Hallo, graag leg ik mijn situatie aan dit forum voor. Ik heb afgelopen weken veel op internet gezocht naar informatie en herkenning. Nu toch de stap om mijn eigen verhaal in te brengen.
Mijn geschiedenis is: ik ben nu 36, vanaf m'n 23e heb ik meerdere wortelkanaalbehandelingen gehad. Deze zijn toentertijd niet optimaal uitgevoerd vanwege de lange kromme wortels die ik schijn te hebben. De afgelopen jaren daar de rekening voor gekregen: meerdere keren een wortelpuntontsteking gehad, herbehandelingen bij de Endodontoloog, apexresecties en vorig jaar is er een kies -die bleef rommelen - getrokken.
Een jaar geleden heb ik Pfeiffer gekregen, voo rhet eerst. Ben daardoor minder sterk in m'n weerstand.
Ook heb ik sinds mijn 19e Diabetes type 1, ik spuit 4x daags insuline (Humalog).
Ik denk dat ik wel kan zeggen dat mijn kiezen een kwetsbare plek zijn. Zodra m'n weerstand daalt en ik grieperig of verkouden wordt, gaat het rommelen in m'n kaakholtes en bij de wortels.
Deze eerste maand van 2013 ging het ook weer mis.
Maandag een week geleden ben ik behandeld voor een wortelpuntontsteking. Deze was in maart 2012 ook behandeld, maar het bleek dat 1 wortelkanaal nog ontstoken was.
Deze maandag een apexresectie gehad bij een - voor mij nieuwe - kaakchirurg in het ziekenhuis van Woerden. Mijn eigen vertrouwde kaakchirurg in Utrecht, dokter Crisi - geweldige kaakchirurg - is helaas gestopt.
De week ervoor was ik al aan een antibioticakuur gegaan om de ontsteking te onderdrukken.
De behandeling zelf verliep redelijk, wel moest ik bij-verdoofd worden i.v.m. de ontsteking die nog wel actief was. Iets van 3 hechtingen.
Die maandagmiddag en avond veel gekoeld met ijs. De zwelling viel mee op dinsdag en woensdag.
Pijnstillers Ibuprofen 600.
Na 2 dagen, op de woensdag, leek het echt rustig te worden. Dat was ook de laatste dag van de antibiotica, de kaakchirurg had me nog voor 2 dagen extra antibiotica meegegeven. Meer was niet nodig. Ook niet na mijn vraga of ik, ivm zwakke weerstand, toch niet langer moest slikken.
Vanaf donderdag, dus op de 3e dag na de ingreep, ging het rommelen. Vooral snachts.
Vrijdag gebeld met de assistente: ik moest voorzichtig doen met eten en vooral ibuprofen en paracetamol blijven slikken.
Vannacht de nacht van zondag op maandag, wakker gelegen van de zeurende pijn. Ook na 2x ibuprofen 400 bleef het zeuren.
Het voelt als dezelfde pijn als voor de behandeling.
Mijn gevoel zegt: de kaakchirurg heeft de verkeerde kies behandeld.
Dat zal natuurlijk vast niet, maar zo voelt het.
Aanstaande woensdag kan ik terecht bij een kaakchirurg in Utrecht. Om het te laten bekijken.
Mijn vragen zijn:
> Hoe normaal is het dat ik een week na de apexresectie nog last heb, vooral snachts? En dat ik die pijnstillers nog zo nodig heb?
> Welke invloed heeft de korte antibiotica-kuur op het herstel? Mijn gevoel zegt: had me toch nog voor een week gegeven...
> Hoe kort op elkaar kun je apexresecties krijgen? Kan ik a.s. woensdag, 15, week na de vorige, nogmaals behandeld worden?
Misschien ben ik ook een beetje op zoek naar herkenning en wat troost...
Ik baal er zo van dat deze ontstekingen steeds maar opspelen en me dagenlang uitschakelen... Na zo'n behandeling voel ik me altijd opgelucht, zo van: nu alleen herstellen en dan ben ik er weer vanaf. Maar deze rond voelt het niet zo, ik ben er niet van af.
Bedankt voor het lezen en evt. reageren,
Rianne
Mijn geschiedenis is: ik ben nu 36, vanaf m'n 23e heb ik meerdere wortelkanaalbehandelingen gehad. Deze zijn toentertijd niet optimaal uitgevoerd vanwege de lange kromme wortels die ik schijn te hebben. De afgelopen jaren daar de rekening voor gekregen: meerdere keren een wortelpuntontsteking gehad, herbehandelingen bij de Endodontoloog, apexresecties en vorig jaar is er een kies -die bleef rommelen - getrokken.
Een jaar geleden heb ik Pfeiffer gekregen, voo rhet eerst. Ben daardoor minder sterk in m'n weerstand.
Ook heb ik sinds mijn 19e Diabetes type 1, ik spuit 4x daags insuline (Humalog).
Ik denk dat ik wel kan zeggen dat mijn kiezen een kwetsbare plek zijn. Zodra m'n weerstand daalt en ik grieperig of verkouden wordt, gaat het rommelen in m'n kaakholtes en bij de wortels.
Deze eerste maand van 2013 ging het ook weer mis.
Maandag een week geleden ben ik behandeld voor een wortelpuntontsteking. Deze was in maart 2012 ook behandeld, maar het bleek dat 1 wortelkanaal nog ontstoken was.
Deze maandag een apexresectie gehad bij een - voor mij nieuwe - kaakchirurg in het ziekenhuis van Woerden. Mijn eigen vertrouwde kaakchirurg in Utrecht, dokter Crisi - geweldige kaakchirurg - is helaas gestopt.
De week ervoor was ik al aan een antibioticakuur gegaan om de ontsteking te onderdrukken.
