Aaaaaaaahgr ik kan wel janken. Ik heb al 6 jaar een beugel, ik had een onderbeet class III en ben net 2,5 maanden geleden een dubbele kaakoperatie ondergaan. Ik ben hartstikke tevreden met het resultaat (qua standen van mijn kaken). Maar nu zie ik heel duidelijk dat mijn bovenkaak smaller is dan mijn onderkaak. Aan de rechterkant komen mn voor- en hoektanden er goed overheen maar aan de linkerkant staat het net op elkaar. Mijn voortanden zitten dus ook niet helemaal het midden, maar meer aan de rechterkant. Pfff het is ook nooit goed, wanneer komt hier nou eindelijk een einde aan? Ik erger me er heel erg aan want na al die jaren en na al die pijn heb ik nog niet helemaal een perfecte mooie beet, wat je wel zou verwachten. Mijn kaakchirurg zei al dat ik het kon laten verbreden (ortho behandeling), maar dat ik dan nog wel een jaar mijn beugel heb. Ik ben deze beugel echt helemaal zat! Nou had ik op internet opgezocht dat je kaak word verbreed met een stukje metaal in je gehemelte die je telkens moet aandraaien (expander?), maar kan dit ook zonder beugel?! Ik heb namelijk over anderhalve week een afspraak bij de ortho en dan gaat mn beugel eruit. Maar ik zag op filmpjes dat je dan zo een lelijke spleet tussen je voortanden krijgt en dat dit vooralsnog met de beugel gecorrigeerd moet worden... HELP wat moet ik doen :cry:
Alvast bedankt!
Alvast bedankt!
Re: Bovenkaak smaller dan onderkaak, voortanden niet in midd
Dit "stukje metaal" is een TPD of transpalatal distractor, en nee, dit kan niet zonder beugel, en bovendien is het weer een operatie, want vooraleer zo'n TPD
je kaak kan verbreden moet die eerst chirurgisch losgemaakt worden.
Hmm, oké.. Ik weet dan niet wat mijn chirurg bedoelde met het verbreden van de bovenkaak als ik m'n beugel langer in houd? Weer een kaakoperatie?! Ben blij dat ik nu eindelijk weer ben hersteld van de vorige operatie :o dan neem ik maar genoegen met wat ik nu heb... jammer.
Bedankt voor je antwoord iniedergeval :).