Vraag vooraf verwijderen verstandskiezen.

Author:
jopie2014
Posted:
zo, 01/27/2013 - 23:00
Even wat vragen.
Binnen kort worden mijn verstandskiezen (4) er in 1 keer uitgehaald.
Ik heb de dag van de operatie natuurlijk vrij, maar hebben jullie enig idee hoe lang ik me daarna voel? Na hoeveel dag(en) kun je weer normaal aan het werk (heb gewoon kantoorbaan).

Verder is mij aangegeven dat eten erg moeilijk is.
Maar niet wat verstandig is om wel te eten. Ik dacht ga makkelijk yoghurt e.d. eten maar dan krijg je weer heel veel slijm vorming. Misschien brood nat maken of zo, maar tips zijn welkom.

Heb je na de operatie ook erg veel last van bloed verlies?
Ik word daar namelijk altijd super misselijk van (bloed in mijn mond) en vraag me af of dit erg is of wel mee valt.

Krijg je na de ingreep ook pijnstillers mee? Anders moet ik namelijk vooraf even voor wat medicatie zorgen.

Excuus voor de vragen maar wil me graag goed voorbereiden.
glimglom

Nog niet al te lang geleden is mijn hele gebit eruitgehaald, in een keer.
Ik kreeg voor 3 dagen pijnstillers mee. Het bloedde enigszins, op dag 1, maar niet al te erg. 's Nachts even een oud kussensloop gebuiken, een nachtje of 2.

Napijn nauwelijks. Wel oncomfortabel uiteraard met eten, maar het is winter: dus maak lekkere stamppotjes of prak je eten helemaal fijn. Op dag 1 heb ik gewoon hutspot gegeten, heb me wel even afgezonderd van mijn tafelgenoten :-))

Soep is alleen maar een goed idee als het helemaal glad is, dus geen groentesoep bijv.
Verder gladde toetjes en heel zacht fruit, wat je desnoods pureert.

Ik at ook al snel een boterham zonder korst. Met smeerkaas, pindakaas,smeerworst.

Kortom: dat eten valt zat mee, de pijn en de nabloeding ook.

Oja, ik had van dat spoelspul van de apotheek. ben de naam vergeten. je tong wordt er zwart van, maar dat trekt weer weg ;-)
ma, 01/28/2013 - 07:35 Permalink
jopie2014

Bedankt voor je reactie.
Nog een andere vraag waar jij me wellicht ook mee kunt helpen.
Hoe lang moet je in het ziekenhuis blijven (wordt onder algehele narcose gedaan), maar je na een uur alweer weg of moet je echt de hele middag e.d. blijven?
En mij werd geadviseerd dat ik 5 dagen beter bij iemand anders kon zijn, is dit ook daadwerkelijk zo of red je je prima (met uitzondering van de eerste dag, want dan zal ik nog wel suf zijn van de narcose).
ma, 01/28/2013 - 15:19 Permalink
glimglom

Ik ben geholpen in een tandheelkundig centrum, onder narcose. Behandeling duurde ongeveer 3 kwartier. Nadat ik daaruit ontwaakte, kreeg ik een pijnstiller opgelost in water en stond ik binnen een half uur buiten. Uiteraard niet zelf gereden, maar na een kort autoritje, zat ik een uurtje later alweer achter m'n PC. , met een mond vol hechtingen en kunstgebitten. :-) en een kop koffie.
Geen last gehad van de narcose, niet misselijk of zo. 's Avonds een beetje bijtijds naar bed gegaan. Mijn gezicht deed wel een beetje zeer, een beurs gevoel zeg maar (alsof ik in de boksring had gestaan en had verloren). Maar de wonden in m'n mond deden niet echt pijn. M'n gezicht afdrogen, zoals je dat normaal doet, was gevoelig de eerste dagen. Droogdeppen ging beter.

Hoe het bij een kaakchirurg gaat in een ziekenhuis weet ik dus niet. Volgens mij moet je in een ziekenhuis wat langer blijven. Waar ik was, mocht ik gewoon weg omdat ik me goed voelde (relatief gezien dan hè, want zo'n sloop is natuurlijk niet niks, maar het is mij 100 % meegevallen)
ma, 01/28/2013 - 17:58 Permalink
Overgaauw

- Alle vier in één keer vergt veel verdoving. De verdoving blijft nog een uur of 2-3 merkbaar. Houd daar dus rekening mee. Liever niet roken en eten of drinken in die periode. Probeer dat daarvoor te doen.

