Continu pijn na bezoek aan mondhygieniste

Author:
koste038
Posted:
zo, 11/04/2012 - 14:30
In oktober 2011 ben ik voor het eerst naar een mondhygiëniste gestuurd door mijn tandarts.
Sinds kort behoorde deze bij de praktijk en tandsteen verwijderen moest dus voortaan daar gebeuren.
Er werden nog foto's gemaakt en daarop waren geen gaatjes of iets dergelijks te zien.

Ik kon de dag na mijn tandarts bezoek al terecht bij de mondhygiëniste.
Ze is een klein half uur met me bezig geweest en gaf me poets-instructies en opdracht om tandenstokers te gaan gebruiken.
Toen ik de praktijk verliet, had ik direct veel last van gevoeligheid op mijn gebit.
Ik dacht dat dat wel over zou gaan, dus heb me er de eerste weken nog weinig zorgen over gemaakt.
Dat werd anders toen het na een paar maanden nog steeds niet over was.
Ik ben toen gestopt met de tandenstokers en ben minder gaan poetsen, en het leek toen iets minder gevoelig te worden.
Mijn vervolg-afspraak voor begin april heb ik in februari al afgezegd, want ik had er flink de balen.

Uiteindelijk heb ik in augustus toch maar weer contact gezocht met de mondhygiëniste, middels een brief naar de praktijk.
Ik ben nog nooit bang geweest voor een tandarts, maar nu dus wel.

Inmiddels ben ik teruggeweest en heb ik op advies geprobeerd om met tandpasta voor gevoelige tanden te poetsen.
De eerste hielp totaal niet en de tweede lijkt een heel klein beetje te helpen, maar dan moet ik wel elke keer nadat ik iets heb gedronken of gegeten, mijn gebit hiermee insmeren........ Iets wat praktisch niet echt mogelijk is.

Komende week moet ik nu toch naar de tandarts, omdat de mondhygiëniste het ook niet meer weet.
Hoe groot is de kans dat ik weer een gewoon pijnloos gebit krijg? Of moet ik hier de rest van mijn leven maar mee leren leven.
Was dat bezoekje aan die mondhygiëniste de ommekeer in mijn altijd pijnloze gebit?
koste038

Bedankt voor je reactie.

Maar dan ga ik er van uit dat dat is veroorzaakt door de mondhygiëniste.
Voor het bezoek aan haar, heb ik hier nooit last van gehad.

Moet zo'n mondhygiëniste dan niet anders te werk gaan, want ik ken inmiddels 4 mensen die met de zelfde klachten lopen. Ook na bezoek aan de mondhygiëniste.
Overigens niet behandeld door de zelfde mondhygiëniste.

Ik ga in ieder geval dinsdag vragen of behandeling met fluoride (als ik het goed begrijp uit het andere topic heet dat dus DURAPHAT?) mogelijk is.

Overigens heeft de mondhygiëniste in augustus ook iets op mijn tandhalzen gesmeerd. Dat hielp helaas niets.
Ik weet niet wat dat was.
zo, 11/04/2012 - 19:15 Permalink
Romy32

Maar dan ga ik er van uit dat dat is veroorzaakt door de mondhygiëniste.
Voor het bezoek aan haar, heb ik hier nooit last van gehad.

Misschien zat er tandsteen, wat de mondhygiëniste (uiteraard) verwijderd heeft.
Doordat het tandsteen weg is, kan het zijn dat het worteloppervlak iets bloot is komen te liggen, wat de pijn veroorzaakt. (Dit is hoe onze mondhygiëniste het mij heeft uitgelegd).
Dat blootliggende worteloppervlak is niet veroorzaakt door de mondhygiëniste. Het zat er al, alleen was het bedekt met tandsteen.

De fluoride die ik bedoel, heet inderdaad Duraphat.
Maar ik vermoed dat je mondhygiëniste dat al heeft gebruikt.
zo, 11/04/2012 - 19:40 Permalink
koste038

De tandartspraktijk waar ik in Nieuwkoop kom, geeft wel aan dat er twee mondhygiënistes werken.
Een van hen heeft mij behandeld.
Ik heb nu op de door u genoemde site gekeken, maar daar staan alleen andere mondhygiënisten in Nieuwkoop op vermeld.

Ik krijg dus de indruk dat u gelijk hebt.......
Morgen ga ik dit navragen als ik de tandartsen daar bezoek.

De mondhygiënisten die wel op de site vermeld staan, hebben een eigen praktijk die toevallig in de zelfde straat zit als mijn tandarts.
Ik omschrijf het zo, omdat ik geen namen mag noemen op deze site.
De tandartspraktijk heet naar de straat....... Mijn postcode is 2421 ET.

