erge pijn bij koud eten/drinken

Author:
suusje18
Posted:
wo, 10/10/2012 - 22:03
hallo,

ik had even een vraagje. vrijdag moet ik naat de tandarts toe,
maar ik denk echt dat ik een aantal gaatjes heb.
waneer ik een glas koud water drink, doen een paar kiezen echt erg veel pijn.
niet alles, het gaat om 3 kiezen in het bovengebit.

bij warm eten of drinken heb ik het ook, maar een stuk minder.koud is echt enorm!
kunnen dit gaatjes zijn? ik heb gelezen van gevoelige tanden, dat het daardoor kan komen, maar dan zou ik het toch over heel mijn gebit moeten hebben?

zijn er meer mensen die dit herkennen? vertel het me alstublieft!

groetjes, suus
Chris888

Als je gevoelige tanden hebt hoeft die gevoeligheid niet in je hele gebit te zitten. Gevoeligheid kan bijvoorbeeld ontstaan zijn door op een paar plekken teruggetrokken tandvlees door te hard poetsen. Maar gevoeligheid door een gaatje kan ook. Ik zou het wel melden als je naar de tandarts gaat.
wo, 10/10/2012 - 23:01 Permalink
suusje18

het zijn dus gaatjes...:S zoals ik al bang voor was. bij elkaar wel 5, en dat terwijl ik altijd een redelijk sterk gebit had.. begrijp niet zo goed hoe dat komt dat het er nu in eens 5 zijn. ik zie erg op tegen het boren. ik mag absoluut geen verdoving, dat kan mijn dood betekenen..heeft iemand tips voor me? onder narcose wil ik nie, dat vind ik onzin voor wat gaatjes, maar ik ben wel ontzettend bang! tips zijn welkom!
gr.suus
za, 10/13/2012 - 11:35 Permalink
Chris888

Ik leg tijdens boren altijd m'n handen op m'n buik en concentreer me op m'n ademhaling: op het op en neer gaan van mijn buik onder mijn handen. Als je je concentreert op iets is pijn heel goed te hebben. Voor mij dan.

Verder zou ik eens nagaan of je niet teveel zoet-/eetmomenten hebt op een dag. Behalve je tandarts kan ook een mondhygienist je helpen/leren je gebit zo goed mogelijk te verzorgen. Als je tandarts daarvoor geen tijd heeft of maakt zou je daar eens naar toe kunnen gaan.

Succes!
za, 10/13/2012 - 11:51 Permalink
suusje18

ik heb meestal niet meer als 5 eetmomenten op een dag. en naast ontbijt, lunch en avondeten eet ik bijna alleen groentes (tomaten, komkommer, rauwe worteltjes) en fruit.. dus ik denk niet dat het daardoor kan komen. ik heb ook geen medicijnen, waardoor het zou kunnen komen.... vreemd....
za, 10/13/2012 - 16:48 Permalink
suusje18

ik poets 2 keer per dag met prodent whitener, met fluoride. mn beugel is er nog niet zo lang uit, en toen spoelde ik altijd na met zn fluordrankje. 1 keer per dag doe ik alles goed flossen. ook ga ik eens in de drie maanden naar de mondhygienist, voor miin tandvlees o.a en daar krijg ik ook altijd een fluorbehandeling. voor ik deze gaatjes kreeg, heb ik in totaal drie piepkleine beginnende gaatjes gehad. volgens de tandarts zijn deze gaatjes wel flink wat groter, dieper en meer aangetast... ik zie er zo tegenop!
zo, 10/14/2012 - 16:43 Permalink
Geinteresseerde12

Ja ik herken dit aan 1 kies. Echt een heel vervelende pijn.

Ik vertelde dit aan de mondhygieniste en die vertelde dat het door het tandsteen kwam. Ze heeft dit verwijderd en heb er geen last meer van. Nu moet ik het goed reinigen met ragers, tandenstokers en goed poetsen.
ma, 10/15/2012 - 15:47 Permalink