Spalkje kapot

Author:
lique
Posted:
di, 02/26/2013 - 16:33
Mijn zoon heeft 4 maanden geleden zijn beugel laten verwijderen. Hij heeft toen een spalkje boven en beneden gekregen en een doorzichtige beugel voor 's nachts.
Nu bleek bij een controle afspraak na 2 maanden dat boven het spalkje al los zat bij 1 tand, wat hij niet gemerkt heeft. Ze hebben dit weer vast gezet.
Weer 2 maanden later bij de volgende controle afspraak klaagde hij dat er iets scherps zat aan het spalkje waar hij last van had en bleek het spalkje, wat blijkbaar uit een aantal gedraaide draadjes bestaat, kapot te zijn bij 1 draadje. De ortho zei dat het misschien nog wel een hele poos mee kon, maar adviseerde om opnieuw aan te laten meten. Omdat ik problemen in de vakantie voorzag, stond ik hier helemaal achter. Ik heb hiervan een rekening gekregen voor in totaal € 67. Is dit geen garantie? Ik vind 4 maanden wel erg kort.
Heeft iemand hier ervaring mee?
BJN

De beugeltarieven zijn door de overheid dusdanig omlaag gebracht dat wij (bijna) geen garanties kunnen geven. Alles is teruggebracht tot een minimumprijs. Omdat de overheid ervan uitgaat dat mensen dat willen: minder betalen. Dat dat onzin is kunnen zij zich niet voorstellen. Je wil goed werk met garantie. Vanzelfsprekend. De orthodontisten hebben hiervoor gewaarschuwd, en denken bij zo'n waarschuwing echt verder dan hun eigen verdiensten! Lees maar. En hier ook

Jullie zitten in de overgangsfase, dat maakt het nog moeilijker voor te stellen, want je hebt nog anders meegemaakt. De beugelprijs is in 3 jaar 35% gedaald. Onbegrijpelijk, maar wij zijn in NL nu de goedkoopste orthodontisten van europa. Misschien wel van de hele wereld. Dat terwijl wij wetenschappelijk bewezen tot de top in technische kwaliteit en in opleiding behoren. Vreemd he? Maar zo werkt de overheid, die breekt ook dingen die goed functioneren graag af.

Zo bleek opeens in december dat de spalk uit het codesysteem gehaald is. Nergens in de nieuwe 2013 codelijst is moderne retentieapparatuur te bekennen. Sterker nog, met de kosten om het retentie-apparatuur te maken is geen enkele rekening gehouden in het tarief voor verwijderen van de vaste beugels... Het hele 2013 systeem is de klok 25 jaar terugzetten voor de orthodontist en zijn patienten.

Dan mag je service, garantie, topkwaliteit verwachten. Maar het is niet meer te verwezenlijken voor ons...
di, 02/26/2013 - 19:44 Permalink
Workie

€67 maar??? Ik mag graag z'n ding voor een van jullie collega's maken en daar zitten kosten aan natuurlijk.
Maar die moeten dan door jullie nog geplaatst worden. Had verwacht dat dit toch wel een stuk duurder zou zijn. Voordat ik aan een spalkje kan beginnen heb ik al 2 afdrukken nodig daar kan ik dan weer 2 gipsmodellen van maken. Er moet draad aangeschaft worden en speciale tangetjes die overigens ook achterlijk duur zijn. En uiteindelijk maak ik nog een puttyslotje of iets dergelijks zodat jullie makkelijk het draadje in de mond kunnen vastzetten. Vervolgens rijd een bode met de spalkjes naar de praktijk met een rekening. Jullie doen er uiteraard nog wat bij op omdat dit vastgezet moet worden in de mond met composiet.

Waar blijft de winst dan? Volgens mijn is dit niet kostendekkend aan materiaal? Dat het slecht gesteld is met de tarieven hoor ik dagelijks helaas. Maar dat het zo krom was sta ik erg van te kijken. En dan heb ik nog geen eens over je salaris gehad want ik neem aan dat je ook maandelijks een salaris op je bankrekening wil hebben. Maar dat zit er met het plaatsen van de spalkjes er niet in denk ik.
wo, 02/27/2013 - 18:59 Permalink
Grappa

Zitten orthodontisten niet mee aan tafel als met ZN en NZa over tarieven wordt onderhandeld? Ik heb trouwens begrepen dat als een spalk loskomt of vervangen moet worden een maandtarief in rekening gebracht kan worden. Dat is nog steeds weinig maar meer dan niets
wo, 02/27/2013 - 20:56 Permalink
vV

