Nieuwe tandarts, is dit normaal?

Author:
iris1991
Posted:
do, 12/13/2012 - 15:02
Ik ben bij een nieuwe tandarts geweest.
Na een vraag of ik soms medicijnen gebruik, werden er gelijk 3 foto's gemaakt. 2 ''gewone'' en 1 ''grote''. Na de foto's werd er pas verder gepraat en bleek dat tijdens zwangerschap dat niet zo slim is (nu was ik al wel 28 weken)
Vervolgens werd er even naar de foto gekeken en daar zag hij 2-3 gaatjes op. In de stoel amper 2 minuten in de mond gekeken was de conclusie getrokken. Ik kreeg een begroting via mail, van totaal meer dan 300 euro.
Ergens heb ik het gevoel dat er iets niet klopt hier, maar ik weet niet precies wat. (dossier was ook zomaar in eens kwijt, ze hebben hem wel gehad en gezien, maar konden hem niet meer vinden..)
Sowieso mijn oude tandarts deed wel wat langer over in de mond kijken, en foto's werden eens in de zoveel tijd gemaakt. Ook werd er meer overlegd en uitgelegd waarom iets slim was om te laten doen en op welke termijn enz. Dat miste ik hier wel.
Nu de vraag: ik kan terug naar oude tandarts, ik weet waar hij nu werkt, alleen is dat wel een heel eind reizen. Ik zit nu heel erg te dubben of ik hier in de buurt een ander ga zoeken of dat ik terug ga naar mijn oude of dat ik deze nog eens probeer. Heeft er iemand tips voor me hoe dit aan te pakken?
advies

Is er aan je gevraagd een gezondheidsvragelijst in te vullen? Soms hebben patienten daar weerstand tegen, maar het is toch een soort van harde eis van de inspectie. Juist om dit soort situaties waarin een zwangerschap over het hoofd wordt gezien te vermijden. Even vragen of er medicijnen worden gebruikt is tegenwoordig niet meer genoeg.

Zou je de codes uit de offerte hier eens kunnen posten. Dan kan er beter worden beoordeeld of het een gangbare offerte is.

Hoe kan het dat er opeens 3 gaatjes zijn? Heeft je vorige tandarts die misschien over het hoofd gezien? Of zijn de gaatjes recentelijk ontstaan. Dat kan ook. Hoe lang is het geleden dat je bij je vorige tandarts bent geweest.
do, 12/13/2012 - 15:22 Permalink
iris1991

De code's is 2x viervlaksvulling 1x tweevlaksvulling, 1x gebit reiniging en voorlichting.

Nee er is niet gevraagd een lijst in te vullen over medische gegevens.

Ik denk niet dat de oude tandarts ze over het hoofd heeft gezien, begin dit jaar ben ik er voor het laatst geweest (April ofzo?). Ik weet dus ook niet of ik moet geloven of er echt daadwerkelijk geboord moet worden, maar 2x in eens van die grote gaten vind ik vreemd.. Heb het nog niet eerder zo mee gemaakt. Wel eens dat er al gezegd werd dat er een gaatje zat, maar dat het nog kon wachten, maar niet zoals nu.
do, 12/13/2012 - 17:15 Permalink
advies

Als het nu een viervlaksvulling is, dan is het de vraag of dit in april niet al zichtbaar was, of behandeld had moeten worden. Wellicht kunnen de tandartsen hier inzicht geven in hoelang het normaal gesproken duurt voordat een gaatje zich ontwikkelt tot een viervlaksvulling.

Een begroting van eur 300,- voor 2x viervlaksvulling 1x tweevlaksvulling, 1x gebit reiniging en voorlichting lijkt me een vrij normaal bedrag.

Ik denk wel dat je er vanuit kunt gaan dat er 3 gaatjes zijn gevonden.

Wie heeft de foto’s eigenlijk gemaakt. Was dat de tandarts of de assistente?
vr, 12/14/2012 - 09:21 Permalink
iris1991

Ben ik ook wel benieuwd naar hoelang zo iets nodig heeft om zo groot te worden.

De prijs voor het geheel vond ik ook niet gek, maar wel dat het in eens komt. Begin april is er namelijk nog tegen me gezegd dat het er goed uitzag, en dat er misschien eind het jaar 1 gaatje gevuld ging worden als die groter zou worden. Dus dat geloof ik wel dat die er zit, maar die 2 grote?? Er is in tussentijds niks geks gebeurt en ook niet slechter gaan poetsen dat ik weet.

De assistente heeft de foto's gemaakt.
vr, 12/14/2012 - 13:34 Permalink
Chris888

- niet vragen naar zwangerschap bij foto's
- geen uitleg van de foto's
- dossier kwijt
- gevoel dat iets niet klopt
zou maken dat ik niet meer naar deze tandarts toe zou willen. Het klinkt niet erg 'zorgzaam' wat je vertelt. Eventueel kun je vragen om alsnog een uitleg van de foto's voor je een afspraak voor behandeling maakt, en kijken hoe men reageert. Misschien verandert dat nog iets aan je gevoel.
vr, 12/14/2012 - 15:37 Permalink