Hoi,
Ik heb een vraagje, ik ben aan het overwegen of ik een linguale beugel zal nemen. Of eigenlijk meer wanneer ik dit zal doen.
Mijn orthodontist heeft namelijk gezegd dat er bij mij kiezen uit moeten (bovenin, de eerste kies van voren aan beide kanten).
Nu is mijn vraag; hoe lang duurt het voordat deze gaten weer "dicht" zijn? Of in ieder geval minder zichtbaar?
Alvast bedankt
Ik heb een vraagje, ik ben aan het overwegen of ik een linguale beugel zal nemen. Of eigenlijk meer wanneer ik dit zal doen.
Mijn orthodontist heeft namelijk gezegd dat er bij mij kiezen uit moeten (bovenin, de eerste kies van voren aan beide kanten).
Nu is mijn vraag; hoe lang duurt het voordat deze gaten weer "dicht" zijn? Of in ieder geval minder zichtbaar?
Alvast bedankt
Re: Linguale beugel, kiezen laten trekken
6 tot 12 maanden.. is toch langer dan ik had gehoopt of gedacht. Ik denk namelijk dat die gaten goed zichtbaar zijn als ik praat.
Als we met linguale werken wordt er normaal een "cache" geplaatst,een schilde, om de gaten waar tanden werden weggehaald te camoufleren, dus zie je die openingen niet. Naarmate de andere tanden opschuiven wordt er van de cache stap voor stap wat afgeslepen tot de ruimte helemaal dicht is.
Wat jou wordt aangeraden is precies wat ik vorige week heb laten doen. Ik heb 4 kiezen in 1 keer laten trekken, de 4 kiezen naast de hoektanden. Het trekken zelf viel wel mee, vooral je oren dichthouden :) maar ben sinds vrijdag alleen maar aan de pijnstillers. Mijn kaak is behoorlijk pijnlijk en verder kan ik alleen maar vloeibaar eten (aardappelpuree en soep enzo...)
As Maandag gaat de draad van mijn linguale beugel erin en zetten ze van die neptanden er tegen aan.
Wat ik wel afvraag (hopelijk heeft iemand daar al ervaring mee): hoe lang duurt het voordat de gaten waar je wortel van de kies in zat dicht gaan? wordt dat dichtgetrokken met de beugel? Je kunt het namelijk heel lastig schoonhouden en ben bang voor ontstekingen.
De 'neptand' die ik ga krijgen is even dik als de kies, dus valt helemaal over het gat heen. ben bang dat daar eten onder blijft zitten.
Hopelijk kan iemand hier wat over vertellen...