Zoals je zou kunnen weten wordt naar naar de professioneel zogverlener niet geluisterd, noch door regering, noch door NZA. Als men al aan tafel zit is dat denk ik meer om een schijn op te houden dat je mee mag praten.
Kijk maar naar het hele circus rond de vrije tarieven. Is tegen adviezen beroepsgroep in doorgedrukt, en dan moet je het ermaar mee doen. Zo is er meer. NZA luistert pas wanneer de rechter eraan te pas komt en ik vind het aantal keren dat beroepsgroepen voor de rechter gelijk hebben gekregen te schandalig voor woorden, betekent gewoon dat de NZA erg slecht met onze belastingventen om gaat.
Ook mbt de orthodontie is het laatste woord met de NZA niet gesproken, maar om echt gehoord te worden door die club moet je dus wel naar de rechter, anders krijg je een dictaat opgelegd. Luisteren naar anderen, waarom zou je, je hebt toch het mandaat dictator te spelen van de minister?
vr, 03/01/2013 - 08:32 Permalink
BJN

En: het nza rapport met de analyse over 2012 Q1 geeft duidelijk aan dat de orthodontie een lagere prijs had dan in 2011. Als ze zichzelf, en hun werk, niet zouden verloochenen dan zou de orthodontie nu een vrij tarief hebben.
In plaats van innovatie en patientgericht werken (bewezen voor een redelijk tarief) zet de overheid de klok 50 jaar terug. Alles onder het mom: beugels moeten beschikbaar zijn voor elke scheve tand.

Daar heb ik elders iets over gelezen: beugel.nl

Dat alles mbt een losse spalk. @lique Is dat opgelost ? Want daar ging je vraag om... :)
vr, 03/01/2013 - 09:25 Permalink
lique

Ik heb de nota in eerste instantie toch gewoon bij de verzekering ingediend. Maar op het uitkeringsbesluit stond vermeld dat ik al een behandeling heb gehad die niet samen mocht gaan met de behandeling op de betreffende nota. Na telefonisch overleg met de zorgverzekeraar kreeg ik te horen dat de ortho de verkeerde code had gebruikt en dat ze contact met hem zouden opnemen. Na een tijdje werd ik echter teruggebeld dat een vervangen spalkje door de zorg autoriteiten niet vergoed mocht worden en contact met de assistente van de ortho niets had opgeleverd omdat volgens haar de in rekening gebrachte kosten ook daadwerkelijk gemaakt waren. Dus case closed. De zorgverzekeraar adviseerde me echter wel om met de ortho zelf in overleg te gaan en de situatie aan hem voor te leggen. Dus morgen moet mijn zoon voor zijn laatste controle naar de ortho en ga ik het bespreekbaar maken. Ik vind het wel moeilijk want ook mijn andere twee zoons zijn onder behandeling van hem en ik zit niet op vervelende woordenwisselingen te wachten. Dus.... wordt vervolgd.
ma, 03/25/2013 - 21:19 Permalink
BJN

Jammer. Realiseer je wel dat de verzekeraars steeds vreemdere standpunten innemen. Niet meer alles vergoeden, en meester aan de telefoon zijn met het doen alsof de zorgverlener de codes verkeerd gebruikt. Voor spalken zijn er geen specifieke codes meer in de orthodontie. Dus gebruiken we 'herstel van retentieapparatuur", en dat klopt. Ik heb ook al gehad dat de verzekeraar dat dan niet wil vergoeden. Maar vervolgens niet zegt welke code dan wel... Die is er niet. Dus een spalk bestaat niet meer in het behandelingsarsenaal!

Momenteel zijn verzekeraars heel goed in afkeuren. Op grote schaal maken zij daarom nu meer winsten dan ooit op de tandartsverzekering. Ten koste van jouw vergoeding, ten kosten van onze kwaliteit. En schippers maar zeggen dat de zorgverzekeraars (alsmede de nza) zich niet inhoudelijk bemoeien met de professionele integriteit van de arts. Duidelijk een gebrek aan kennis en interesse in de dagelijkse werkweek van een (tandarts)arts - en/of zorgverleners in het algemeen..... In zo'n land leven we nu samen.
ma, 03/25/2013 - 23:03 Permalink