Tandarts praat en ik moet betalen?

Author:
toptech
Posted:
wo, 12/12/2012 - 19:15
Onlangs heb ik een bezoek aan de tandarts gebracht.
Ik wilde een gebitsreiniging.

Tijdens de behandeling ( ik lig daar met mijn mond open ), kletst
de tandarts ( **naam verwijderd door beheer** ) aan één stuk door. Zo van:

• Ja je moet beter flossen, en iedere 6 maanden komen. :smt017
• Je moet goede tandpasta kopen, en heel goed poetsen. :smt001

Dit gaat zo even door tot de behandeling klaar is.
Nou tot ziens, en het is verplicht om halfjaarlijks voor controle te komen hoor,
Want anders kunnen wij je niet meer helpen!!

???????? Wat is dit??? :smt013 Denk ik… Nou ja, laat maar het is weer voorbij. :o

Ontvang ik later de rekening van Fa-Med. :smt005

€ 49,50 voor gebitsreiniging en nou komt het, € 26,75 voor preventieve voorlichting en/of instructie standaard. :smt018

Nou breekt mijn klomp, :smt006 IK heb hier niet om gevraagd, de tandarts praatte uit zichzelf tegen mij.
Ook ben ik niet op de hoogte gebracht dat ik moet betalen als de tandarts tegen mij praat.
Ik vind het ronduit schandalig dat ik nu een rekening hiervan krijg.
Tenslotte gaat dit ten koste van mijn eigen risico en moet ik ook nog eens een deel zelf betalen
omdat dit maar gedeeltelijk vergoed word.

Fa-med gebeld, deze zouden het uitzoeken.
Tandarts gebeld, maar na meerdere pogingen niet aan de lijn gekregen en heeft mij ook niet teruggebeld.

Van Fa-med uiteindelijk nieuwe rekening gekregen met het antwoord. ( Betwisting afgewezen )

Ik heb nu dan maar officieel een klacht ingediend bij de zorgverzekering, want deze kosten gaan wel van mijn eigen risico + dat het maar gedeeltelijk vergoed word. FRAUDE noem ik het, want als er op deze wijze geld bij de verzekeraars word gedeclareerd vind ik het niet zo gek dat de prijzen maar omhoog blijven gaan.

Als deze tandarts stelselmatig dit soort declaraties doet dan moet er bij de zorgverzekeraar ook een lampje gaan branden. Heeft u ook een dergelijke klacht over deze tandarts? stuur mij een email op marcel@toptechnology.nl 8)

Oh huh.... betreft ****
vV

a. dit gaat niet van eigen risico af
b. klacht moet je indienen en bij tandarts en bij Fa-med, die communiceert terug met de tandarts, kan je gewoon volhouden, dat deel desnoods niet betalen en op een zaak aan laten komen eventueel. Als je het dat waard vindt.
c. hoe lang duurde de behandeling?
d. door in de stoel te zitten bij de tandarts geef je stilzwijgend (WGBO) toestemming voor een aantal basale zaken, een instructie mondhygiene hoort daar wanneer de toestand (en gezien uitgebreid tandsteen verwijderen was dat het geval) in de mond daar aanleiding toe geeft.
Ik zie dat er geen periodiek onderzoek in rekening is gebracht , dat was dan in plaats van die andere code gekomen lijkt mij.
Was het een tandarts of een preventieassistente of een mondhygieniste?
Dat van elk half jaar komen heeft te maken met het feit dat in jouw situatie 6 maand recall geadviseerd is om problemen voor te zijn. En daar mag een praktijk ook best strikt mee omgaan, dient dat dan wel te vertellen, en dat is dus gebeurt.
do, 12/13/2012 - 08:18 Permalink
advies

Van een verplichting om halfjaarlijks voor controle te komen kan geen sprake zijn. Het is hoogstens aan te bevelen. Je bepaalt het toch echt zelf wanneer je gaat. Het is waarschijnlijk niet verstandig tegen het advies in te gaan. Maar de tijd dat het verplicht was op controle te komen ligt ver achter ons.

