien hij tijd heeft wellicht geen vervolgafspraak te maken. Mij (of eigenlijk mijn assistentes ) lukt het in de meeste gevallen wel de tijd te vullen dan, zelfs indien er maar een anderhalf uur of twee tussen zit.
Maar daar gaat dit niet over...Zo onwaarschijnlijk si het niet dat hij helemaal niets had kunnen doen trouwens ook nog eens.
Maar om dat te beseffen moet je een tijdje langer meedraaien in het vak of in ene vergelijkbare setting dat je een planning hebt die op zeg 5 minuten gewoon strak en nauwkeurig is en waar je met "'klanten"" te maken hebt die en niet per se om de hoek wonen of werken, en ook nog maar met de knip van de vinger daar weg kunnen omdat ik toevallig ineens een gat in de agenda heb en zij Nu maar wel dan direct kunnen komen. Zeker als het een minder prettige behandeling is die in het verschiet ligt en men het wel lekker vindt dat het pas over een week zover is zeggen niet heel veel mensen daar ""ja "" tegen...
Theorie door een leek en dagelijkse praktijk lopen best ver uit elkaar.
Overigens maak ik zelden tot nooit mee dat een patiënt die erna komt 30-40 minuten vroeg is, en dan nog kan best zijn dat patiënt 5 of 10 minuten te laat is. Kan je misschien niet meer alles doen maar toch.
En inderdaad: wanneer je de tijd hebt kunnen vullen met een andere patiënt valt dat deel weg als in rekening te brengen, bewijs is in de agenda van de tandarts. In essentie moet je erop kunnen vertrouwen dat correct gehandeld wordt, al is het alleen maar omdat de tandarts voor paal staat wanneer hij het voor de rechter moet uitleggen.
Overigens moeten we eigenlijk ophouden het over die 300 te hebben want in openingspost van vraagsteller is te lezen dat de tandarts het had bijgesteld naar de helft, dus 150,-.
di, 07/02/2013 - 15:46 Permalink
Overgaauw

Deel van de voorbijgekomen argumenten is geouwehoer.

- In de verloren tijd had inderdaad iemand anders geholpen kunnen worden, maar omdat dat niet gaat gaan die anderen er niet extra op achteruit. Als de geplande persoon was gekomen dan waren die anderen ook niet geholpen.

- Dat idee van 'dan gaat ie maar wat anders doen, er is vast wel iets' gaat ook lang niet altijd op. Bij mij is alles bijgevuld en de administratie up to date. Bovendien, veel tandartsen die in loondienst of als waarnemer e.d. werken hebben weinig te administreren behoudens de patientenkaart en die wordt direct na de behandeling gedaan. Geldt ook voor assistenten, ik hoor wel eens 'dan kan die toch wat bijvullen e.d.'. Waar ik werk worden aan het eind van de dag alle verbruiksartikelen bijgevuld en in de ochtend alle gesteriliseerde spullen. Bestellingen e.d. bijvoorbeeld worden ook op vaste en geplande dagen verwerkt. Nu kan ieder mens altijd iets doen, maar dat dekt nog niet de kosten en de omzetderving.

- Een ander eerder laten komen werkt ook niet. Of dacht je dat ik een blikje pijnklachten op de plank had? Patienten zijn daarnaast zelden langer dan vijf minuten voor hun afspraak aanwezig dus iemand die er al zit eerder helpen werkt ook niet als vervanging.

- Die van "materialen niet gebruikt" is ook niet altijd waar. Als ik zie wat er soms weggeflikkerd wordt voor bijvoorbeeld een apexresetie... Sommige spullen zijn disposable en steriel verpakt. Als het dus uit die verpakking is is het niet her te gebruiken.

Wel vind ik dat iemand een keer een faux pas mag maken. Een keertje vergeten terwijl iemand voor de rest altijd netjes is a la, die hoef je dan niet meteen het vel over de neus te trekken.

Ook hoor ik wel eens dingen als 'als ik te laat ben moet ik dokken, als hij een uur uitloopt heb ik pech'. En dat is natuurlijk ook niet helemaal in de haak, als je zelf uitloopt en wel bij de eerste misser de bonnen naar de patiënt verstuurt.

(als ik uitloop zet ik in een notitie "+X min", als iemand dan een keer te laat is of niet komt laat ik m'n eigen uitloop wel meewegen)
do, 07/04/2013 - 12:49 Permalink
vV

Deel van de voorbijgekomen argumenten is geouwehoer.

