Trekken onder algehele narcose?

Author:
Putsemuts
Posted:
zo, 01/06/2013 - 15:02
Eind deze maand begin ik met het laten trekken van mijn bovengebit omdat ik voor een kunstgebit ga. Dit is noodzakelijk aangezien ik een heel slecht bovengebit heb, altijd veel pijnklachten, dus medisch het beste voor me. Dit gaat in 3 fases gebeuren, eerst kiezen linksboven, dan kiezen rechtsboven en dan mijn tanden bovenin. Op dit moment staan de afspraken voor de kiezen trekken met plaatselijke verdoving al vast. Alleen is het bij mij zo dat de verdoving niet altijd in 1 keer pakt, dan spuiten ze voor de 2e keer bij en is het nog niet helemaal verdoofd en meer verdoving kan de tandarts mij niet geven zodat er getrokken moet worden met maar halve verdoving. Dit is echt geen pretje. Op oudejaarsdag had ik zo een kiespijn, en omdat mijn eigen tandarts er niet was moest ik naar een vervangende tandarts. En zoals eerder pakte de verdoving na 2 keer nog niet en is de kies getrokken waar ik de helft nog van voelde, echt niet fijn, ook kreeg hij hem er niet goed uit waardoor het nog extra lang duurde ook. Nu zei deze tandarts tegen mij, had hem verteld over dat mijn bovengebit eruit gaat, dat als ik zo veel moeite heb met de plaatselijke verdoving, ik het ook onder algehele narcose kon laten trekken. Klopt dat? Heb links nog maar 2 kiezen, maar rechts nog 4. En al mijn tanden heb ik nog. Wat moet ik nu doen?
glimglom

Doe jezelf een plezier en laat de hele boel er onder één narcose-sessie uithalen. Klaar is Kees en je merkt er niks van. Ik heb het ook gedaan en kan het je echt aanraden. Wel even een goeie praktijk uitzoeken waar ze dit doen, en er hangt een kostenplaatje aan. De narcose moet je in de meeste gevallen zelf betalen.
zo, 01/06/2013 - 15:30 Permalink
vV

Dat laatste isnop heel veel vlakken in de zorg voor heel veel emnsen van toepassing. Alleen dan zouden de zorgkosten dus nog verder stijgen met alle gevolgen van dien. Gebruik de zoekfunctie eens, indien er indicatie is kan het wellicht via de kaakchirurg onder narcose, is al vaker over geschreven hier.
ma, 01/07/2013 - 07:55 Permalink
glimglom

Als je nagaat dat iedereen tanden en kiezen heeft (oorspronkelijk), en hoeveel mensen tandartsbezoek uitstellen tot afstellen aan toe wegens tandartsangst, vind ik die indicatiestelling voor narcose (waarna vergoeding) erg karig bemeten. Voor mij zou het wel in de aanvullende verzekering mogen. Maar goed, als je echt als de dood bent voor tandartsen en kaakchirurgen, kun je ook sparen voor een (regelmatig) narcose-cadeau aan jezelf. Moet je wel tijdig beginnen met sparen en niet wachten tot de nood zodanig aan de man is dat je in de financiële problemen komt. Meestal stort je gebit niet van de ene op de ander dag in, je ziet het aankomen.

Maar het financiële aspect is één kant van de narcosezaak. Als het gaat om algehele gebitsverwijdering puur als behandeling, is narcose wat mij betreft een geweldige uitkomst. Het is niet iets wat menig mens bewust wenst mee te maken.
ma, 01/07/2013 - 10:09 Permalink
vV

Meestal stort je gebit niet van de ene op de ander dag in, je ziet het aankomen.
sterker nog in d emeeste gevallen is het, ook zonder tandartsbezoek, te voorkomen. Want verval op zich heeft andere factoren dan angst, de angst zorgt er helaas wel voor dat kleine probleempjes groter worden. Ik vind echter de insteek en basis en ook de aanwezige voorzieningen die er in de zorg zijn om dat verval tijdig en ook bij angstpatienten, voordat er echte problemen zijn, te stoppen cq vertragen van dermate omvang aanwezig dat ""zomaar"" totaalextracties onder narcose wijder te financieren. Er is nu voldoende ruimte voor, ook bij gevallen van angst, om daar een machtiging voor te verkrijgen.
Maar dat moet dan wel via de juiste weg en met de juiste onderbouwing. Daarnaast is een narcose dermate ingrijpend voor het lichaam dat je daar niet al te lichtvaardig mee om moet gaan.
ma, 01/07/2013 - 10:41 Permalink
Putsemuts

Meestal stort je gebit niet van de ene op de ander dag in, je ziet het aankomen.
sterker nog in d emeeste gevallen is het, ook zonder tandartsbezoek, te voorkomen. Want verval op zich heeft andere factoren dan angst, de angst zorgt er helaas wel voor dat kleine probleempjes groter worden. Ik vind echter de insteek en basis en ook de aanwezige voorzieningen die er in de zorg zijn om dat verval tijdig en ook bij angstpatienten, voordat er echte problemen zijn, te stoppen cq vertragen van dermate omvang aanwezig dat ""zomaar"" totaalextracties onder narcose wijder te financieren. Er is nu voldoende ruimte voor, ook bij gevallen van angst, om daar een machtiging voor te verkrijgen.
Maar dat moet dan wel via de juiste weg en met de juiste onderbouwing. Daarnaast is een narcose dermate ingrijpend voor het lichaam dat je daar niet al te lichtvaardig mee om moet gaan.

Daar ben ik het niet helemaal mee eens, angst voor de tandarts, nee dat heb ik niet echt, puur en alleen dat als er getrokken moet worden de verdoving niet pakt. En voorkomen, nou ook daar ben ik het ook niet helemaal mee eens, heb in mijn peuter/kleuter tijd veel antibiotica moeten slikken, dit heeft mijn gebit goed aangetast in de slechtste zin van het woord. Ook spelen er erfelijkheids factoren mee.

Ik vind dat de tandarts, algehele narcose bijvoorbeeld als het medische noodzaak is, dit moet aangeven en dat dan de ziekenfonds alles of een gedeelte vergoed. De tandarts weet toch wel van zijn patiënten wie het echt nodig heeft of niet?

Ik ga woensdag nog eens een keer naar de tandarts om er over te praten, maar denk dat ik toch maar ff een bikkel moet zijn, en ze gewoon met plaatselijke verdoving moet laten trekken.

Bedankt voor jullie antwoorden zover!
ma, 01/07/2013 - 22:33 Permalink
vV

heb in mijn peuter/kleuter tijd veel antibiotica moeten slikken, dit heeft mijn gebit goed aangetast in de slechtste zin van het woord.
gebitsaantasting door AB in jeugd komt oha door de siroop waar het in ingegeven wordt, niet door de AB zelf, en dat tast over het algemeen alleen het dan nog aanwezige melkgebit aan. AB op latere leeftijd is tabletvorm en doet niet zoveel negatiefs voor het gebit.

Erfelijke factoren, ik zou zo niet weten welke een dermate verwoestende invloed kunnen hebben maar goed als dat er is is het te onderbowuen en valt daarmee behandeling dus onder de regeling bijzondere tandheelkunde. Daarmee moet je zeker verder kunnen komen, eventueel via een CBT.
di, 01/08/2013 - 10:10 Permalink