Help!! Bot steekt door tandvlees in mijn tong.

Author:
rbr223
Posted:
wo, 10/31/2012 - 19:22
Goedenavond,

afgelopen donderdag ben in naar de kaakchirurg geweest om mijn verstandskiezen aan de rechterkant te laten trekken.

Sinds afgelopen zaterdag steekt er een bot uit mijn tandvlees aan de onderkant. Ik wist zelf niet dat het een bot was, dat heeft de kaakchirurg mij maandag verteld toen ik terugging om er naar te laten kijken.

Het probleem echter is dat het stukje bot heel erg scherp is, en op een plek zit waar hij in de stam van mijn tong steekt. Ik heb in verschillende topics al gelezen dat dit in principe geen kwaad kan, maar in mijn geval doet het erg pijn. Bij elke beweging die ik maak, of het nou praten, kauwen of slikken is, voel ik het bot in mijn tong snijden. Hoe vaker ik mijn mond beweeg, hoe gevoeliger mijn tong wordt. De laatste paar dagen zwelt mijn tong ook (een beetje) op tegen het einde van de middag. Als ik met mijn vinger aan het bot voel, ontstaan er krassen in de huid van mijn vinger. En dan zet ik er nog geen kracht erop.

Met mijn kiezen en dat botje dat uitsteekt is er zelf niet zoveel aan de hand. Maar mijn tong krijgt het zwaar te verduren. Ik praat ook alsof mijn tong verdoofd is, en dit is natuurlijk niet bevorderlijk voor mijn werk.

Het punt nu is, dat ik dit ook aan de kaakchirurg heb verteld. Hij vertelde mij dat het een stukje bot was. Hij heeft met zo een "ijzeren stokje" aan mijn bot gevoeld en heeft mij verteld dat het normaal is, en dat ze er beter niets aan kunnen doen omdat de klachten vaak erger worden. Wat mij echter stoort is dat hij niet met zijn vingers gevoeld heeft hoe scherp dat bot is. Ik vroeg hem of het scherpe randje niet weg geslepen kon worden, maar dat was volgens hem niet aan te raden. Ik stond na 2 minuten weer buiten.

Ik ben teleurgesteld naar huis gegaan en heb het een paar dagen aangekeken. Vandaag toch maar de tandarts gebeld en hem het verhaal uitgelegd. Die zei dat ik bij de kaakchirurg moest zijn. Ik ben niet het type dat voor elk pijntje naar de dokter of ziekenhuis gaat, maar de pijn die ik ondervindt belemmert mij in het dagelijks leven.

Mijn vraag is nu eigenlijk of het waar is dat het weg slijpen van de scherpe randjes pijnlijk is en dat het de klachten verergerd?

En wat kan ik nu het beste doen? Weer naar het ziekenhuis gaan en op mijn strepen gaan staan tot ze het scherpe randje weg slijpen? Of maakt het niet echt uit en kan ik net zo goed een paar weken pijn lijden en wachten tot het overgaat?

Excuses voor de lap tekst, maar ik hoop dat er iemand is die mijn vragen kan beantwoorden en mij kan voorzien van advies.

Groetjes,

R
Newtan

Het er over hebben heeft waarschijnlijk meer tijd gekost dan nodig zou zijn geweest om het probleem op te lossen :smt011
Wat je zelf kan doen is met zo'n flexibel kunststof nagelvijltje van de supermarkt het scherpe ervan af halen.
Dat kan geen kwaad, want je stopt vanzelf als het te dicht op het tandvlees komt.
Reken er alleen op dat je dit een paar keer moet herhalen, want het groeit er vaak verder doorheen.
Wat ook helpt, is een klein beetje eugenol of kruidnagelolie op het stukje bot smeren.
Echt een klein beetje.
Maakt je tong wat minder kwetsbaar.
wo, 10/31/2012 - 21:30 Permalink