Kiespijn blijft ondanks behandelingen

Author:
somegirlspecial
Posted:
di, 11/20/2012 - 15:23
Ik heb nu sinds juni 2012 niet te houden kiespijn en heden November 2012 is het nog steeds aanwezig. Ben eigenlijk heel benieuwd wat jullie mening hierover is.

Juni
  • 1. Flinke kiespijn, veelte lang mee rondgelopen. Kreeg een consult/controle tandarts en die zei:
    • Rechtsonder (46) 1e molaar; gebroken m'n kies doormidden.
      [/*][*]Rechtsonder (44) 1e premolaar; gebroken/ klein scheurtje
      [/*][*]Rechtsonder (48) 3e molaar; zichtbaar rottende verstandskies en er was daardoor een ontsteking ontstaan.
      [/*][*]± 6 kleine-, grote- gaatjes of vullingen vervangen in hele mond.[/*]
    [/*]
  • De tandarts wou eerst een WK van mijn gebroken 1e molaar doen, om mij van de pijn af te helpen. Ik kreeg ook een antibiotica kuur om de verstandskies tot rust te brengen, dit zou ook helpen tegen de pijn.[/*]

Juli
  • 2 Wortelkanaal behandeling deel 1 op 1e molaar rechtsonder 46;
    • Echt niet overdreven HELSE pijnen tijdens deze behandeling, 3 keer de zenuw doormiddel van verdoving moeten opblazen. (Zo legde ze het mij uit; ze gebruikte een citoject deze word direct in het kanaal gespoten om daar de verdoving te geven)[/*]

[/*][*]3. Week erna terug voor deel 2 van WK, deze was (bijna) niet pijnlijk meer. *1
    • Een beschrijving van de pijn die achteraf en tijdens deze WK behandeling voorkwam, ik had het gevoel dat ze zo diep in de zenuw zat, ik voelde het letterlijk door zelfs in m'n arm/ hoofd oor. Nu blijft het gevoel van een dode kies (je voelt dat je de kies niet voelt :-) ) maar een geïnfecteerd iets wat eronder zit. Het voelt alsof de kies op een zwelling of op een wond rust, een soort branderig gevoel. Geen specifieke kiespijn dus.[/*]

[/*][*]4. Nog steeds helse pijn terug voor consult.
    [/*][*]5. Nog steeds pijn terug voor consult.
    • Hier dus nog 2 keer terug geweest omdat de kiespijn bleef aanhouden, bleek achteraf dat ik er alleen terecht kon voor een pijn/routine consult van 10 min en niet voor een oplossing.[/*]
    [/*]

Augustus
  • 6. Dan kon eindelijk de verstandskies getrokken worden. 1 dag naar gevoeld, (zaten stuk of wat hechtingen in) maar genas zeer voorspoedig en mijn gezonde/mooie licht roze kleurtje op het tandvlees was weer terug.
    Pijnvrij op (44) na die zich redelijk rustig aan het houden was. Wat een opluchting was dat![/*]

September
  • 7. Gaatjes vullen rechts boven.
    [/*][*] 8. Gaatjes vullen links boven.[/*]

Oktober
  • 9. Opnieuw flinke pijnscheuten nu rechtsboven bij gaatjes die gevuld zijn in september. Deze pijn blijft aanhouden.
    • Klaar met de oude tandarts omdat ik het echt heel raar vond dat ze niet direct de rottende verstandskies eruit hadden gehaald, ook doordat de kiespijn bleef aanhouden en zij telkens de behandeling wisselde. We zouden immers rechtsonder 44 nog behandelen want die was als enige nog pijnlijk. Ook de pijnlijke WK was geen visitekaartje. Nieuwe tandarts gezocht en gevonden.[/*]
    [/*]

November
  • 10. Nieuwe tandarts intake, eindelijk iemand die rustig de tijd neemt om lang (ipv 10 min.) naar oorzaak pijn te zoeken. Hij had zelfs misschien een oorzaak voor de pijnlijke WK kies beneden (46). Voor de huidige pijnscheuten, dacht hij dat het een pas gevuld gaatje was, advies was afwachten en word het erger bellen.
    Pijn ging helaas niet vanzelf weg, heb de tandarts op de hoogte gehouden van mijn pijn verloop.
    [/*][*]11. Toen de tandarts een lange uitvaller had heeft ie mij gebeld en kon ik toch terecht voor de WK behandeling van pas gevulde gaatje. (rechtsboven)
    • WK helemaal prima verlopen, minimale verdoving prachtig afgewerkt kies en geen enkele pijn gevoeld! Hij vertelde wel dat hij het laatste kanaaltje niet kon openen omdat hij heel moeilijk te bereiken was maar verwachte daar geen problemen mee.[/*]
    [/*]

Ik ben bekend met een slecht gebit heel veel gaatjes & WK's vanaf jongs af aan. Ben 27 jaar, vrouw en rook niet. Inmiddels krijg ik door mijn gehele gebit pijn, het is niet meer te lokaliseren en slapen doe ik van de pijn niet! Ook heb ik onder 46 de helse WK een zeer vreemde te plaatse pijn, geen stekende scherpe maar juist zeer dof en irriterend.

