Beste, ortho, tandarts,....
Ikzelf heb al een gans traject opzitten met mijn tanden...
Vorig jaar een bovenkaakverbreding ondergaan via TPD, verbreding was volgens kaakchirurg voldoende, volgens ortho juist net genoeg...
Nu 5weken geleden mijn onderkaak naar voor laten zetten, gisteren op consult geweest bij de kaakchirurg... Alles was zeer goed, goede beet, etc....
Hem er effen duidelijk op gemaakt dat zowel mij linkse als rechtse bovenste kies smaller uitvalt dan mijn onderste. Het gaat hierbij om de allerlaatste kies. De rest staart perfect op elkaar....
De kaakchirurg bevestigde dit en sprak over een kleine kruisbeet op mijn achterste kiezen.
Ik vraag mij nu af hoe dit mogelijk is, na een traject van 2operaties, beugelen....? En vooral kan dit nog verholpen worden door de ortho... Binnen een week start ik met de afwerking. Zou graag eerst advies inwinnen wat er (nog)mogelijk is.
Ook kan dit geen kwaad logens de kaakchirurg, zowel niet in mijn kouwen als de verschuiving van de tanden...
Vind het gewoon zo jammer dat dit me nu opvalt...alles staat zo mooi maar die laatste kies. Ik zou het jammer vinden dat ik net niet de perfectie haal na zoveel operaties, de kostprijs, de pijn, etc....
Hopend op een spoedig antwoord...
Alvast bedankt,
Stijn
Ikzelf heb al een gans traject opzitten met mijn tanden...
Vorig jaar een bovenkaakverbreding ondergaan via TPD, verbreding was volgens kaakchirurg voldoende, volgens ortho juist net genoeg...
Nu 5weken geleden mijn onderkaak naar voor laten zetten, gisteren op consult geweest bij de kaakchirurg... Alles was zeer goed, goede beet, etc....
Hem er effen duidelijk op gemaakt dat zowel mij linkse als rechtse bovenste kies smaller uitvalt dan mijn onderste. Het gaat hierbij om de allerlaatste kies. De rest staart perfect op elkaar....
De kaakchirurg bevestigde dit en sprak over een kleine kruisbeet op mijn achterste kiezen.
Ik vraag mij nu af hoe dit mogelijk is, na een traject van 2operaties, beugelen....? En vooral kan dit nog verholpen worden door de ortho... Binnen een week start ik met de afwerking. Zou graag eerst advies inwinnen wat er (nog)mogelijk is.
Ook kan dit geen kwaad logens de kaakchirurg, zowel niet in mijn kouwen als de verschuiving van de tanden...
Vind het gewoon zo jammer dat dit me nu opvalt...alles staat zo mooi maar die laatste kies. Ik zou het jammer vinden dat ik net niet de perfectie haal na zoveel operaties, de kostprijs, de pijn, etc....
Hopend op een spoedig antwoord...
Alvast bedankt,
Stijn
Re: Graag advies na kleine kruisbeet achterste kies
Idd mijn ortho zijn ook dat een kruisbeet vaker meer stabiliteit bied, etc...
Ik heb het er gewoon wat moeilijk mee al die operaties, beugelen.
Ik weet nog dat ik mijn gipsafdrukken in mijn handen had voordat ik binnen ging bij de kaakchirurg, alle tanden perfect op elkaar en nu....
Idd ik moet nu op mijn twee achterste kiezen (links en rechts) van boven aan de kiezen aan de binnenkant van de mond een rekker tot de onderste kies de buitenkant. Heel moeilijk om aan te brengen (vooral 4 rekkertjes). Gelukkig maar 1xper dag te vervangen.
Heb jij hiermee ervaring en heeft dit zin bij een volwassenen van 28jaar?
Alvast bedankt
Groet stijn
Ja, gaat meestal probleemloos, maar enkel als de elastieken full time gedragen worden (25uur per dag, 10 dagen per week) anders is het een stijloefening.
Als de tanden perfect stonden, dan lijkt me de hele behandeling en chirurgie een beetje bizar, dus ik neem aan dat er toch iets niet klopte.
Maar de essentie is waarom de behandeling gebeurde: meestal omwille van esthetische of functionele redenen ( kauwvermogen, fonetiek e.a.)Ik kan me niet voorstellen dat een kruisbeet thv de 2e kiezen esthetische problemen veroorzaakt, en in je verhaal vind ik eigenlijk ook niks terug over functionele klachten. Dus de correctie van de kruisbeet is dan een beetje "l'art pour l'art", m.a.w. het moet perfect zijn omdat het perfect moet zijn. En dat lijkt nu niet echt een goede reden. Maar als je je elastieken consequent draagt, zal de kruisbeet wel weggaan, alleen gaat het niet zo heel veel verschil maken.
Ik heb het volledige traject gedaan omwille van functionele redenen.
Dus 2011kaakverbreding, volgens kaakchirurg was de verbreding voldoende. Volgens de Otto net genoeg....
Dan 6weken geleden onderkaak naar voor...
Dan kreeg ik te horen dat ik me een kleine kruisbeet zit Tegenover deachterste kiezen. Op zich is dit niet erg. MAAR... Na al die periodes van operatie, de pijn en zeker het kostenplaatje (alles uit eigen portemonnee) dan verwacht je natuurlijk de perfectie....
Ik draag rekkers continu, enkel savonds doe ik ze uit om volledig en grondig ( s morgens en s middags hou k ze in) te poetsen en vervang ik ze dan ook.
Alvast bedankt
Stijn
Tja, maar we zitten nu eenmaal in een geneeskundige discipline, en dan is de perfectie soms niet haalbaar, en streven we naar wat klinisch aanvaardbaar is. Soms is de perfectie zelfs niet wenselijk, als het bereiken ervan teveel iatrogene schade oplevert (vb wortelresorptie door langdurig elastieken dragen etc.)
Trouwens, perfectie in de orthodontie is een heel arbitrair gegeven.