Verschuiven met retainer?

Author:
martine85
Posted:
za, 12/29/2012 - 16:07
Ik heb sinds mei mijn linguale beugel eruit, toen heb ik een retainer gekregen, boven 2-2, onder 3-3.
In november heb ik dan nog een Hawley retainer gekregen, voor ' snachts.
In het begin deed deze echt drukpijn, na een paar nachten was dat probleem voorbij. Nu sinds een paar dagen doen me de tanden niet 'snachts, maar ongeveer 3 uur nadat ik de retainer niet meer draag.
Kunnen mijn tanden nog verschuiven, terwijl ik een vaste retainer én hawley retainer draag? Moet ik me zorgen maken?
martine85

Bedankt voor het antwoord!

Kan de Hawley dan strakker gaan zitten ofzo? Omdat de spanning pas sinds een paar dagen is?
Dat tanden altijd kunnen verschuiven wist ik, alleen had ik gehoopt en gedacht dat daarvoor de retainer zijn dienst wel deed, ik heb zelfs losse en vaste retainer!
Waarom ik twee varianten retainers heb weet ik ook niet, hoop alleen dat ze ook hun functie hebben en ik niet over een tijdje weet met beugel of scheve tanden rondren.
zo, 12/30/2012 - 00:25 Permalink
Ortholimburg

Vanzelf gaat een Hawley niet vaster zitten, maar ik zie vaak genoeg dat de beugel ervan verplooid raakt door foutieve manipulatie, bij het poetsen of zo of gewoon per ongeluk. Er is altijd een reden dat hij gaat klemmen, spontaan gebeurt het niet. Wat ik vreemd vind is dat het een half jaar geduurd heeft vooraleer de retainer geplaatst werd. Dat is zeker niet gebruikelijk, zelfs niet al er ook gekleefde retainers werden geplaatst. Wat was de reden daarvoor?
zo, 12/30/2012 - 01:30 Permalink
martine85

Ik vond het ook een beetje vreemd dat ik de hawley pas een half jaar erna gekregen heb, en dan ook nog terwijl ik al de vaste retainer heb. Mijn orthodontist zei dat het een extra bescherming is voor het geval dat het draad achter de tanden eens kapot gaat en ik of hij bv op vakantie zijn/ben.
Zo nu en dan versteld hij iets aan de hawley, de laatste keer was geloof ik eind november. Kan er met de hawley nog wat verschoven worden aan de tanden?
zo, 12/30/2012 - 09:52 Permalink