Stangetje

Author:
Ollga82
Posted:
ma, 02/11/2013 - 23:31
Vroeger heb ik enkele jaren een plaatjesbeugel gehad. Op mijn 15e ging deze er uit en kreeg ik achter mijn voortanden (zowel boven als beneden) stangetjes. Toen zeiden ze dat deze tot mijn 25e moesten blijven zitten. Rond mijn 26e ging een stukje los dus vroeg ik of ze deze er anders maar gelijk uit konden halen. Dit deden ze niet daar ze hierop waren terug gekomen en dit het beste levenslang kom blijven zitten.
Zojuist is een uiteinde weer los gegaan. Nu is mijn vraag : moeten die stangetjes echt blijven zitten? Ben inmiddels 31. Weet niet of het kwaad kan maar als het aan mij lag konden ze die nu los zit er gelijk maar uithalen.
Romy32

moeten die stangetjes echt blijven zitten?

Tja, móeten......
Als jij je tanden recht wilt houden, is het goed om er spalkjes achter te hebben.
Hoe langer die blijven zitten, hoe beter het is.
Bij jou zitten ze inmiddels al een hele tijd, dus je tanden zullen best stabiel zijn.
Toch is er áltijd kans dat ze weer gaan verschuiven, je leven lang.
En zonder spalkjes is die kans natuurlijk wel groter.

Wat je ook kunt doen: spalkjes eruit, afdruk laten maken voor nachtbeugels (doorzichtige bitjes), en die een paar nachten per week dragen. Dan blijven je tanden ook zoals ze nu zijn.
di, 02/12/2013 - 10:28 Permalink
Ollga82

Het spalkje boven is al ingekort. Die was paar jaar geleden los gaan zitten en verbogen, dit konden ze niet meer rechtbuigen en vastzetten. In feite heb ik dus achter 1 tand (meen snijtand) al geen spalkje meer.
Kan een tandarts dit vastzetten? Heb toevallig voor as maandag een afspraak staan. Scheelt weer een rit naar de ortho.
di, 02/12/2013 - 19:25 Permalink
Karin :)

Mijn situatie is natuurlijk niet vergelijkbaar met de jouwe, maar ik zou HEEL ERG graag achter m'n boventanden een spalkje hebben gehad, dan zat ik nu niet voor de tweede keer aan de beugel. Op dit forum zijn veel mensen die vanwege slechte/geen retentie nog een keer aan de beugel moeten. Zoals ik al zei is dat niet echt vergelijkbaar met jouw situatie (meestal mensen die vanaf het moment dat de beugel er uit ging geen retentie meer hebben gehad) maar ik zou het risico niet willen lopen dat er iets zou gaan verschuiven.

Just my 2 cents! :smt006
di, 02/12/2013 - 23:00 Permalink