- In de verloren tijd had inderdaad iemand anders geholpen kunnen worden, maar omdat dat niet gaat gaan die anderen er niet extra op achteruit. Als de geplande persoon was gekomen dan waren die anderen ook niet geholpen. WACHTTIJD NEEMT WEL TOE WANT ER MOET VOOR DEGEEN DIE NIET GEKOMEN IS WEL EXTRA TIJD WORDEN UITGETROKKEN. ZIJN?HAAR BEHANDELING KOST NU GEWOON DUBBELE TIJD< DAT GAAT DUS LOGISCHERWIJS TEN KOSTE VAN WACHTTIJD VOOR IEMAND ANDERS

- Dat idee van 'dan gaat ie maar wat anders doen, er is vast wel iets' gaat ook lang niet altijd op. Bij mij is alles bijgevuld en de administratie up to date. Bovendien, veel tandartsen die in loondienst of als waarnemer e.d. werken hebben weinig te administreren behoudens de patientenkaart en die wordt direct na de behandeling gedaan. Geldt ook voor assistenten, ik hoor wel eens 'dan kan die toch wat bijvullen e.d.'. Waar ik werk worden aan het eind van de dag alle verbruiksartikelen bijgevuld en in de ochtend alle gesteriliseerde spullen. Bestellingen e.d. bijvoorbeeld worden ook op vaste en geplande dagen verwerkt.


- Een ander eerder laten komen werkt ook niet. Of dacht je dat ik een blikje pijnklachten op de plank had? Patienten zijn daarnaast zelden langer dan vijf minuten voor hun afspraak aanwezig dus iemand die er al zit eerder helpen werkt ook niet als vervanging.

Wel vind ik dat iemand een keer een faux pas mag maken. Een keertje vergeten terwijl iemand voor de rest altijd netjes is a la, die hoef je dan niet meteen het vel over de neus te trekken. MEE EENS, MAAR ER IS WEL VERSCHIL TUSSEN EEN AFSPRAAK VAN 10 MIN OF 40 MINUTEN HOE DAARMEE OMGEGAAN WORDT, LIJKT MIJ IN IEDER GEVAL LOGISCH.

Ook hoor ik wel eens dingen als 'als ik te laat ben moet ik dokken, als hij een uur uitloopt heb ik pech'. En dat is natuurlijk ook niet helemaal in de haak, als je zelf uitloopt en wel bij de eerste misser de bonnen naar de patiënt verstuurt.
DIT KAN JE NIET HELEMAAL BEHANDELEN OP BASIS VAN GELIJKWAARDIGHEID. DIE IS ER NIET NAMELIJK. DE PATIENT IS NIET VERPLICHT DIE AFSPRAAK TE MAKEN, ALS IE DAT WEL DOET MOET IE ER WEL, OP TIJD, ZIJN LIJKT MIJ. HIJ RESERVEERT DE TIJD IN DE AGENDA VAN DE TANDARTS, NIET ANDERSOM. WAARBIJ WEL REKENING GEHOUDEN MOET WORDEN DAT DE PATIENT BUITEN DE AFSPRAAK ZELF OOK EEN EIGEN AGENDA HEEFT.
EEN TANDARTS DIE STRUCTUREEL EEN UUR UITLOOPT KAN INDERDAAD NIET, DIE HEEFT IN EEN DERGELIJKE DISCUSSIE GEEN KANS, DIE LOOPT IN EEN KEER WEER OP SCHEMA ALS IEMAND NIET KOMT... OVERIGENS IS ER ALS IK VRAAG GOED LEES GEEN SPRAKE VAN UILOOP DOOR DE TANDARTS.

IN VET NIET OM TE SCHREEUWEN MAAR VOOR CONTRAST.

(als ik uitloop zet ik in een notitie "+X min", als iemand dan een keer te laat is of niet komt laat ik m'n eigen uitloop wel meewegen)
do, 07/04/2013 - 13:04 Permalink
Overgaauw

Je eerste noot is waar, hoewel ik vind dat de wachttijden niet dusdanig groot zijn dat er in de meeste gevallen (endodontologen e.d. uitgesloten) sprake is van leed en schade.

Wat ik met de laatste alinea wil aankaarten is dat ik vind dat een hoop collegae behoorlijk makkelijk omspringen met de patiënt zn tijd. En waar ik zit komen een hoop patienten wiens tijd minstens zo kostbaar is als de onze. Ik vind dus dat die 'gerekende tijd' altijd naar redelijkheid en billijkheid berekend moeten worden. Want er is nogal een aantal praktijken dat afspraken aan de lopende band verzet, afbelt of te laat laat aanvangen door uitloop zonder dat er iets van excuus, laat staan compensatie, wordt geboden. En dan wel de eerste zijn om C90 in te tikken als iemand een keer mist.

Dat van het uitlopen door de tandarts is algemeen bedoeld, niet op bovenstaande verhalen specifiek.

WAT BETREFT DIE HOOFDLETTERS, ik dacht al, zo'n woede kan ik toch niet ontketend hebben? :smt002
do, 07/04/2013 - 17:01 Permalink