Als ik het zo lees dan is je mondhygiene en zelfzorg niet op orde. Waarschijnlijk veel tandsteen en mogelijk ontstoken tandvlees (bloedt je tandvlees wel eens tijdens het poetsen). Het gaat zo niet goed en het zal moeten verbeteren om de kans op gaatjes te verkleinen en in de toekomst klachten met je tandvlees te voorkomen.

Aan de andere kant zet ik dan wel vraagtekens bij het gegevens advies. Goede tandpasta kopen? Flossen? Beter poetsen?

Het kan zijn dat je tanden dusdanig dicht op elkaar staan dat alleen floss is te gebruiken. Als het enig sinds kan dan heeft het dagelijks gebruik van een tandstoker of ragertje de voorkeur om de ruimtes tussen je tanden te reinigen. Heel belangrijk. In veel onderzoeken komt naar voren dat floss vaak maar beperkt effect heeft (of niet goed wordt gebruikt).

Goede tandpasta komen? Naar mijn weten zijn er geen slechte tandpastas meer in de handel. Overigens ben ik dan wel benieuwd welke tandpasta is geadviseerd.

Beter poetsen is over het algemeen ook elektrisch poetsen. Dan wel op de juiste manier. Is daar over gesproken?

Los van het feit dat je misschien een minder goed gevoel hebt overgehouden aan je laatste bezoek aan de tandartspraktijk, er is wel werk aan de winkel. Het op orde brengen van je mondhygiene en je dagelijkse zelfzorg gaat je in de toekomst veel ellende besparen.
do, 12/13/2012 - 10:09 Permalink
vV

@ advies, natuurlijk kan een tandarts je niet verplichten te komen. alleen als duidelijk is gemaakt vooraf wat de gevolgen zijn als je het niet doet hoeft de praktijk natuurlijk niet mee te gaan in een soort los-vast relatie waarbij de patient alleen komt als hij/zij er zin in heeft... Zorgverleners hebben namelijk ook rechten, naast de plichten.
do, 12/13/2012 - 10:50 Permalink
vV

er zijn altijd meerdere kanten aan een verhaal. Zeker bij een verhaal als dit is het prettig wat meer te weten, en wederhoor van behandelaar is altijd node gemist hier...
Zeker in een situatie waarin TS er geen moeite mee heeft de forumregels waar hij met registratie wel akkoord mee gegaan is gelijk in zijn eerste posting met voeten te treden...
do, 12/13/2012 - 12:01 Permalink
mecánico para …

wat ik niet snap is dat er niet gewoon wordt gekeken naar de geinvesteerde tijd. dat klopt dus niet.
nb, gewoon praten van een professional klinkt altijd heel gemakkelijk, maar sommige dingen weet je niet als leek. en dan heet het kennis overdracht, instructie. maar in dit geval vind ik het niet een poetsinstructie maar een paar losse mededelingen
do, 12/13/2012 - 16:32 Permalink
vV

persoonliojk denk ik dat de posting voornamelijk bedoeld was om betreffende praktijk/tandarts zwart te maken, gezien de expliciete naamsvermelding. Nu dat niet werkt boeit het niet meer. Zo komt het nu wel over aangezien vragen niet beantwoord worden (ja ja druk druk druk etc...die ken ik nu wel).
vr, 12/14/2012 - 10:51 Permalink
advies

Nou ja, dan is het misschien nog van waarde geweest voor alle meelezers hier. Ook belangrijk.

Overigens dit jaar redelijk veel vragen voorbij zien komen over de codes preventieve voorlichting en/of instructie.

Ben benieuwd hoe dat volgend jaar gaat zijn met de 5-minuten tarieven voor preventie en instructie. We zouden nu al een toelichting kunnen gaan maken, want de vragen gaan mijn inziens opzeker komen….
vr, 12/14/2012 - 11:22 Permalink
vV

zoals een collega altijd terecht stelt: een gebit moet je poetsen, niet verzekeren...

