Graag info over mijn rontgenfoto

Author:
Geinteresseerde12
Posted:
do, 09/27/2012 - 18:58
Ik heb een paar rontgenfoto's geplaatst. Wat ziet u en wat raad u mij aan ?
Attach
Illuminus

Eerlijk gezegd een fatsoenlijke set verticale bitewings om iets zinnigs over het botniveau te kunnen zeggen, want hier kun je weinig mee voor parodontale diagnostiek (afgezien van de foto van het onderfront)
Voor het overige op basis van de parodontium status initiele gebitsreiniging gevolgd door herbeoordeling over 3 maanden en dan bespreken hoe verder. Of u een en ander bij de eigen tandarts/mondhygienist laat doen of u laat verwijzen naar een parodontoloog is aan u.

En afgezien van het parodontale aspecthet advies om de achterkant van uw bovenvoortanden te laten sealen als dit nog niet gedaan is....gezien de dens invaginatus achtige structuren daar.
do, 09/27/2012 - 21:20 Permalink
vV

misschien even wat meer openheid van zaken. nu krijg ik het gevoel dat er vraag is voor een gratis second opinion, en dat kunnen wij vanachter de pc niet geven. die foto`s zijn ergens gemaakt en ik denk dat daar ook een behandelvoorstel en kostenopgave uitgekomen is.
Daarnaast missen wij heel veel info onder andere medische anamnese e.d. en kunnen zonder die gegevens geen antwoord geven waar u wat aan heeft zo.kans dat we verkeerd zitten is best aanzienlijk namelijk, ga ik niet aan beginnen.

u stelt verspreid over dit forum diverse vragen , die wel allemaal verband hebben met elkaar. In 1 van d etopics wil de tandarts beginnen wanneer d eplakscore onder de 20% ligt, en stelt u goed gemotiveerd te zijn. Kan best, beste manier om dat te laten zien is daadwerkelijk onder die 20% uit te komen, zodat de tandarts daadwerkelijk kan beginnen. Want hele plaatje , gerelateerd aan leeftijd is een zeer serieus probleem. En dan niet advies van de tandarts volgen (ook mbt behalen van die 20%..) is niet zo heel handig.
di, 10/02/2012 - 15:38 Permalink
Geinteresseerde12

Nee hoor ik word erg onzeker van mijn tandarts.

Ik volg wel degelijk het advies van de tandarts, maar als het ernstig is waarom niet meteen reinigen gebit per element en naderhand de poetsinstructie.

Ik heb thuis en met familie nog de situatie besproken en die zeggen allemaal andere tandarts zoeken of alvast naar de mondhygieniste.

Ik heb vanmiddag gebeld en kon daar om 16.00 uur terecht. Ik was heel nerveus, maar het viel me reuze mee. Ze heeft een uur lang mijn gebit grondig gereinigd en een verdovingspasta/gel gegeven. Helemaal super. Echt zo relaxed. Ik kon me al snel helemaal ontspannen. Zo'n enorm verschil met mijn huidige tandarts. Dat het zo anders kan. Morgen kan ik er weer terecht voor gebitsreiniging en voel me eigenlijk geheel opgelucht. Zij kent een goede parodontoloog. Dus als mijn tandarts moeilijk doet dan stop ik met mijn tandarts en ga een andere zoeken voor mij en mijn gezin.

