dilemma

Author:
antonia
Posted:
za, 11/24/2012 - 11:46
Beste lezer(s),

In een kies is net een oude amalgaamvulling vervangen door komposiet. Nu lijkt de holte niet netjes opgevuld, de vulling sluit niet goed aan , ik voel een 'scherp' opstaand randje. Omdat deze tandarts nieuw voor mij is (en ik niet terug kan vallen op eerdere goede ervaringen met hem )twijfel ik aan zijn kunde en dus hik ik er behoorlijk tegen aan om naar hem terug te gaan. Zal ik eerst nog een andere tandarts laten oordelen over de kwaliteit van geleverd werk of hoe moet ik dit interpreteren?

Groet,
Antonia
fransaki

Vulling zou te laag kunnen zijn, opstaand randje zou ook kunnen komen door de hechtlak die naast de vulling is gestroomd en daar uitgehard. Dit kun je wel netjes glad polijsten, als er echt te weinig vulling zit zal deze met wat extra composiet opgehoogd kunnen worden. Daar hoeft de vulling niet voor opnieuw gedaan te worden. Zelf doe ik waar mogelijk vulling met microscoop, maar dan moet je er natuurlijk wel een hebben hangen, voor vullingen kom je met een loupebril ook best aardig uit.
za, 11/24/2012 - 16:05 Permalink
antonia

Hartelijk dank voor de snelle reaktie!
Met deze achtergrondinformatie voel ik me een stuk zekerder bij een aanstaand consult. Toch denk ik erover om me bij een andere tandarts te laten behandelen. Ik ben misschien met mijn 48 lentes tot nog toe erg verwend geweest, nog nooit een misser meegemaakt..het zichtvermogen van mijn behandelend leeftijdsgenoot is misschien ook niet meer on top..ik weet niet, is een composiet-vulling dan zo'n ingewikkelde aangelegenheid, hebben veel tandartsen moeite met deze handeling??

Beste groet, Antonia
za, 11/24/2012 - 17:49 Permalink
fransaki

Iedere tandarts kan een goede composiet vulling leggen, mijn ervaring is dat je met een microscoop het composiet precieser kunt aanbrengen en meer controle over de randen hebt. Helaas is het een kostbaar apparaat waar, wat betreft alles behalve zenuwbehandelingen, geen tarief voor gerekend mag worden. Gelukkig wordt er steeds meer gebruik van gemaakt, en er wordt ook steeds meer gebruik gemaakt van een loupebril.
za, 11/24/2012 - 20:04 Permalink
antonia

Dank!
U begrijpt dat ik tussen de regels door meen te lezen dat er tussen de verschillende praktijken wel wat verschil bestaat als het gaat om investeringen in technische hulpmiddelen.. en wat misschien nog niet meer..Dat geeft zo te denken.
De volgende keer dat ik mijn hoofd op de neksteun van een behandelstoel leg hou ik haar daar i.i.g. alleen nog als daar een loep boven zweeft.

Metgroet,
Antonia
za, 11/24/2012 - 22:28 Permalink