beugel eruit, tanden verschoven?

Author:
donitwa1
Posted:
di, 02/05/2013 - 20:24
Hallo allemaal,

Ik lees al een tijdje mee. Echter nu vraag ik mij zelf wel iets af en kom er zo 1,2,3 niet zelf uit. Op 7 januari kreeg ik te horen dat mijn beugel eruit mocht. De week daarna is dat gebeurd. Helaas liet het spalkje na 2 dagen los en kreeg ik tot 2 keer toe een spleetje tussen mijn voortanden, terwijl de spalk goed vast zat. Dit is 2 keer onder druk gemaakt. Ik voel mij nu heel onzeker. Heb het idee dat ik het zelf allemaal fout doe. Ik durf bijna niet te eten omdat dat zoveel druk geeft op mijn tanden en ik ben als de dood dat het weer verschuift. Vorige week donderdag heb ik dit met de ortho besproken. Hij heeft een extra nacht-retainer laten aanmeten. Ik moet zeggen dat ze echt heel erg hun best doen allemaal. Maar tot op heden hebben ze me nog niet veel geruster kunnen stellen.
Ik denk namelijk op de foto's te zien dat mijn gebit anders staat dan toen ik mijn beugel nog had. Ik vind het minder mooi. Misschien is het wennen en zie ik het verkeerd. Maar het beheerst zo'n beetje mijn hele leven nu. Ik heb soms spijt dat ik ooit aan de beugel ben begonnen. Het hele beugeltraject viel mij zo mee, maar nu heb ik last van mijn tanden en alles voelt zo instabiel dat ik zelfs niet meer met een rietje durf te drinken voor de druk die ik dan voel.
Afgelopen vrijdag had ik last van mijn hoektand en die ernaast. Echt een verplaatsingspijn zoals ik die wel had als ik een nieuwe draad had gehad. 's avonds ontdekte ik een minuscuul spleetje tussen mijn voortand en die ernaast. Nu ga ik er vanuit dat de nacht-retainer dat wel weer corrigeert, dus daar maak ik me minder zorgen om. Is het zo dat de nacht-retainer de spalk overruled?

Ik hoop dat het gelukt is de foto's te plaatsen. Willen jullie dan met me meekijken?

Op de dag dat ik te horen kreeg dat de beugel eruit mocht:
http://i49.tinypic.com/ejgd5j.jpg
http://i48.tinypic.com/2myoh6x.jpg

3 weken later:
http://i49.tinypic.com/hrg8yd.jpg
http://i49.tinypic.com/330urrr.jpg

Alvast dank.
Ortholimburg

Persoonlijk zie ik eigenlijk weinig verschil in de beelden tijdens en na. Ik begrijp dat je beugel nog maar net weg is.Om wat stabiliteit te krijgen zul je echt wat meer geduld moeten hebben. Op dit moment staan je tanden in osteoid weefsel, dat is weinig gemineraliseerd bot, en dus staan je tanden wat los, en het duurt pakweg een half jaar vooraleer ze terug vast staan. Draag gewoon je retainer zoals voorgeschreven en voor de rest kan je beter je gebit goed gebruiken, veel kauwen, eventueel kauwgom. Het is juist de functie van je gebit die het bot doet maturiseren,dus er is geen enkele reden om overmatig voorzichtig te zijn.
di, 02/05/2013 - 23:48 Permalink
donitwa1

Dank voor je snelle reactie.

Zelf heb ik het gevoel dat de tand (op de foto links) van mijn voortand nu naar achteren staat ipv ernaast. Zo voelt het ook tov toen de beugel er nog in zat. Maar misschien ben ik gewoon te perfectionistisch en had ik een ander beeld geschept. Had ik het er graag naast gezien omdat hij altijd al wat naar achteren stond. Een van de redenen voor de beugel. De beugel heeft er maar 8 maanden gezeten. Misschien te snel eruit of beter wordt het niet. Dan heb ik het daar maar mee te doen, toch?
De retainer is aangemeten nadat de spalk al 3 keer opnieuw is vastgezet, dus zoals het nu op de laatste foto staat. Helaas niet al toen de afdruk voor de spalk werd gemaakt.

