Ik ben een tijdje terug naar de tandarts geweest, hij was zeer tevreden over mijn gebit, 'erg mooi!' zo zei hij. Hij zag alleen één klein gaatje waar iets aan gedaan moest worden en die hij eventjes heeft gevuld en daarna eventjes snel mijn gebit 'gereinigd'. Binnen 5 minuten stond ik weer buiten.
nu kreeg ik vandaag de factuur, en ik schrok me een hoedje!!
- Gebitsreiniging UITGEBREID, 49 euro
- Tweevlaksvulling, 72 euro
en nog de bijdrage voor de periodieke controle.
Totaal een kleine 150 euro voor een kleine 5 minuten (en ik overdrijf nu echt niet)!!
Nu zocht ik op internet wat een een uitgebreide gebitsreiniging inhoudt, en daar spreken ze over minimaal 20 minuten! En qua beschrijving lijkt een 'erg mooi gebit' niet echt een uitgebreide reiniging nodig te hebben!
Ook vraag ik me af wat een tweevlaksvulling inhoudt en of dit mogelijk is dat hij dat in een minuutje eventjes deed en zoiets voor een 'klein gaatje' wel nodig is?
Wie kan me in deze situatie een advies geven?
En nogmaals, ik overdrijf niet over de tijd. Het vullen van het gaatje was nog géén minuut en ik was binnen 5 minuten de deur weer uit.
Het probleem is dus vooral dat ik het idee heb dat de tandarts een duurdere behandeling rekent dan dat hij werkelijk heeft uitgevoerd.
Alvast bedankt voor uw advies!
nu kreeg ik vandaag de factuur, en ik schrok me een hoedje!!
- Gebitsreiniging UITGEBREID, 49 euro
- Tweevlaksvulling, 72 euro
en nog de bijdrage voor de periodieke controle.
Totaal een kleine 150 euro voor een kleine 5 minuten (en ik overdrijf nu echt niet)!!
Nu zocht ik op internet wat een een uitgebreide gebitsreiniging inhoudt, en daar spreken ze over minimaal 20 minuten! En qua beschrijving lijkt een 'erg mooi gebit' niet echt een uitgebreide reiniging nodig te hebben!
Ook vraag ik me af wat een tweevlaksvulling inhoudt en of dit mogelijk is dat hij dat in een minuutje eventjes deed en zoiets voor een 'klein gaatje' wel nodig is?
Wie kan me in deze situatie een advies geven?
En nogmaals, ik overdrijf niet over de tijd. Het vullen van het gaatje was nog géén minuut en ik was binnen 5 minuten de deur weer uit.
Het probleem is dus vooral dat ik het idee heb dat de tandarts een duurdere behandeling rekent dan dat hij werkelijk heeft uitgevoerd.
Alvast bedankt voor uw advies!
Re: Gebitsreiniging uitgebreid, Tweevlaksvulling
Uitgebreid tandateen = meerdan 20 minuten en dat weet je danecht zelf
2 vlaks kan wel,maar niet in 5 minuten. Want je moet minstens twe lagen composiet aanbrengen, een bandje tussen de tanden plaatsen enafwerken. Alleenal de etsprocedureduurt minstens een minuut en decomposiet aanbrengen ookals je normaal uithard eenanderhalve minuut. Dusz.......
Klacht overnota en danok meteen even melden dat voorbedragenboven de 150euro eenofferte verplicht is.
Ik zal morgen de tandarts telefonisch proberen te bereiken en hem om uitleg vragen.
Aan de andere kant is er ook wat voor te zeggen om in korte krachtige bewoording te laten blijken hoe je er over denkt…
On topic, je zou een brief kunnen sturen waarin je bezwaar maakt tegen de hoogte van de nota. Daarin zeker vermelden dat C214 gebitsreiniging uitgebreid alleen maar kan worden gedeclareerd als de behandelduur minimaal 20 minuten is geweest.
Op de brief zal de praktijk toch moeten reageren. Ze staan namelijk niet zo sterk als er geen antwoord komt. Mocht je er met de praktijk niet uitkomen, dan zou je gebruik kunnen maken van de klachtenprocedure. Verloopt waarschijnlijk via NMT of ANT. Maar goed, stuur eerst maar eens een brief naar de betreffende praktijk met je klacht. Daarna zie je wel verder.
Heb zaterdag een brief geschreven en in de bus bij de tandarts gedaan.
Vanmorgen werd ik door de tandarts zelf opgebeld, hij kon zich mn bezoekje nog herinneren en kon zich in mijn klacht vinden en gaf me gelijk!
Factuur wordt dus ongedaan gemaakt en er wordt een nieuwe opgemaakt!
Het valt mij trouwens wel op dat mensen onder tandsteen verwijderen ook enkel echt enkel het tandsteen verwijderen zien. Maar als je bij mij komt voor tandsteen verwijderen dan hoort het praatje vooraf (anamnese, vragen naar klachten etc), het sonderen, uitleg wat ik zie e.d. er ook bij. Iemand kan 25 minuten bij mij binnen zijn en daarvan een kwartier werkelijk tandsteen verwijderd hebben. Dan declareer ik ook echt 25 minuten. En bedenk dat er ook voorbereiding vooraf gaat en opruimen/desinfecteren/documenteren etc als u weer de deur uit bent. Hetzelfde geldt voor instructie: mensen kunnen denken ja, je hebt me maar twee minuten in de spiegel die stoker laten zien, maar het vraag-gesprek om men te motiveren tot daadwerkelijk doen en het beantwoorden van vragen en uitleggen welk merk/soort men moet hebben en waar ze te krijgen zijn etc etc hoort er ook bij.