Ik ben altijd gewend dat mijn lichaam zich zelf hersteld (griepje? 2 dagen slecht voelen daarna word het weer beter.) Maar met deze stekende pijnen lukt dit niet, duurt nu bijna 6 maanden! Kan dit nog steeds door 1e getrokken ontstoken verstandskies komen? Mijn gevoel is dat het goed mis is, maar op de röntgenen blijft niets te zien.

Ik ben radeloos, ook qua aanpak. Moet ik bij de huisarts pushen of juist bij de tandarts, kortom HELP?
fransaki

Ik denk dat dit wel iets is voor een tandarts, alleen moet je je wel realiseren dat je mond geen bak met tanden is. Je doet er van alles mee op van allerlei gebied en er zitten ook nog eens een complex spieren aan, welke tot de sterkste in je lichaam gerekend kunnen worden. In jouw situatie die je beschrijft, met helse pijnen, is een behandelaar snel geneigd tot behandelen om de klachten te verhelpen. Het kan natuurlijk zo zijn dat er een half jaar geleden in je leven wat is veranderd dat zijn uitwerking heeft in je gebit, en dat je bijvoorbeeld bent gaan klemmen. Dit zou de gebroken kies/scheurtjes kunnen verklaren. Het is dus zaak om tot een goede diagnose te komen, en alhoewel je keurig alle ellende hebt bijgehouden zou je nog een heleboel factoren kunnen missen. Je weet toch..... zonder goede anamnese geen goede diagnose en zonder goede diagnose geen goed behandelplan. In jouw geval zou ik toch eens gaan denken aan een drie-sporen anamnese, een SBT zou je daar mee moeten kunnen helpen. Een splint zou als eerste behandeling goed kunnen uitpakken, waarna je tijd hebt om tot een goede diagnose te komen. Ik zou dus eerst met je tandarts overleggen over een splint en daarna misschien eens in de anamnese duiken.
di, 11/20/2012 - 21:34 Permalink
somegirlspecial

Bedankt voor je uitgebreide reactie, er is inderdaad al geopperd dat het klemmen zou kunnen zijn. Ik vind het zo moeilijk te geloven dat ik daar dan zo'n kiespijn aan kan overhouden, maar dat is natuurlijk het kip/ei verhaal. :-)

Zal de splint zeker met mijn tandarts gaan overleggen en mocht dat geen verbetering bieden verder gaan zoeken.

Je word wel wanhopig van die vervelende pijnen, merk dat ik af en toe wel nog hoop moet blijven houden dat het goed komt en mijn gebit kan behouden. Hoe langer dit duurt hoe lastiger ik dat vind.

Ben blij dat mijn nieuwe tandarts ook juist wat meer bewust afwachtend is bij mij zodat hij niet direct gezonde kiezen hoeft te ontzenuwen.

Nogmaals bedankt voor je antwoord.
wo, 11/21/2012 - 16:48 Permalink
fransaki

graag gedaan, gelukkig is je tandarts wat afwachtend, met nog een zenuwbehandeling schiet je niet altijd wat op. Kijk wel een beetje uit met de pijnstillers, daarmee kun je de drempel van je pijngrens nog wat hoger leggen zodat je nog harder kunt gaan klemmen. Via je huisarts valium voor de nacht regelen is misschien handiger om de spieren wat te verslappen.
wo, 11/21/2012 - 21:10 Permalink
somegirlspecial

Even wel leuk om even een update te geven.

Van donderdag op vrijdag sloeg de pijn ineens om ipv te onderdrukken met pijnstillers naar niet te dragen. Zaterdag was het echt ondraaglijk, zoveel pijn gun je niemand, je loopt letterlijk tegen de muur op. De spoeddienst gebeld, en had het geluk dat er een spreekuur was.
Voor mij en de tandarts was duidelijk 44 aan 't opspelen, en een wortelkanaal gestart. Zeer pijnlijk, wederom verdoven in m'n zenuw, dat is niet leuk al helemaal niet als je de behandeling al kent.

Tijdelijk de kies dicht gemaakt, en kon naar huis met een receptje ibu bruis 600 en nog genietend van de verdoving om een goede nachtrust kunnen hebben de pijn was weg.

Maar tot grote verbazing werd ik s'ochtend wakker, en geen pijn echt totaal geen pijn, zelfs niet in de andere kiezen die al de afgelopen maanden ook aan het irriteren waren. Helemaal niks! Blijkbaar was deze kies dus al de oorzaak van de pijn die bleef aanhouden.

Hopelijk juich ik niet te vroeg, maar dit ziet er zeer voorspoedig uit!
zo, 11/25/2012 - 18:46 Permalink