Dode tanden die na verloop van tijd weer donker worden

Author:
Sophie28
Posted:
ma, 11/12/2012 - 10:56
Helaas heb ik door een ongeval al 15 jaar twee dode voortanden. Ik moet mijn tanden regelmatig van binnenuit laten bleken omdat ze na verloop van tijd (één tot 3 jaar) weer donker worden. Mijn vraag is: waarom worden mijn tanden steeds weer donker en blijven ze niet langere tijd na het bleken mooi wit?
De behandeling voer ik eens per vijf jaar uit, aangezien ik gehoord heb dat tanden zwakker kunnen worden na het bleken.

Ik wil graag nog langer plezier beleven aan mijn eigen (dode) tanden, maar vind de behandeling niet erg plezierig. Tevens vind ik mijn donkere tanden er lelijk uitzien. Het is trouwens wel zo dat het soms de linker tand betreft, en na een volgende bleeksessie (waarbij beide tanden zijn behandeld) ineens de rechter tand.

Graag ontvang ik advies over betere of andere methodes(misschien facings?) en informatie over het donker worden van dode tanden na een inwendige bleeksessie.
Alvast hartelijk bedankt voor de reacties.

Vriendelijke groet
Sophie
Illuminus

Voor het opnieuw donkerder worden van de tanden na het intern bleken zijn een paar mogelijke oorzaken.

1) Endodontische opening van onvoldoende kwaliteit, wat in dit geval wil zeggen dat de opening naar het kanaal nisjes vertoont waar bacterien/weefselrestjes in kunnen achterblijven die na het bleken weer aan kunnen groeien en opnieuw verkleuring kunnen veroorzaken.

2) Verkleuring doordat het wortelkanaalvulmateriaal te hoog is gelaten ten opzichte van de tandvleesrand waardoor stoffen van het vulmateriaal steeds opnieuw verkleuring kunnen geven. Ook zijn er in het verleden wel kanaalvulmaterialen gebruikt die van nature meer risico op verkleuring geven.

3) Verkleuring van/door de vulling die de tandarts op de wortelkanaalvulling plaatst. Vroeger kwam dit nog wel voor, met de huidige composieten nog amper.

4) En last but not least: Lekkage. Lekkage kan plaatsvinden langs de vulling die de tandarts op wortelkanaalvulling plaatst (in combinatie met 1 kan dit versnelde verkleuring geven) of langs de vulling en langs de wortelkanaalvulling (het laatste in combinatie met 2 geeft ook weer een versnelde verkleuring, zeker als de kanaalvulling niet compact is).

In principe zou als aan alle voorwaarden voldaan is een langer resultaat te verwachten zijn dan wat nu bereikt wordt, maar helemaal eeuwig zal het resultaat nooit zijn om dat er op de lange termijn altijd stofjes die verkleuren in het dentine kunnen trekken.
di, 11/13/2012 - 13:51 Permalink