Na rondspeuren op het forum ben ik de volgende vraag niet tegengekomen.
4 weken geleden zijn bij een ongeluk vier tanden (twee voortanden boven en twee hoektanden, 11 tot 23) flink verschoven. Dezelfde dag nog heeft kaakchirurgie mijn tanden teruggezet (onder narcose) en ik heb voor 6 weken een provisorische beugel.
Ben inmiddels ook twee keer bij de tandarts geweest en deze heeft zenuwtestjes uitgevoerd met ijs. 1 tand geeft duidelijk reactie, 1 een klein beetje en 2 tanden geen reactie. Kloppen op de tanden geeft lichte pijn. Nu na 4 weken wil de tandarts overgaan tot wortelkanaalbehandeling bij de twee tanden die niet reageren op de ijstest. De analyse is dat de zenuwfunctie weg is en ook niet meer terugkomt.
Kan ik inderdaad het beste zo snel mogelijk overgaan tot wortelkanaalbehandeling om te voorkomen dat het pulpa verder ontstoken raakt en mogelijk het bot infecteert? Of kan ik beter nog wat wachten om te kijken of de zenuwfuncties toch weer terugkeren?
Hartelijk dank voor uw reactie,
4 weken geleden zijn bij een ongeluk vier tanden (twee voortanden boven en twee hoektanden, 11 tot 23) flink verschoven. Dezelfde dag nog heeft kaakchirurgie mijn tanden teruggezet (onder narcose) en ik heb voor 6 weken een provisorische beugel.
Ben inmiddels ook twee keer bij de tandarts geweest en deze heeft zenuwtestjes uitgevoerd met ijs. 1 tand geeft duidelijk reactie, 1 een klein beetje en 2 tanden geen reactie. Kloppen op de tanden geeft lichte pijn. Nu na 4 weken wil de tandarts overgaan tot wortelkanaalbehandeling bij de twee tanden die niet reageren op de ijstest. De analyse is dat de zenuwfunctie weg is en ook niet meer terugkomt.
Kan ik inderdaad het beste zo snel mogelijk overgaan tot wortelkanaalbehandeling om te voorkomen dat het pulpa verder ontstoken raakt en mogelijk het bot infecteert? Of kan ik beter nog wat wachten om te kijken of de zenuwfuncties toch weer terugkeren?
Hartelijk dank voor uw reactie,
Re: Wortelkanaalbehandeling na trauma (ongeluk)
Verkleuringen kunnen toch ook optreden als er wel een wortelkanaalbehandeling is gedaan?
Verkleuren deed een tand op basis van een dode zenuw/ bloedvaatjes. Dat gaat soms snel, soms traag. En voorheen werd afgesloten met wortelkanaal cement wat verkleuringen gafa, met duopecha in de bovenste kanaal delen en dat gaf ook een grijze waas. Tegenwwordig wordt er minder verkleurend materiaal gebruikt en het bovensted de el van het kanaal blijft deels leeg ( wel met composiet vulmateriaal gevuld) als het om kanaalvulling van gutta percha en cement gaat. En dan is de kan op verkleuring vanbinnen uit idealiter voorkomen.
Al ruim 20 jaar heeft een van mijn grote kiezen een amalgaamvulling. Helaas is de vulling door oxidatie flink verkleurd, waardoor de originele zilveren kleur nu zwart geworden is.
Omdat de vulling na al die jaren nog prima zijn werk doet, ben ik niet van plan om hem te laten vervangen. Daarom zou ik graag willen weten of de vulling zijn zilveren, glanzende kleur terug kan krijgen door hem te laten polijsten.
Bij voorbaat dank.
om die te beantwoorden: kan vaak wel ja. mits hij verder echt nog goed is.