Vraag over orthodontische opties.

Author:
Petrouschka
Posted:
zo, 11/25/2012 - 10:42
Begin oktober is bij mij element 16 getrokken wegens een pulpitis. Nu worden mijn (niet doorgebroken) verstandskiezen allemaal verwijderd. De tandarts gaf als optie dat 18 behouden zou kunnen worden, want als hij doorbreekt, zou er met een beugel 17 op de plaats van 16 gezet kunnen worden en 18 op de plaats van 17.

Nu lijkt mij dit een grote ruimte om te overbruggen, waarvoor intensieve orthodontische behandeling nodig is. Mijn vraag is dan ook of dit mogelijk is en zo ja, wat voor beugel zou ik dan krijgen? In het verleden heb ik reeds een buitenbeugel, slotjesbeugel en Hawley retainer gehad. Nu ben ik 30 en zit niet echt te wachten op het dragen van een beugel. Alvast bedankt voor de antwoorden.
Ortholimburg

Kan wel, maar er zal waarschijnlijk een botankertje (of twee )moeten worden geplaatst om de kiezen naar voor te halen, en verder opnieuw een vaste beugel. Daar kan wel heel wat tijd in gaan zitten.
Als tand 18 op dit moment nog niet is doorgebroken dan blijft het nog zeer de vraag of die spontaan gaat uitkomen. Is onmogelijk te voorspellen.
zo, 11/25/2012 - 12:40 Permalink
Petrouschka

Dank voor de reacties!

Ja, het is inderdaad de vraag of 18 überhaupt nog gaat doorbreken. Alleen 28 is enigszins door, de rest zit nog lekker in het kaakbot. De tandarts adviseert ook alle verstandskiezen te verwijderen, ook 18 indien ik de orthodontische optie niet zie zitten. En dat doe ik dus ook biet echt, nu al helemaal niet met botankers etc.. Daar zal ik nog even de literatuur op naslaan, heb zelf een medische achtergrond. Tenzij u een verwijzing kunt geven naar bestaande literatuur, dan zoek ik dat op.

Waarom extractie en geen wortelkanaalbehandeling? Destijds heb ik er een topic over gestart onder "Problemen met tanden en kiezen". Kort verhaal lang: aspecifieke kiespijn, eerst alleen 's nachts bij het liggen, opstaan en rondlopen gaf verlichting. Dit kwam natuurlijk vlak voor het weekend en ik dacht het even aan te zien. Maandag naar de tandarts, daar was een vervanger. Die heeft koudetesten gedaan en foto's gemaakt: niets te zien. Het betrof een kies met een diepe vulling, die 2 jaar eerder was gezet. Sinds een paar maanden was de kies gevoelig voor kou, maar de betreffende tandarts vond het meer een sinusitis dan een pulpitis (ikzelf niet, was overtuigd dat het een dentogeen probleem was). Weggestuurd met antibiotica, maar in de loop van de week werd de pijn erger, kwam het vaker. Douchen deed pijn, koude dranken tijdens de pijn gaf verlichting. Donderdagavond pijn bij het kauwen, toen was het verhaal helemaal duidelijk. Voor mij dan. Vrijdagochtend meteen met de praktijk gebeld: was dicht die dag. Toen maar naar de dienstdoende gegaan, wel netjes overdag. Even gesoebat over WKB of extractie, bijna overgehaald tot WKB, maar op het moment suprème zag ik dat de beste man zonder enige beeldvorming een driekanaalsbehandeling ging doen. Nu meende ik dat element 16 (en 26) bekend staan om additionele kanalen en dat beeldvorming wel nodig is om een beeld te krijgen van de anatomie van de kies. Drie kanalen ging hij dus doen, maar dat zag ik niet zitten. Dus extractie. Ik weet het, het is misschien dom dat ik de kies eruit heb laten halen, maar ik wou niets riskeren. Was wel van de pijn af. Geld speelde in deze geen rol, meer paniek en de dienstdoende maakte het niet zoveel uit. Normaal ben ik zeker voor behoud en redden wat er te redden valt, maar na een week niet slapen (of alleen rechtop slapen) denkt een mens niet helder meer na :oops: .
zo, 11/25/2012 - 21:12 Permalink
Ortholimburg

Daar zal ik nog even de literatuur op naslaan, heb zelf een medische achtergrond. Tenzij u een verwijzing kunt geven naar bestaande literatuur, dan zoek ik dat op.

