Toenemende pijn na afgeronde wortelkanaalbehandeling

Author:
klaasjenl
Posted:
do, 10/11/2012 - 15:17
Ruim 2 maanden geleden is een wortelkanaalbehandeling bij mij gestart. De tandarts kreeg het toen niet voor elkaar om het te verdoven, dus is alles zonder verdoving opengeboord. Vervolgens is direct de zenuw verdoofd. Alles bij elkaar was vreselijk pijnlijk, maar nadat de zenuw direct verdoofd was, was de pijn ook weg. Alles is toen schoongemaakt en met een tijdelijke vulling afgesloten.

Afgelopen maandag, nu dus 3 dagen geleden, is de wortelkanaalbehandeling afgerond. Vooraf werd gezegd dat dit normaalgesproken een pijnloze ingreep zou zijn, maar ik heb weer behoorlijk wat pijn moeten lijden bij het openveilen van de kanalen. 1 van de kanalen was volledig gevoelloos, een tweede licht gevoelig en de derde deed gewoon heel erg veel pijn. Uiteindelijk is alles schoongemaakt met een chlooroplossing en is de kies definitief gesloten.

Maandagavond voelde ik een lichte pijn als ik tegen de kies drukte en dinsdag was dit vergelijkbaar. Woensdagnacht had ik echter een kloppend gevoel in/onder de kies (overigens geen pijnlijke kloppingen) en een hele lichte zeurende pijn. Vandaag lijkt de pijn bij het drukken op de kies ook te zijn toegenoemen. Als ik van binnenuit tegen de kies aandruk is het nagenoeg gevoelloos, maar als ik er bovenop of van de buitenkant tegenaandruk is het behoorlijk pijnlijk. En als ik even mijn kiezen te snel op elkaar zet gaat er een flinke pijnscheut door de kies. Koud of warm drinken is overigens niet pijnlijk.

Daarnaast voel ik op de achtergrond een hele lichte, zeurende pijn die geen naam mag hebben en ook niet altijd voelbaar is. Alleen nadat ik per ongeluk weer de kiezen op elkaar klap en een pijnscheut krijg blijft de pijn wat langer hangen.

Is dit normaal na een wortekanaalbehandeling en heeft het zin om al contact op te nemen met de tandarts?
TechniekerJeetje

Dat wordt een anderen tandarts zoeken en waarschijnlijk trekken dit klinkt niet goed (Gewoon platspuiten)
Ik heb slechte ervaringen met tandartsen gehad dat kost geld, tijd en tanden

Dat jij slechte ervaringen hebt met tandartsen betekend niet dat je hier zo, zonder onderbouwing of ook maar enige vorm van nadenken, ongenuanceerd een antwoord hoeft te geven!
Dit mag van mij best wat minder....
Met dit advies kan topicstarter helemaal, maar dan ook helemaal niets!!!!!
vr, 10/12/2012 - 00:35 Permalink
klaasjenl

Dat wordt een anderen tandarts zoeken en waarschijnlijk trekken dit klinkt niet goed (Gewoon platspuiten)

Dat jij slechte ervaringen hebt met tandartsen betekend niet dat je hier zo, zonder onderbouwing of ook maar enige vorm van nadenken, ongenuanceerd een antwoord hoeft te geven!

Dankje, met die reactie kon ik inderdaad niet zoveel...

Hopelijk is er iemand die wel inhoudelijk kan reageren? Ik heb nu in korte tijd namelijk genoeg ellende gehad en slaap slecht van de gedachte dat misschien weer alles opengeboord moet worden, alles weer niet verdoofd kan worden en ik de kies wellicht helemaal verlies... :(
vr, 10/12/2012 - 10:25 Permalink
dikkelende

Dankje, met die reactie kon ik inderdaad niet zoveel...

Hopelijk is er iemand die wel inhoudelijk kan reageren? Ik heb nu in korte tijd namelijk genoeg ellende gehad en slaap slecht van de gedachte dat misschien weer alles opengeboord moet worden, alles weer niet verdoofd kan worden en ik de kies wellicht helemaal verlies... :(

Ik heb,ook veel afgezien met èèn kies (zie mijn post)

Het verhaal klinkt heel bekend in mijn oren.
Heb toen der tijd 4 x een wortelkanaalbehandeling gehad,incl tandarts in Frankrijk.

Bij een andere kies 2x een behandeling gehad,de is vanzelf afgebroken.

De laatste kies heb ik laten trekken,na zoals reeds eerder gemeld 4 behandelingen,en daarna constante pijn.
Wil zeggen,de ene keer een zeurende pijn,dan een heel licht gevoel,onderbroken door veel pijn voor een paar dagen.

Wellicht dat je er niks aan hebt :lol: .
Maar mijn advies is,laat je je eigen eerst goed informeren,over het een en ander.
Wellicht bij een andere tandarts.
Zoals TechniekerJeetje al aan gaf.
Niet ieder tandarts,of patiënt is gelijk.Of voelt hetzelfde!!

In ieder geval suc6 ermee

groet dikkelende
vr, 10/12/2012 - 14:14 Permalink
klaasjenl

Dank voor de reacties. Ik wacht het weekend in elk geval even af.

Is het ook mogelijk dat de pijn vanzelf zal wegtrekken? De pijn die ik heb lijkt nog het meest op de pijn die ik voelde nadat mijn verstandskiezen getrokken waren. Is het wellicht mogelijk dat door het openveilen van de kanalen het gebied rond de wortelpunt geïrriteerd is geraakt en dit de zeurende pijn en drukpijn veroorzaakt? Ik lees dit links en rechts op internet en dat zou dan betekenen dat ik gewoon geduld moet hebben?
vr, 10/12/2012 - 17:27 Permalink
123456789oo

pijn bij een wortel/punt behandeling of wat voor behandeling dan ook hoeft geen pijn te doen.
Ik heb er bij 9 tanden meerderen malen zulke behandelingen ondergaan zonder pijn bij de behandeling
Na mijn second opinion was duidelijk te zien dat ze het in het verleden niet goed hadden gedaan
Dus na velen behandelingen overnieuw te doen zonder pijn dacht ik dat het goed zat en nee
verhuist nieuwe tandarts een goeie
4 hebben het niet overleeft te veel geknoeid volgen hem
11300 euries mmmn en dan komen de bruggen er nog aan ik weet niet wat jij verdien maar ik ben geen tandarts
Dus mijn advies is en WAS een second opinion niets meer en niets minder

Met een vriendelijke groet
za, 10/13/2012 - 02:32 Permalink