Tevens kreeg ik nog allerlei tips over het reinigen van mijn gebit.
wo, 10/03/2012 - 18:47 Permalink
vV

Even een tip: wees op het moment dat je advies/ hulp gaat vragen aan iemand gewoon even eerlijk over de motieven erachter. Nu ging het op een beetje een manier die bij mij in ieder geval gevoel geeft van een dubbele bodem, of verborgen motief. En daar kan ik heel slecht tegen, en daar reageer ik dan ook naar. en uiteindelijk doe je met name jezelf daar tekort mee.
wo, 10/03/2012 - 19:58 Permalink
vV

Pasta is oppervlakkig, meestal afdoende voor tandvleesbehandelingen zoals bij behandeling door mondhygieniste. Verdooft niet diep genoeg voor een flapoperatie of zo.
Hoe is het nu met de plakscore? Want echt met een score van 20 procent, leeftijd en beeld op de foto's heeft behandeling geen zin als daar niet ook gelijkertijd aandacht voor is.
za, 10/06/2012 - 11:37 Permalink
Geinteresseerde12

Dat is inderdaad een goede vraag. Mondhygieniste is nu met vakantie. Na 15 oktober ga ik haar weer bellen voor een vervolgafspraak of dat ik tussentijds nog langs kan komen.

Ik heb geen flauw idee hoeveel er nu weggehaald is. Ze is 2 uur bezig geweest met mijn gebit. Ze heeft mijn rontgenfoto's en pocketsmetingen ontvangen. De behandelingen voelden goed aan. Ik had nauwelijks pijn, zodat ik zo opgelucht was dat ik daar helemaal niet aan gedacht heb. Ze vertelde me wel dat er jarenlang geen grondige reiniging heeft plaats gevonden of zelfs wel nooit. Daar schrok ik wel van want ik ging elk jaar 2 x naar de tandarts. Dus was behoorlijk geschrokken.

Nu durf ik niet meer terug naar mijn tandarts want die behandelingen deden behoorlijk pijn en kreeg geen verdoving en heb er wel omgevraagd :o . Ik ben nu ook bezig een nieuwe tandarts te zoeken die mij wil verdoven en de tijd ervoor wil nemen om me te helpen om mijn gebit te redden. Ik weet alleen even niet waar ik het moet zoeken.
za, 10/06/2012 - 12:01 Permalink
Geinteresseerde12

Voordat ik bij de mondhygieniste was geweest (zie mijn paro-status)

Ze heeft bij de 1e behandeling uitgevoerd:
A231 euro 39
C112 euro 20
C214 euro 46

2e behandeling:
A211 euro 20
C214 euro 46
C114 euro 40

Na mijn 2e bezoek bij mondhygieniste kreeg ik tips om mijn gebit te reinigen en ander spoelmiddel mee voor als mijn fles perio aid op is (curasept oral rinse ADS 205) en een tube van dat middel mocht ik napijn krijgen.

Ik poets 2 x daags mijn tanden en moest na haar bemerking mijn binnenkant gebit meer op 45 graden poetsen
tandenstokers gebruiken na eten en raggers
In de ochtend en in de avond na tandenpoetsen mijn mondspoelen en daarna een half uur geen eten en drinken meer
za, 10/06/2012 - 12:26 Permalink
Geinteresseerde12

Ik begrijp het niet.

Ze zei dat ze een uitgebreide gebitsreiniging gedaan heeft. Ze zal toch zeker al een groot gedeelte weggehaald hebben. Ze is nu net met vakantie. Ik ga dat ook zeker navragen.

Na 15 oktober had ik afgesproken met haar dat ik contact opneem voor een nieuwe afspraak en gaan we verder waar we gebleven zijn. Ze heeft mijn foto's en parostatus ontvangen. Ik neem aan dat ze dan ook veel tandplak en tandsteen verwijderd die ze mee kan nemen. Klopt dat of begrijp ik het verkeerd?
za, 10/06/2012 - 14:48 Permalink
Lieneke

Als je parodontitis hebt, dan krijg je normaliter - logischer wijze - een parodontitisbehandeling. Na de code A722 volgt er N111 .
Een uitgebreide reiniging is gewoon flink tandsteen verwijderen. Maar niet (ver) onder het tandvlees.
Waar is die parostatus eigenlijk?
za, 10/06/2012 - 14:55 Permalink
Geinteresseerde12

Ik heb geen flauw idee.

