kosten zenuwbehandeling

Author:
zijlstratjes
Posted:
ma, 12/31/2012 - 14:24
Goedendag,

Ook ik vraag mij af of mijn rekening voor de wortelkanaalbehandeling niet verkeerd is.
Ik ben naar mijn tandarts gegaan omdat er een stuk van mijn kies was afgeknapt. Toen hij aan het boren was deed dit toch aardig zeer. De tandarts zei toen dat het dan toch een wortelkanaalbehandeling zou worden.

Hiervoor kreeg ik de volgende rekening:
a511 Vaststellen 30 euro
L113 Start wortelkanaalbehandeling 3 kanalen 138 euro
A311 Foto 15 euro.

In het weekend is er een stuk van mijn vulling geknapt, dus heeft de dienstdoende tandarts er een nieuw stukje vulling opgezet.

Later kreeg ik nog weer pijn aan die kies, maar die pijn die kwam en ging en had ik vooral als ik met die kies kauwde, dus dan maar niet.
Hier nog wel een keer de tandarts voor gebeld, maar deze was toen niet aanwezig.

Toen ik terug moest voor controle alles aan de tandarts uitgelegd. Dus de tandarts ging dit even bekijken.
Vervolgens heb ik weer een uur in de stoel gelegen!! Snapte zelf niet zo goed wat hij allemaal aan het doen was.
Toen ik na de behandeling vroeg waarom ik zo'n pijn had zei hij dat mijn noodvulling was geknapt en dat hij dus alles weer goed moest schoonmaken.

Nu kwam dus de volgende rekening:
L313 Volledige wortelkanaalbehandeling 250 euro
A311 Foto 15 euro
E114 Vulling 99 euro

Dit komt dus op een totaal van 547 euro.
Valt misschien nog wel mee, maar ik lees nergens dat je en de start(L113) en ook nog de volledig behandeling (L313) moet betalen. Vind dit zelf een beetje vreemd.

Ook vind ik het erg jammer dat de tandarts dit niet met mij besproken heeft, het is nl. de achterste kies (wat ondertussen meer vulling als kies is) en daar heb ik dus echt geen 547 euro voor over. Had liever gehad dan hij hem getrokken had. De tandarts deelde me alleen na die tijd mee, dat ik daar nog te jong voor ben (35)

Hoor graag wat jullie hiervan vinden. Vind het zelf toch best veel geld, maar ja, daar zal wel niets meer aan te veranderen zijn.
Newtan

Je hebt gelijk, als een tandarts L113 in rekening brengt, dan mag hij niet meer L313 in rekening brengen.
Veel mensen weten dat niet.
In jouw geval zou ik een mailtje sturen om te melden dat je de kosten van die L113 aftrekt van de totale nota.
Zeker omdat je tussendoor ook extra kosten hebt gemaakt bij een weekend tandarts, maar dat is eigenlijk de reden niet.
Bij de omschrijving vind je hier https://www.tandarts.nl/tandartstarieven
en zoek dan door tot: Download hier de prestatielijst voor de vrije tandartstarieven
Daar vind je de omschrijving die bij L113 hoort.

Succes.
za, 01/05/2013 - 10:56 Permalink
zijlstratjes

Nou, ik had eerst gemaild naar de DFA die de rekeningen doet, maar die zeiden dat ik contact op moest nemen met de tandarts. Nu toch eindelijke de tandarts maar eens gebeld en die zegt dus dat dit wel zo hoort en dat er voor de "weekendtandarts" nog weer een hele andere code wordt gebruikt, maar zij kon mij niet vertellen welke code dat was.....
Nou, zal meer weer eens kijken wat ik hier verder mee moet.
do, 03/07/2013 - 09:50 Permalink
vV

zie NZA daar is alles mbt regelgeving en codes te vinden. Wel onder 2012 kijken want dat zijn andere codes dan 2011 en 2013

(aangezien dit topic al aangemaakt was rond ik hem wel af, andere vergelijkbare reageer ik niet inhoudelijk meer op).
Uw tandarts heeft trouwens geen gelijk, misbruikt de codes. Zou dit gewoon ondersteund met de info van de NZA aankaarten, en eigenlijk begaat hij een economisch delict. De code die hij voor de start gebruikt is , is juist voor de spoeddienst, bij incidentele behandeling van een patient, of voor de eigen tandarts wanneer bv een endodontoloog de behandeling afmaakt. Wanneer hij hem zelf afmaakt kan dit gewoon niet zo berekend worden.
do, 03/07/2013 - 13:13 Permalink
Laatmaar

Ad L113) Start wortelkanaalbehandeling per element met 3 kanalen
Het openen van de tandholte (pulpakamer), leeghalen van de tandholte, het
bepalen van de lengte van de kanalen, het toegankelijk maken van kanalen voor
uitspoeling (irrigatie), irrigeren, het gedeeltelijk reinigen van de kanalen, het
insluiten van bijvoorbeeld calciumhydroxide, en het tijdelijk afsluiten van de
kanalen. Deze prestatie mag alleen in rekening worden gebracht in spoedeisende
gevallen, tijdens een waarneming waarbij de wortelkanaalbehandeling niet door
dezelfde zorgaanbieder (of in dezelfde praktijk) wordt voltooid.
Indien alleen de
tandholte wordt geopend, dient de prestatie probleemgericht consult (met code
A211) in rekening te worden gebracht en mag deze prestatie (met code L113) niet
worden gedeclareerd.
do, 03/07/2013 - 19:28 Permalink
vV

@laatmaar, enerzijds dank voor het stukje omschrijvng waar het om gaat. Maar Laat ik dat nu net niet zelf gedaan hebben in de hoop dat mensen iets meer de weg naar de site van de nza weten te vinden. Verder is het niets anders dan een herhaling van wat ik al stelde.
Ook , nu spreek ik alleen een persoonlijk vermoeden uit, zou ik het jammer vinden wanneer u een nieuwe nickname heeft aangemaakt om hetzelfde te blijven doen als grappa al deed.
vr, 03/08/2013 - 08:30 Permalink
zijlstratjes

Ik heb hierover gebeld met de tandarts (assistent) en vlgs haar klopt hun rekening wel. Hebben ze wel de goede codes gebruikt en 'doen alle tandartsen het zo'.
Ik heb het al wel gewoon betaald, omdat ik ook al aanmaning kreeg en bang was voor verhoging, dus nog meer kosten
ma, 03/18/2013 - 13:17 Permalink
vV

dat alle tandartsen het zo doen is gelogen, want de tandartsen alhier actief doen dat in ieder geval niet zo.
Daarnaast is het formeel een economisch delict...
Dus grond genoeg om klacht in te dienen, zeker gezien het besef van verkeerd handelen blijkbaar niet aanwezig is.
Als hij het endotarief ontoereikend vond voor zijn manier van werken had hij juist in 2012 de uitgelezen kans om er een voor hem passend en door hem verdedigbaar tarief aan te hangen, ipv op deze manier de nota op te plussen.
ma, 03/18/2013 - 15:38 Permalink