De behandeling zelf verliep redelijk, wel moest ik bij-verdoofd worden i.v.m. de ontsteking die nog wel actief was. Iets van 3 hechtingen.
Die maandagmiddag en avond veel gekoeld met ijs. De zwelling viel mee op dinsdag en woensdag.
Pijnstillers Ibuprofen 600.
Na 2 dagen, op de woensdag, leek het echt rustig te worden. Dat was ook de laatste dag van de antibiotica, de kaakchirurg had me nog voor 2 dagen extra antibiotica meegegeven. Meer was niet nodig. Ook niet na mijn vraga of ik, ivm zwakke weerstand, toch niet langer moest slikken.
Vanaf donderdag, dus op de 3e dag na de ingreep, ging het rommelen. Vooral snachts.
Vrijdag gebeld met de assistente: ik moest voorzichtig doen met eten en vooral ibuprofen en paracetamol blijven slikken.
Vannacht de nacht van zondag op maandag, wakker gelegen van de zeurende pijn. Ook na 2x ibuprofen 400 bleef het zeuren.
Het voelt als dezelfde pijn als voor de behandeling.
Mijn gevoel zegt: de kaakchirurg heeft de verkeerde kies behandeld.
Dat zal natuurlijk vast niet, maar zo voelt het.
Aanstaande woensdag kan ik terecht bij een kaakchirurg in Utrecht. Om het te laten bekijken.
Mijn vragen zijn:
> Hoe normaal is het dat ik een week na de apexresectie nog last heb, vooral snachts? En dat ik die pijnstillers nog zo nodig heb?
> Welke invloed heeft de korte antibiotica-kuur op het herstel? Mijn gevoel zegt: had me toch nog voor een week gegeven...
> Hoe kort op elkaar kun je apexresecties krijgen? Kan ik a.s. woensdag, 15, week na de vorige, nogmaals behandeld worden?
Misschien ben ik ook een beetje op zoek naar herkenning en wat troost...
Ik baal er zo van dat deze ontstekingen steeds maar opspelen en me dagenlang uitschakelen... Na zo'n behandeling voel ik me altijd opgelucht, zo van: nu alleen herstellen en dan ben ik er weer vanaf. Maar deze rond voelt het niet zo, ik ben er niet van af.
Bedankt voor het lezen en evt. reageren,
Rianne
Re: Twijfel / pijn na Apexresectie: wie kan 'r meer over zeg
Ergens ook moet je je met de hele voorgeschiedenis en ziektehistorie , mn de diabetes, gaan afvragen hoe ver je moet en wilt gaan denk ik. Geen leuk bericht, maar met de info die ik nu heb kom ik ook niet verder dan dit.
Hmmm... ik heb nooit zo beseft dat m'n diabetes echt een complicerende factor is...
Wat bedoel je precies met de vraag 'hoe ver ik moet / willen gaan'? Wat heb ik als alternatieven dan? Laten trekken? En dan hopen dat de botaangroei werkt en een implantaat? Of denk je aan nog andere mogelijkheden?
Wel goed om te horen dat een korte antibioticakuur niet 'gek' is. Tot nu toe werkt het wel goed bij me, actieve ontstekingen nemen af.
Wat denk je, die pijn die ik nu heb, na een week, een zeurende pijn, is dat wat er bij hoort, bij het genezingsproces?
Ik heb ook geen geduld he :-) A.s. woensdag ben ik bij de kaakchirurg, dan nog meer duidelijkheid.
ik zal het hier ook melden.
Bezoek aan de kaakchirurg was verhelderend: inderdaad, vanwege mn DIabetes Type 1 verloopt het genezingsproces (aanzienlijk) trager en complexer. Ook waren hechtingen gaan ontsteken, dat geeft een pijn die doet denken aan zenuw / ontstekingspijn.
De kaakchirurg heeft de hechtingen verwijderd. Op de foto zag alles er OK uit.
Na dit bezoekje heb ik betere nachten gemaakt en na 1,5 dag was ik zonder pijnstillers.
Nu, twee weken na de apexresectie, is het nog steeds gevoelig, lichte zeurende pin ter hoogte van de behandelde plek.
Hoort er allemaal bij. Geduld hebben. 8)
Als antwoord op Re: Twijfel / pijn na Apexresectie: wie kan 'r meer over zeg door riannemeijer
Ik ben ook Diabeet met insulinepomp en 8 weken geleden ook de zelfde ingreep gehad.
Gisteren voor controle geweest en het bleek dat bij mij het kaakbot nog niet was terug gegroeid en daardoor er weer een ontsteking zou kunnen zitten.
Als dat het geval over 6 weken is dan moet de kies er uit en krijg ik een implantaat. (en ik ben al zo dapper bij de tandarts, laat staan kaakchirurg).
Na de ingreep heb ik me ook suf geslikt aan de pijnstillers maar na een week was het al een stuk beter en kon ik de pijnstillers laten liggen.
Heb zeker 2 weken erna nog een verdikking en hechtingen gevoelt.
Mijn vraag zou eerder zijn dat men bij diabetes patiënten wellicht het kaakbot permanent weer zou moeten herstellen om nieuwe infecties te voorkomen daar wij gewoon gevoeliger zijn daarvoor, welke opties zouden er dan zijn? iemand antwoord hierop?
Ik heb inmiddels met mijn tandarts overlegd (top vent) en hij zij dat ik gewoon pech heb diabetes te hebben en ik alleen maar kan hopen dat het toch door het lichaam zelf goed komt. Hij baalde hier zelf ook van. Hij had geen tips of ideeën voor me. Helaas als suikerklont of insuline junk (take your pick) val je helaas vaak in de prijzen.
Wens je sterkte en beterschap,
Doedie!