- Dat ze alle vier in één keer gedaan worden doet vermoeden dat het niet heel lastig is om ze eruit te halen. In principe moet achter een computer werken gewoon kunnen dezelfde dag. Zeker de eerste uren wordt echter afgeraden intensief of risicovol werk te verrichten. Deelname aan het verkeer of het bedienen van machines e.d. vallen daar bijvoorbeeld onder.

- Je kan napijn krijgen en het kan gaan zwellen. Na 3 dagen zou je wel verbetering moeten merken. Is dat niet het geval en krijg je er dan ook nog hoge koorts bij (>39 graden) dan moet je even contact opnemen.

- Afhankelijk van de situatie zal de overgebleven holte gehecht worden - in de regel met zelfoplosbare hechtingen - (bij onoplosbare krijg je een afspraak voor verwijdering) of zal je gevraagd worden op een gaasje te bijten. In beide gevallen moet je het wondje zo veel mogelijk ontzien. Zeker de eerste dag niet spoelen. Vanaf de tweede dag kun je het wondje schoonspoelen. Je krijgt soms een spuitje mee, een 'monoject' heet dat, waarmee je kunt spoelen met zout water. Zout water maak je door een beker water met een theelepel zout te koken (en af te laten koelen uiteraard). De tuut zet je in het wondje, dan spuit je het water erin en daarna spuug je het uit. Zo houd je het wondje schoon en verminder je ook een vieze smaak. Als hechtingen niet nodig zijn zal je waarschijnlijk gevraagd worden op een gaasje te bijten. Dit stopt het bloeden. Houd het gaasje dat geplaatst wordt zo'n half uur in. Meestal krijg je wat gaasjes mee, mocht het weer gaan bloeden kun je zelf zo'n gaasje dubbelvouwen en er weer op bijten.

- Soms krijg je een recept mee voor pijnstillers - meestal brufen. Je kunt ook paracetamol nemen en daar al mee beginnen voor dat de verdoving helemaal is uitgewerkt.

Dit is doorgaans de gang van zaken. Soms krijg je een boekje mee waar o.a. deze informatie instaat. En je kunt uiteraard ook de behandelaar nog vragen stellen.
di, 03/19/2013 - 15:28 Permalink
Overgaauw

Overigens: er zullen behandelaars zijn die mijn uitleg te uitgebreid vinden en vinden dat het korter kan. Dat is ook zo maar hangt af van de situatie. Ik geef, zeker op afstand, liever informatie op basis van 'ouwewijvenwijsheid' liever mee, dan om verlegen. Ik vind op mijn beurt weer veel behandelaars kortaf en los daarvan, als je patiënten weer aan de deur komen omdat ze iets niet goed begrepen hebben is dat voor beide partijen vervelender en tijdrovender dan een instructie die een halve minuut langer duurt.

Vragen over de dagbehandeling en rusttijd kunnen denk ik beter beantwoord worden door het betreffende behandelteam (bijvoorbeeld de anesthesioloog).
di, 03/19/2013 - 17:13 Permalink
jopie2014

Bedankt voor je reactie.
Inmiddels is de operatie al geweest en heb ik alles al achter de rug gehad.
Ten eerste, ik kon de eerste dag absoluut NIET naar mijn werk. Moest zelfs in het ziekenhuis blijven. Bleef maar bloedovergeven (want ik door de operatie binnen had gekregen). En bloeddruk, hartslag en temp., waren veel te laag. Was dus niet zozeer alleen maar door de operatie maar wel door hoe mijn lichaam reageerde.

Van het ziekenhuis kreeg ik advies 5 dagen niet alleen te zijn en dat kon ook echt niet.
Verder eigenlijk geen pijn gehad, zou het zo weer doen, heb me echt druk gemaakt om niets.
Hechtingen had ik inderdaad 8, twee per kies.

Helaas na de operatie wel losse kiezen en een breukje in mijn kaak door de operatie.
wo, 03/20/2013 - 23:10 Permalink