Mogen mensen zich mondhygiënist noemen als ze niet in dat register staan, of hoef je niet verplicht in dat register te zijn opgenomen?
ma, 11/05/2012 - 13:10 Permalink
advies

Ho Ho Lieneke, niet te kort door de bocht.

Op de site http://www.mondhygienisten.nl staat duidelijk:

De titel ‘mondhygiënist’ is een wettelijk beschermde titel. Alleen diegenen die een HBO diploma ‘mondhygiënist’ bezitten, mogen deze titel voeren. Het beroep 'mondhygiënist is geregeld in de Wet op de Beroepen in de Individuele Gezondheidszorg (Wet BIG).

Het gaat er dus om dat er een HBO diploma in bezit is. Het is niet verreist in een register te staan.

Op basis van uw aanwijzingen ben ik op onderzoek uitgegaan. De beide mondhygienisten staan inderdaad niet in het register. Toch heb ik sterk de indruk dat u er vanuit kunt gaan dat de op de praktijkwebsite vermelde mondhygienisten echte mondhygienisten zijn. Dus dat beide de HBO studie wel degelijk hebben gevolgd.
ma, 11/05/2012 - 14:41 Permalink
koste038

Eerlijk gezegd had ik nog niet getwijfeld aan de kennis van de dame die mij heeft geholpen, maar ondanks dat, ben ik toch een beetje bang dat ze iets fout heeft gedaan.

Zelf ben ik gediplomeerd in een totaal ander vak, maar ik heb ook wel eens fouten gemaakt.

Zijn er nog tips wat ik morgen kan vragen aan de tandartsen?
ma, 11/05/2012 - 15:14 Permalink
koste038

Hartelijk bedankt voor de tips.
Ik wacht af wat er morgen gaat gebeuren.
In ieder geval vraag ik om die lak die u noemt.

Veel zure dingen gebruik ik volgens mij niet.
Maar ook daarop zal ik gaan letten.
Ik gebruik een Oral-B elektrische tandenborstel met borstels van het type Softflex. Dat klinkt dus zacht....
ma, 11/05/2012 - 16:01 Permalink
advies

Lieneke, het diplomaregister is een eerste aanzet. Dit diplomaregister is op dit moment echter (lang) niet volledig. Van iemand die niet in het diplomaregister is vermeld kun je niet zonder meer suggereren dat die persoon onterecht de titel mondhygienist voert. Daar reageerde ik op.

Aan de andere kant ben ik het met je eens. Een mondhygieniste met beroepsgevoel, ambitie en passie voor het vak zou je met een vermelding in het diplomaregister verwachten. Sterker nog, deze categorie mondhygienisten vind je waarschijnlijk terug op http://www.kieskrm.nl
ma, 11/05/2012 - 16:37 Permalink
koste038

Ik heb inmiddels de tandarts bezocht.
Er is dus aan 1 kant een hals van een kies bloot komen te liggen.
Die veroorzaakt momenteel de pijn, maar het is niet verklaarbaar waarom ik ook zeer regelmatig aan de andere kant van mijn mond pijn heb.
Ik heb gevraagd of ze die hals wil afdekken met dat fluor materiaal dat hier in het forum is genoemd, maar ze zegt dat zij altijd iets anders gebruiken.
Namelijk iets specifieks tegen gevoelige tanden. Ook een soort lak maar geen fluoride.
Dat was dus enkele weken geleden al door de mondhygiëniste aangebracht, maar zonder resultaat.
Het had dus geen zin om dat nogmaals te doen.

Ze vertelde verder ongeveer het zelfde als Romy32 aangaf.

Ze wil nu dat ik een maand Desensin Gel op de blootliggende hals smeer voor ik naar bed ga.
En bij voorkeur ook met deze tandpasta poets.

Dat laatste heb ik de afgelopen maand ook al gedaanop advies van de mondhygiëniste, maar ik krijg hierdoor gevoelige plekken aan bij gehemelte en tandvlees.
Dat had ik vroeger ook en toen ben ik op advies van mijn toenmalige (inmiddels gepensioneerde) tandarts, Parondontax gaan gebruiken.
Dat heeft vele jaren uitstekend gewerkt, want tot zo'n 2 weken geleden heb ik daar geen last meer van gehad.

Nu wordt dit weer afgeraden, omdat het te veel zou schuren.
Dus als het ene probleem minder wordt, wordt het andere weer groter.

Eigenlijk kom ik dus steeds weer op de gedachten: Was ik maar nooit aan die mondhygiëniste begonnen!
Wat heb ik daar een vreselijke spijt van. Dan had ik nu nog een pijnloos gebit.
vr, 11/09/2012 - 19:45 Permalink