Kies half afgebroken: geen kroon mogelijk?

Author:
Steph
Posted:
ma, 12/17/2012 - 23:07
Hoi,

Enkele jaren geleden deed de tandarts bij mij een wortelkanaalbehandeling.
Na enkele jaren zonder problemen is deze kies nu plots afgebroken.
Het komt erop neer dat de achterste helft afgebroken is tot net tegen het tandvlees, de vulling eruit gevallen is en de voorste helft nog rechtstaat.
De tandarts heeft dit een beetje opgelapt met composiet en stelde voor de kies verder gewoon zo te laten. De tandarts zei ook nog dat de kies hoogstwaarschijnlijk ooit nog wel eens verder zal afbreken.

Is het normaal dat dit zo gelaten wordt? De kies voelt echt niet stevig aan en ik durf er amper nog mee te eten. Het is ook echt niet leuk dat ik me elke dag opnieuw bij elke maaltijd moet afvragen of dit de keer zal zijn dat de kies zal afbreken... Ook durf ik niet eens nog op reis te gaan aangezien de kies dan natuurlijk net dan verder zou afbreken!

Ik had gehoopt dat een kroon mogelijk zou zijn, maar de tandarts zegt dat er onvoldoende houvast is. Nochtans las ik op het internet dat er zoiets bestaat als een kroon met opbouw. Ik begrijp dan ook niet goed waarom dit niet mogelijk is.

De enige alternatieven die de tandarts voorstelt, zijn een brug of een implantaat. Een brug vind ik echter geen optie aangezien de kiezen ernaast dan moeten afgeslepen worden, en een implantaat is echt veel te duur.

Het idee dat ik binnenkort misschien met een gat rondloop houdt me 's nachts wakker! Het betreft overigens de tweede kies linksboven als je telt in de richting van hoektand naar verstandskies.

Alle advies is meer dan welkom!
Steph

Inderdaad, als patiënt beschik ik natuurlijk niet over de foto's, hoewel ik deze natuurlijk wel graag zou hebben.

Ik had dan toch graag vernomen of het in het algemeen wel mogelijk is een kroon met opbouw te plaatsen op een kies die (half) tot aan de wortel is afgebroken, of dat dit sowieso nooit mogelijk is?
di, 12/18/2012 - 20:43 Permalink