Microimplants in orthodontics ( Jae-Hyun Sung et al) ISBN 89-956605-0-3 93510
Mini-implantate in der kieferorthopedie ( Bjorn Ludwig) ISBN 978-3-938947-47-0
ma, 11/26/2012 - 10:46 Permalink
vV

het is normaal een foto te maken, maar een 16/26 (met meestal 4 kanalen) durf ik ook wel zonder hoor, omdat je weet wat je kan verwachten en daar gewoon rekening mee houdt. Zeker als je de juiste spullen hebt, electronische lengtebepaling doet is het prima zonder foto te doen. Ik doe sterker nog eerder en liever een endostart (wat meer moet het niet zijn in dienst met deze voorgeschiedenis) dan een extractie zonder foto..Persoonlijk had ik extractie geweigerd, als bij mij in de stoel op dat moment..
Verplaatsen verwacht ik niet veel van, zou dan eerder toch richting implantaat denken.
ma, 11/26/2012 - 13:10 Permalink
Petrouschka

De literatuur is er op nageslagen. Het lijkt me een redelijk zware behandeling en ik denk dat ik er niet voor opteer. De verstandskiezen gaan er mooi allemaal uit, t.z.t. volgt dan eventueel een implantaat. Ik mis de 16 nog niet, maar goed, je weet nooit. Stel dat zijn tegenligger zou gaan uitgroeien, dan piep je wel anders. Nog even goed nadenken.

Overigens kwam er geen apparatuur voor wat dan ook voor lengtebepaling ter sprake. Het sou blind gedaan worden, 3 kanalen. Ik weet van die vierde kanaal en in overleg met de dienstdoende is er besloten tot extractie. Ik wou van de pijn af en had geen zin om nog een paar dagen langer ermee rond te lopen. De behandelaar was heel zeker van zijn zaak, de drie kanalen zou hij blind doen en een vierde kanaal was volgens hem zeldzaam. Van de pijn af dus door een driekanaalsbehandeling of extractie. Dan maar de op korte termijn makkelijke behandeling. Ik weet het, tandheelkundig gezien niet de meest morele behandeling. Mijn eigen tandarts was ook niet blij. Dus ik begrijp de reactie van vV ook volledig. Alsof je een zere teen behandelt door amputatie (wel iets minder heftig, maar goed). Maar geen moment spijt gehad, want een slecht uitgevoerde WKB komt een kies ook niet ten goede, toch!

Bedankt voor de antwoorden, aanstaande woensdag is dan 18 aan de beurt en twee weken later de 8en aan de linker kant.
ma, 11/26/2012 - 20:12 Permalink
vV

aangezien de spoeddienst niet meer dan pijnbestrijding had gedaan (in een dergelijke situatie maak je de endo niet in 1x af)had het niet heel veel uitgemaakt dat het 4e kanaal (wat toch in de meeste gevallen wel aanwezig is itt tot wat de diensttandarts beweert, tijd voor nascholing...) pas later schoongemaakt was. Dat deel zou toch de eigen tandarts gedaan hebben.
En zou in ieder geval de levensduur aanzienlijk verlengd hebben tov extractie nu....ook implantaten zijn niet heilig en mislukken wel eens namelijk, en ook kosten afgezet is behoud metendo en eventuele kroon en bij verlies pas implanteren op lange termijn gewoon goedkoper dan op dezelfde termijn 1 wellicht 2x implanteren.
Maar goed dat is nu allemaal theorie...
di, 11/27/2012 - 08:12 Permalink
Petrouschka

Mee eens, vV. Ik was gewoon zo bang dat die pijn zou blijven. Laat dat vierde kanaal nou net het euvel zijn geweest. We hebben na overleg met de dienstdoende besloten tot extractie. Ik ben een koppig kreng, dat mag gezegd worden. We hadden zelfs bijna een weddenschap afgesloten: als de driekanaalsbehandeling niet zou helpen, was de behandeling gratis geweest. Maar ik was een te grote schijterd. Nou ja, we zien wel waar het schip strandt. Eerst maar de 8'en eruit :wink: .
di, 11/27/2012 - 08:35 Permalink