Maar ik ben wel geruster dat het echt geen kwaad kan dat het los voelt.

Nogmaals dank!
wo, 02/06/2013 - 08:01 Permalink
Karinkarinkarin

Hoi
Ik zie dat je voortanden boven nu verder naar achter staan.
Ik heb mijn beugel nu sinds september eruit, en heb dat ook. Komt ook doordat tijdens het dragen van de beugel de tanden iets ruimer naast elkaar zijn komen te staan, en nu staan ze stevig tegen elkaar, zoals ik voorheen had.
Maar ik ben ook zeer benieuwd of mijn tanden nu zo blijven staan. Heb beneden een draadje retentie, boven ging dat niet, de ondertanden zouden dan beschadigd worden. Spannend......
Heb boven en onder snachts zo een doorzichtig hoesje, draag deze zeker 20 uur per dag. Ortho zei in januari al dat ik deze niet meer hoefde te dragen.......... En toch zijn mijn voortanden veel verticaler gaan staan, daardoor heeft de tong minder ruimte.......
Tja, behandeling heeft toch 25 tot 3000 euro gekost en 2 jaar ijzer in je mond..........
vr, 05/10/2013 - 01:07 Permalink
donitwa1

Sorry voor mijn late reactie. Ik kon op de een of andere manier niet meer inloggen. Heb nu een nieuw account moeten aanmaken.

Hoe het nu gaat? Het blijft lastig. Ik ben inmiddels wel beter gewend. Ik baal nog steeds van mijn "naar binnen gekantelde" tand. Ik heb nog een aantal gesprekken met de ortho gehad en hierin mijn gevoel kunnen uitleggen. Hij begreep het wel, maar vind het ook verstandig dat ik eerst wen. Hij vindt het in ieder geval prachtig. Omdat ik zo bang was dat mijn draad toch los kon gaan hebben we als zekerheid ook een doorzichtig bitje voor in de nacht aangemeten. Ik merk wel dat ik daar baat bij heb. Wat ik ook merkte was dat toen ik het bitje de 1e nacht in had ik echt gewoon tandenpijn heb gehad. Blijkbaar is de retentiedraad toch niet voldoende en willen mijn tanden graag toch weer de andere kant op.
Wat ik verder nog heel vervelend vind is dat mijn tanden nog steeds "klikken". Vooral aan de kant waar de tand is "verschoven". Voor mijn gevoel is die kant gewoon instabieler. Eten met mijn voortanden vind ik nog steeds lastig. Zachte dingen durf ik inmiddels wel. Maar als ik bijvoorbeeld een zacht puntje door bijt met mijn voortanden dan "klikken" ze.
Ook heb ik iedere keer "last" van het draadje. Als ik dan naar mijn zoon kijk, dan zit het daar gewoon veel mooier. Maar goed, zijn tanden staan ook veel mooier. Ik heb natuurlijk mijn tanden al zo lang in een andere stand gehad. Dan is het al een best mooi resultaat na 8 maanden.
Maar als ik een nog mooier gebit had kunnen hebben door nog wat langer de beugel te hebben had ik dat er absoluut voor over gehad.

Conclusie: ik ben best tevreden, maar baal wel dat het misschien beter had gekund en had me niet gerealiseerd dat mijn tanden zo instabiel zouden aanvoelen.
Ik geef het nog even de tijd. Hoop dat het allemaal goed komt. Vooral dat "klikken", want dat was nu juist een van de redenen waarom ik aan de beugel ben begonnen ooit. Omdat mijn voortand dat deed, doordat hij naar voren werd gedrukt door de rest. Daarom wilde ik het stabieler hebben.
za, 05/18/2013 - 15:29 Permalink