tanden doen pijn door nachtbeugel

Author:
sven0001
Posted:
wo, 10/03/2012 - 18:41
hallo iedereen
ik heb pas mijn blokjes laten verwijderen en heb nu een nachtbeugel gekregen die ik moet aandoen tijdens de nacht
alleen heb ik een probleem dat mijn voorste tanden pijn doen als ik die nachtbeugel draag
ook zit mijn nachtbeugel heel straks vast en daardoor doen mijn tanden ook pijn bij het uitdoen van die nachtbeugel
is er een probleem of is dit heel normaal?
Romy32

Kort na het dragen van een beugel zijn je tanden altijd nog een beetje beweeglijk.
Als je de nachtbeugel indoet, kun je dat dus even voelen op bepaalde plekken.
Dat de beugel strak zit, betekent dat je hem nog nodig hebt.
Het duurt even voor je tanden weer helemaal zijn vastgegroeid, en gestabiliseerd.
Als dat het geval is, zal de beugel waarschijnlijk iets losser gaan zitten, en hoef je hem niet meer elke nacht te dragen.

Maar ik neem aan dat je nog wel een keer op controle moet bij de ortho?
Laat er dan even naar kijken, maar het zit vast wel goed.
vr, 10/05/2012 - 21:26 Permalink
Ortholimburg

Eigenlijk zou een retainer niet echt mogen spannen, want het is juist de bedoeling om de tanden rustig op hun plaats te stabiliseren, niet om ze nog te verplaatsen. Dus het zou kunnen dat hij gewoon wat te vast zit. Maar het kan ook zijn dat in het begin 's nachts alleen dragen te weinig is. Als er geen draadje gekleefd werd ( en in de bovenkaak is dat vaak het geval) dan is het eigenlijk wel beter om in het begin de retainer full time te dragen, en pas na enkele maanden enkel nacht. Hangt een beetje af van het retentie-protocol dat de orthodontist gewend is.
vr, 10/05/2012 - 22:37 Permalink