Ik zal het zeker doen als ze terug is van vakantie. Welke codes zou ze dan moeten gebruiken?

Ze is toch echt 2 x een uur bezig geweest. Dus ik hoop wel dat er een hoop tandsteen + tandplak weggehaald is. Er zullen best nog wat behandelingen plaatsvinden. En ik hoop dat er een paar tanden en kiezen bespaard zijn gebleven.
za, 10/06/2012 - 17:13 Permalink
vV

Met deze behandelingen ben je er niet, nazorg nodig, aanpakken oorzaak. Als je rookten het ook alleen maar uitstel denk ik en geen afstel. Wil je echt van het probleem af is stoppen met roken als dat aan de orde is wel deel 1 . Naast mondhygiëne want score 20 is echt geen goede reiniging, dan komt het probleem terug/ gaat gewoon door...
Verder sluit ik mij bij Lieneke aan. Die zeer diepe pockets zijn met die pasta meestal niet afdoende te verdoven, en als de behandeling daadwerkelijk pijnvrij was... Ik wil niet gelijk zeggen dat het niet goed gedaan is maar roept wel vragen op.
za, 10/06/2012 - 19:02 Permalink
Geinteresseerde12

Verzekeringstechnisch is het niet, want ik ben bij mijn eigen tandarts op 27 februari 2012 en op 28 augustus 2012 geweest en hij heeft toen bij allebei de behandelingen code A111 en C214 gebruikt. Bij mijn verzekering krijg ik maar 2 x gebitsreinigingen per jaar vergoed. Dus van de mondhygieniste betaal ik uit eigen zak.

Met die verdovingsgel heb ik bij mijn ondertanden voor en aan de rechterkant boven midden even pijn gevoeld en ze vertelde dat dit kwam door de tandsteen. Toch een heel groot verschil bij mijn tandarts zonder verdoving. Ik was zo enorm opgelucht dat ik die pijn niet meer voelde met die verdovingsgel wat ik normaal wel voel zonder verdoving. Vandaar dat ik zo blij was.

Dus als ze gaan beginnen aan de diepte reiniging kan ik beter verdoving vragen met een prik want dat zal ik dan wel meer gaan voelen. Dan doe ik dat en vraag ik dat van te voren. Ik vind alles prima als ik die enorme pijn maar niet voel, want zonder pijn kan ik me gewoon ontspannen.
za, 10/06/2012 - 20:23 Permalink
Geinteresseerde12

Even een update van mijn behandeling:

Ik heb een tandplaque score onder de 20. :D

Tevens heb ik een andere tandarts nu en dat voelt goed. Ze gaat mij verdoven tijdens de behandeling, daar ben ik reuze blij mee. Helaas voor mijn vorige tandarts waar ik al jaren kwam, maar ik kreeg er steeds meer angst voor en hij wilde me niet verdoven en wilde me wel een valium voorschrijven. Dus vandaar de overstap.

De initiële behandeling kan gaan beginnen. De eerste behandeling vindt plaats op 5 november 2012. Ik vind het reuze spannend. Ik krijg 4 behandelingen van een half uur verspreid over 4 weken. Begroting 1000 euro +/-

Ik dacht dat het 4 keer een uur zou duren. Dus dit valt weer reuze mee.
ma, 10/15/2012 - 15:43 Permalink
Geinteresseerde12

Nog even een vraag over de initiële behandeling:

Ik laat me zo wie zo verdoven. Alleen zit ik na te denken of ik eerst verdovingspasta/gel neem en als het pijn doet dat ik alsnog een verdovingsprik neem.

Bij de uitgebreide gebitsreiniging van de mondhygieniste beviel de verdovingspasta/gel me heel goed en voelde nauwelijks iets, maar nu gaan ze onder het tandvlees.

Wat raden jullie me aan en wat is jullie ervaring hiermee?
di, 10/16/2012 - 09:02 Permalink