Binnenkort beugel. Geeft palatal bar ongemakken?

Author:
Sem123
Posted:
vr, 02/08/2013 - 11:57
Hallo iedereen,

Een tijdje geleden heb ik al een bericht geplaatst op dit forum. Sindsdien zijn mijn verstandskiezen getrokken en is er een behandelplan voor mij opgesteld. Ik moet 12 tot 18 maanden aan de slotjesbeugel, zowel onder als boven. Tevens krijg ik er een palatal bar bij om twee kiezen in mijn bovenkaak uit elkaar te halen. Nu heb ik wat dat betreft enkele zorgen. Ik ben zanger in een band waar ik redelijk fanatiek mee repeteer en optreed. Gaat zo'n palatal bar voor een lange tijd voor ongemakken zorgen, of is dit slechts kortstondig een kwestie van wennen?

Zodra de hele boel geplaatst is zal ik jullie op dit forum ook een beetje op de hoogte houden van mijn behandeling.

Alvast bedankt en groetjes!
Sem
Sem123

Hartelijk dank voor de reacties. Dat zal ik dan ook zeker even doen. Ik ben echter bang dat mijn orthodontist niet de meest flexibele persoon ter wereld is. Bij de bespreking van het behandelplan schrok ik eerst een beetje toen hij zei dat de behandeling 12 tot 18 maanden ging duren, terwijl mijn tanden esthetisch gezien best recht staan. Mij gaat het er voornamelijk om dat mijn tanden goed op elkaar staan zodat ze niet verder afslijten dan reeds is gebeurd, maar zijn motto daarin is blijkbaar 'als je het doet, doe het dan ook meteen goed'. Dat het mij niet om elk pietepeuterig esthetisch detail gaat, zegt hem vrij weinig. Ik vertrouw hem daarin wel, maar toch staat hij in de stad waar ik woon algemeen bekend als een beetje een 'geldwolf', om het maar even heel bot te benoemen.

De palatal bar zou bedoeld zijn om de op één na achterste kies van rechts- en linksboven enigszins naar buiten te duwen (links 2 en rechts 4 milimeter, gok ik). Kunt u misschien een voorbeeld geven van alternatieven? Dan kan ik op z'n minst zeggen dat ik me er een beetje over in heb gelezen...
zo, 02/10/2013 - 02:02 Permalink
Sem123

Je mag zelf kiezen waar je naar toegaat hoor...

Dat weet ik, maar ik ben inmiddels al veel geld kwijt aan foto's, gebitsmodellen en dergelijken, en aangezien ik 19 ben wordt er slechts een klein deel van mijn behandeling ook daadwerkelijk vergoed. Als een andere praktijk gebruik kan maken van dat allemaal, zou ik uiteraard zonder probleem overstappen.

Neem maar geen beugel, ik zeg het nu tegen iedereen, je tanden groeien nooit meer vast en je raakt ze allemaal kwijt! lees mijn verhaal maar.

Beetje ongepast, non?
ma, 02/11/2013 - 14:20 Permalink