Het is altijd apart dat het schoonmaken door de schoonmaakdienst wel gewoon gedeclareerd mag worden, maar tijd die gaat zitten in adviezen om de noodzaak van die schoonmaak en gevolgen van de rotzooi op/in het gebit te beperken blijkbaar geen waarde heeft. In andere vlakken van de economie en bedrijfsleven is het heel normaal dat praat en zelfs leestijd betaald wordt, bij zorgverlening blijkbaar niet...triest. alsof die tijd geen waarde heeft.
vr, 12/14/2012 - 11:26 Permalink
Chris888

Klinkt wel een beetje sneu hoor.
Tis ook heel normaal als je wel een gratis onderhoudsadvies krijgt, of een aankoopadvies of wat voor advies dan ook. En dat een veertig-urige werkweek je 50 uur kost omdat je net een stapje meer wilt zetten voor de klant, je bedrijf, je kennisontwikkeling tbv klant en bedrijf, enz. Voor mijn part omdat je bang bent anders je baan kwijt te raken. Waarmee ik niet wil zeggen dat instructie in de gezondheidszorg gratis zou moeten zijn, maar jij suggereert of er alleen in de gezondheidszorg onbetaalde tijd van mensen wordt verwacht.
vr, 12/14/2012 - 12:02 Permalink
vV

zo was hij niet bedoelt. Maar het is wel een feit dat in het bedrijfsleven je vrij bent zelf je tarief vast te stellen voor de diensten die geleverd worden. Net zoals afgelopen jaar het bij d etandartsen heel even het geval was.
Mijn ervaring is dat de dingen die in het bedrijfsleven praattijd betreft gewoon in het tarief van de werkzaamheden wordt omgeslagen. Net zoals je bij de aannemer geen gratis offerte krijgt. Je krijgt er geen directe nota van maar het is weldegelijk verwerkt in de aanneemsom, die calculator werkt ook niet voor nop. Sterker nog vaak betaalt de klant die wel een opdracht geeft gewoon mee aan de tijd die in offertes en besprekingen gestoken wordt maar waar geen opdracht uit voorkomt..
Zo werkt dat, en voor de praattijd van dan nu specifiek de tandarts is gewoon een behandelcode door de NZA vastgesteld, dus praattijd wordt gewoon gewaardeert. En mag dus ook in voorkomende gevallen gedeclareerd worden. Ik verwacht wel idd veel discussie in 2013 daarover...
vr, 12/14/2012 - 12:26 Permalink
mecánico para …

ik vind praten tijdens behandeling geen instructie vV. gewoon niet. daarvoor ga je andes zitten, pak je de spiegel er anders bij, ga je dingen showen en vraag j eterug of het duidelijk is. effe tussen het tandsteen verwijderen vertellen dat porglasur leuk spul is en dat een stoker goed werkt..........dat kan dat trutje bij de DA dus ook over de counter zeggen. en die weet dan ook meteen welek kleur oogschaduw je dit jaar met kerst moet hebben........dat soort vage informatie is geen instructie. dan wil ik bloedingspercentages, plaquescores en resultaten van maanden terug erbij hebben
vr, 12/14/2012 - 20:55 Permalink
Kim123

Ik vind dat MPB & chris gelijk hebben eerlijk gezegd. Ik zie heel vaak dat als de tandarts waar ik mee werk gewoon ziet dat de patiënt geen tandenstokers/ragertjes etc gebruikt(en daardoor ontstoken tandvlees heeft) dat hij hun uitlegt dat ze dit best wel doen mét even een instructie erbij en een ragertje er vaak bij in een zakje. En weet zeker dat hij hier niets extra voor aanrekent (duurt dan ook nog bijna geen minuut). Hoort gewoon bij de controle. Ik vind dit ergens ook wel normaal.
vr, 12/14/2012 - 21:27 Permalink
vV

Daarom vraag ik ook naar tijdsbesteding en zo. Zou mij namelijk niets verbazen, mede door nog steeds ontberen van enige reactie van ts , dat het allemaal iets genuanceerder ligt dan dit.
Is dus nog steeds gissen. Ik ben het ermee eens dat instructie geven iets anders is dan praten en adviezen geven tijdens tandsteen weghalen.
za, 12/15/2012 - 10:26 Permalink